Maciek Lipiec

Maciek Lipiec User Experience
Director, K2
Internet S.A.

Temat: Eye tracking Facebooka

Kamil W.:
>
Chętnie się czegoś od Ciebie nauczę, mistrzu.
Jak na obronie doktorskiej zapytasz broniącego się o jakość wniosków płynących z analiz a on Ci powie, że chyba nie pojąłeś bo tam był skrót myślowy, to cała sala przyszłego "doktora" wyśmieje za używanie argumentów ad personam. EOT.

To ty sugerujesz nieprofesjonalizm, po czym nie wyjaśniasz o co chodzi.

konto usunięte

Temat: Eye tracking Facebooka

Maciek Lipiec:
To ty sugerujesz nieprofesjonalizm, po czym nie wyjaśniasz o co chodzi.
Czytaj ze zrozumieniem:
"A mnie wkurza, jak ktoś podaje się za profesjonalistę i nie potrafi zachować zimnego wizerunku, tylko się burzy personalnie."
Maciek Lipiec:
Odnoszę się cały czas tylko nie pojąłeś.
No napisałem wyraźnie, tylko nie pojąłeś. W odpowiedzi do Marcina używasz argumentów ad personam i to uważam za absolutnie nieprofesjonalne.
Maciek Lipiec

Maciek Lipiec User Experience
Director, K2
Internet S.A.

Temat: Eye tracking Facebooka

Kamil W.:
Maciek Lipiec:
To ty sugerujesz nieprofesjonalizm, po czym nie wyjaśniasz o co chodzi.
Czytaj ze zrozumieniem:
"A mnie wkurza, jak ktoś podaje się za profesjonalistę i nie potrafi zachować zimnego wizerunku, tylko się burzy personalnie."
Maciek Lipiec:
Odnoszę się cały czas tylko nie pojąłeś.
No napisałem wyraźnie, tylko nie pojąłeś. W odpowiedzi do Marcina używasz argumentów ad personam i to uważam za absolutnie nieprofesjonalne.

Kolego, nawet nie wiesz co to są argumenty ad personam. Nie napisałem, że Marcin jest głupi, brzydki i kulawy, tylko dyskutuje z nim w gruncie rzeczy jak najbardziej merytorycznie - w swoim stylu, jaki by on nie był. I nie wydaje mi się, żeby Marcin potrzebował obrońcy.

Nie podoba się, nie czytaj, lekcje kultury zostaw dla swoich dzieci. To Ty podważasz mój profesjonalizm już w trzecim poście, a sam nie masz nic ciekawego do powiedzenia w tym wątku, poza nakręcaniem emocji. Zdaje się, że miał być eot z Twojej strony?

Przepraszam - napisałeś jakiś post, który potem wykasowałeś, pewnie ze wstydu, ale zostały jakieś ślady na mojej tablicy:

"eyetracking. To badania _percepcji_..."

Jaki babol!!

Indywidualizm vs kolektywizm - wpływa na postrzeganie szczegółów vs obrazu jako całości....

Może pociągniesz ten temat?

konto usunięte

Temat: Eye tracking Facebooka

Maciek Lipiec:
Może pociągniesz ten temat?
To już nieistotne. Zrobiliście zajebiste badania i chwała Wam za to. Mistrzu.
Maciek Lipiec

Maciek Lipiec User Experience
Director, K2
Internet S.A.

Temat: Eye tracking Facebooka

Kamil W.:
Maciek Lipiec:
Może pociągniesz ten temat?
To już nieistotne. Zrobiliście zajebiste badania i chwała Wam za to. Mistrzu.

Obraź się ;)

konto usunięte

Temat: Eye tracking Facebooka

Maciek Lipiec:
Obraź się ;)
;]

konto usunięte

Temat: Eye tracking Facebooka

Po pierwsze...po co ta nerwowość ;) bo drugie, podzielam zdanie jednego z uczestników, że można było spodziewać się takich, a nie innych wyników. Jednak również przyznaję rację Maćkowi. Social media rozwijają się prężnie, nie do końca PR-owcy, marketerzy mają wiarygodne badania, na których mogę opierać swoje opinie, rekomendacje, bądź zwyczajnie lepiej poznać temat. Kwestia tego czy był podział na mężczyzn i kobiety to już inna sprawa. Osobiście uważam, że dla uściślenia w innym raporcie można zawrzeć takie dane. Jednak w kontekście tego materiału nie sądzę, aby wyniki totalnie się zmieniły.

