konto usunięte

Temat: Prośba w zakresie materiałów dydaktycznych.

Poszukuję dla celów dydaktycznych przykładów, zadań, ćwiczeń z tematyki funduszy inwestycyjnych do realizacji zajęć ze studentami. Znacie może jakąś godną polecenia pozycję literaturową lub link do stron internetowych z ciekawymi przykładami?
Pozdrawiam
Remigiusz Stanisławek

Remigiusz Stanisławek Fundusze to nie
lokata:
www.rodzinnefinanse.
pl

Temat: Prośba w zakresie materiałów dydaktycznych.

Moje własne propozycje. Zamiast sztandarowych "porównanie wyników wybranych funduszy akcji w oparciu o współczynnik Sharpe'a" może coś co da do myślenia? I wymaga także poszperania w Internecie.

1) Jak liczyć inflację: czyli np. co jest nie tak w reklamie "fundusz w 18 lat zarobił 1465%":

http://blog.opiekuninwestora.pl/index.php/18-lat-fundu...

2) Policzyć efekt uśredniania ceny w wybranym funduszu akcji za 10 lat

To wymaga odszukania wycen funduszu, stworzenia prostego arkusza kalkulacyjnego, wykonania obliczeń.

http://blog.opiekuninwestora.pl/index.php/lekcja-histo...

3) Sprawdzić ile fundusze akcji zarobiły w 10 lat ponad inflację

To wymaga odszukania wyników inflacji, znajomości prostego wzoru na inflację, wyszukania odpowiednio długo działających na rynku funduszy akcji, wyliczenia stóp zwrotu.

http://www.inwestycyjne.ubezpieczenie.com.pl/czy_w_fun...

4) Porównanie wyników funduszy akcji (np. za 10 lat) polskich do indeksu Wig i Wig20 czyli: czy fundusze zarabiają więcej niż giełda w długim okresie?

Powinno pojawić się pytanie - dlaczego nie powinno się porównywać wyników funduszy do indeksu WIG (mam przed oczyma ulotkę GetInBanku gdzie takie właśnie porównanie (do WIG20) zastosowano)....

5) Porównanie wyników funduszy aktywnej alokacji z lokatą bankową ostatnich 3 oraz 5 latach.

Czyli: wyszukać fundusze aktywnej alokacji (te, które w statucie zapisały, że mogą inwestować od 0-100% w akcje, zależnie od sytuacji). Sprawdzić ich wyniki. I porównać z lokatą bankową lub trzymaniem pieniędzy "w skarpecie".

Z każdego zadania - dodatkowo wyciągnąć wnioski i zastanowić się dlaczego wyniki są takie a nie inne.
Wojciech Kurzyński

Wojciech Kurzyński inwestor, konsultant
finansowy

Temat: Prośba w zakresie materiałów dydaktycznych.

Sharp nie jest zły, tylko komu jest on potrzebny.

Moim zdaniem na takich zajęciach warto zająć się szacowaniem wyników portfela (także takiego złożonego z funduszy) w odniesieniu do różnych elementów strategii inwestycyjnych. Coś takiego jak zrobił Van K. Tharp np. w odniesieniu do różnych sposobów zarządzania wielkością pozycji (Giełda, wolność i pieniądze; Warszawa 2000, s. 237 i nn.)

Kolejny pomysł to analiza wyników funduszu w oparciu o metodę tzw. rolling returns. Czyli analiza stopy zwrotu inwestycji o czasie trwania "n", które ulegają zakończeniu np. w bieżącym roku. Na podstawie analizy rozkładu można wyznaczać kwartyle (i interpretować je tak jak w portalu opiekun inwestora). Można także wyznaczyć odpowiedni percentyl i określić VaR.

Można analizować ryzyko i stopę zwrotu w odniesieniu do ryzyka. Ale ryzyko szacować nie przy pomocy miar zmienności, czy wrażliwości ale przy pomocy miar zagrożenia (np. Value at Risk - VaR czy maximum drawdown). Jest to moim zdaniem lepszy sposób, bo określający ile faktycznie można stracić.

W jaki sposób można określać poziom, na którym wyznaczamy linię obrony (SL - stop loss) i jak to wpływa na wyniki inwestycji. Czyli ryzyko pod kontrolą inwestora.

konto usunięte

Temat: Prośba w zakresie materiałów dydaktycznych.

Dziękuję za podpowiedzi.



Wyślij zaproszenie do