Temat: Ile kosztuje prowadzenie konta na facebooku?
Zacznę od nieco innej rzeczy: zanim profil będzie powołany do życia, trzeba go zaplanować. W Polsce spustoszenie sieją 2 mity: 1) social media są darmowe 2) wystarczy założyć swój kanał a reszta przyjdzie sama. Tak nie dzieje się w przypadku dużych marek, chociaż te mają znacznie łatwiej. Tymczasem gro użytkowników stanowią małe i średnie firmy - a dla nich wydanie kilku tysięcy może okazać się dużym wydatkiem, co do którego nie są przekonani. Jeśli już więc ktoś zdecyduje się na inwestowanie w social media (SM), trzeba podejść do tego na poważnie.
Przede wszystkim trzeba zatrudnić fachowca, który opracuje strategię komunikacji w SM - zanim taka się pojawi, fachowiec musi przeprowadzić porządny research, oznaczy cele, mile-stone'y, określić potrzeby i zasoby, określi politykę komunikacji i timing. Czas i wiedza kosztuje - zazwyczaj kilka tys. PLN - jeśli ktoś zdecyduje się na aplikację viralową, to również należy dołożyć jej koszty, zasadniczo od kilkuset do kilku tysięcy złotych łącznie z hostingiem.
Polityka komunikacji i strategia komunikacji określają z jakim przekazem firma zwraca się do swoich potencjalnych klientów. Bo żeby zacząć mówić, trzeba wiedzieć, co się chce powiedzieć i trzeba określić czy w ogóle warto. Trzeba określić mechanizmy aktywacji użytkowników, mechanizmy angażujące a wreszcie - o ile specyfika danego biznesu na to pozwala - mechanizmy generujące akcję, np. zakup. Bo oczywistym jest, że obecność marki w SM ma dwa cele: kreowanie wizerunku oraz zwiększenie sprzedaży (to ten punkt, który pozwala nam obliczyć ROI, czyli zwrot z inwestycji). Do tego również potrzebna jest wiedza i doświadczenie.
Prowadzenie kampanii w SM standardowo to ok. rok ciężkiej pracy "nad" i "z" użytkownikiem. Wymaga kreatywności i systematyczności - dlatego nie warto na tym oszczędzać, bo pieniądze, które już zainwestowałeś mogą okazać się wyrzucone w błoto. Ile kosztuje prowadzenie profilu: do wynagrodzenia (mniej więcej 2-4 tys. netto, poniżej naprawdę nie warto) dodaj koszty stworzenia profilu i przygotowania aplikacji. Średnio wyjdzie jakieś 3-4 tys. netto miesięcznie.
Oczywiście można również probować szczęścia na własną rękę, ale już zdarzała mi się współpraca z markami, które profil marki budowały na... profilach osobowych