Podsumowanie: Fajnie, że taki raport jest. Dobrze, że z różnej perspektywy SM są analizowane. Zdecydowanie więcej dobrego to przynosi niż złego.

konto usunięte

Temat: Eye tracking Facebooka

Dyskusja już wymiera i zrobiła się mniej merytoryczna, ale doryuc jesycye 3 grosze od siebie.
Jeżeli chodzi o badania eyetracingowe Facebooka to oczywiście już było kilka, nie wierzę, że ich nie znacie...

http://mulley.ie/facebook/
http://www.oneupweb.com/press-releases/social-media-ey...
http://eyetrackingupdate.com/2010/02/19/eye-tracking-f...

Oczywiście, że znamy te badania, jednak nie mają wiele wspólnego z tym, co my zrobiliśmy - nie dotyczą realnych tablic (stron głównych) użytkowników Facebooka i percepcji postów się na nich pojawiających. Nie analizowany był sposób przeglądania walla, fiksacji i kliknięć w posty różnego typu oraz posty marek vs znajomych. Takich badań nie udało nam się znaleźć.

Zacytowane badania dotyczą wyników wyszukiwania na Facebooku oraz percepcji reklam na różnych stronach Facebooka.

Co do dyskusji o związanej ze zdjęciem profilowym - w badaniu analizowane były dane pochodzące z fiksacji na 4 fan page'ach. Okazało się, że na zdjęcie profilowe (średnio, zarówno na Lady Gaga jak i IKEA) patrzyło średnio 87% respondentów przez 1,2 sekundy wykonując prawie 4 fiksacje. Oznacza to, że zdjęcia profilowe _w ogóle_ przyciągają uwagę, anie zdjęcia z twarzą.

Dlatego nasze rekomendacja dotyczy wykorzystania tego potencjału - wstawianie ciekawych zdjęć czy grafik, aby zainteresować użytkowników. Nigdzie pisaliśmy, że powinny to być twarze. Na heat mapie z profilu Lady Gaga http://www.flickr.com/photos/k2_ux/5497508975/in/photo... widać, że twarz faktycznie przyciągnęła wzrok, co jest tylko kolejnym potwierdzeniem powszechnie znanej hipotezy. Jednak nasze rekomendacje oparte są o statystyczne analizy ilości fiksacji na 4 fan page'ach, gdzie zdjęcia profilowe wyglądały bardzo różnie.

Jeśli ktoś ma jeszcze pytania związane z metodą badania czy wyciągniętymi wnioskami, to chętnie podyskutuję (tu na forum bądź prywatnie).
Zachęcam do dyskusji :)
Jędrzej D.

Jędrzej D. Specjalista social
media i PR

Temat: Eye tracking Facebooka

Dla mnie czymś czego się nie spodziewałem jest fakt dużego zainteresowania zakładkami - muszę przyznać, że to bardzo pokrzepiające. Widzę jednak, że badania było robione jeszcze w oparciu o stary layout fanpage'y. Tak się zastanawiam: jaki wpływ na oglądalność zakładek ma przeniesienie ich pod zdjęcie profilowe? Teraz ich widoczność jest chyba mniejsza, więc intuicyjnie - częstotliwość zaglądania też pewnie spadła. K2-owcy? Macie jakieś przypuszczenia?

konto usunięte

Temat: Eye tracking Facebooka

Faktycznie, Facebook zmienił niedawno wygląd fan pages, przenosząc zakładki w lewą kolumnę i zmieniając bardziej w formę menu - de facto dokładnie taką samą, jak menu na stronie głównej każdego użytkownika.
W naszym badaniu 76% użytkowników patrzyło na lewe menu widoczne na ich stronie głównej. Można więc zastanawiać się, czy podobnie nie zadziała to na profilach marek.

Niestety to oczywiście gdybanie i konieczne byłoby przeprowadzenie kolejnych badań eyetrackingowych na nowych profilach.

Powszechnie wiadomo, że Facebook wykorzystuje eyetracker przed wprowadzeniem zmian na serwisie - możemy więc wierzyć, że zamianę zakładek na menu również przetestowali i uznali za korzystną :)
Artur Roguski

Artur Roguski Pomagam firmom i
osobom prywatnym
analizować, planować
i ...

Temat: Eye tracking Facebooka

Jak dla mnie to badanie ma zbyt oczywisty cel i zdecydowanie nie służy temu abyśmy podjęli nad nim merytoryczną dyskusję...

Nie ma o czym. Dla mnie są to truizmy ładnie opakowane.

Nie wiem też po co ludzie tak się napinają :/

konto usunięte

Temat: Eye tracking Facebooka

Artur Roguski:
Jak dla mnie to badanie ma zbyt oczywisty cel i zdecydowanie nie służy temu abyśmy podjęli nad nim merytoryczną dyskusję...

Nie ma o czym. Dla mnie są to truizmy ładnie opakowane.

Nie wiem też po co ludzie tak się napinają :/

A mógłbyś trochę bardziej konkretnie? Ciekawa jestem dlaczego tak uważasz
Jędrzej D.

Jędrzej D. Specjalista social
media i PR

Temat: Eye tracking Facebooka

Artur Roguski:
Jak dla mnie to badanie ma zbyt oczywisty cel i zdecydowanie nie służy temu abyśmy podjęli nad nim merytoryczną dyskusję...

Nie ma o czym. Dla mnie są to truizmy ładnie opakowane.

Nie wiem też po co ludzie tak się napinają :/

Pewnie chodzi Ci o efekt PRowy, o którym pisał tu Maciek Lipiec. Ale bez przesady - to tak samo jakby napisać, że oczywistym celem Facebooka jest napchanie kieszeni Zuckerberga, więc nie ma co sobie zawracać głowy ;)Jędrzej D. edytował(a) ten post dnia 16.03.11 o godzinie 15:33
Barbara Stawarz

Barbara Stawarz Marketing
Internetowy, Content
Marketing, Budowa
Marki w ...

Temat: Eye tracking Facebooka

Oj Jędrzej, przecież wiadomo, że Mark nie robi tego dla kasy ;))

A zmieniając trochę temat... - na profilu SocialMedia411 na Twitterze znalazła się taka informacja:

"95% of Facebook users who favorite a brand's page never return to that page."

Powołują się na wewnętrzne statystyki Facebooka. To dość ciekawa informacja w kontekście optymistycznego podejścia do Facebook marketingu w badaniu K2 ;]Barbara Stawarz edytował(a) ten post dnia 16.03.11 o godzinie 19:42

konto usunięte

Temat: Eye tracking Facebooka

"95% of Facebook users who favorite a brand's page never return to that page."

Osobiście bardzo zgadzam się z tą statystyką :) Intuicyjnie powiedziałabym, że na fan page wchodzi się tylko raz, aby się z nim zapoznać i zdecydować czy polubić czy nie. Nasze optymistyczne podejście polega na tym, że:
a) gdy ludzie już wejdą na fan page (ten pierwszy raz) to chętnie zapoznają się z treściami (przeglądają zakładki i walla)
b) jeśli polubią fan page i posty z fan page'a zaczną pojawiać się na ich tablicy, to najprawdopodobniej będą na nie patrzeć i zapoznawać się z nimi podobnie jak z postami znajomych

I to jest ciekawe, że po polubieniu marka ma szanse codziennego kontaktu z konsumentem. Ale to, czy użytkownicy będą dalej zainteresowani wpisami i czy nie przestaną lubić marki albo nie ukryją jej na swoim wallu, zależy już tylko i wyłącznie od wpisów i ich częstotliwości. A nie najprawdopodobniej od wyglądu fan page'a.

konto usunięte

Temat: Eye tracking Facebooka

Na fanpage'ach zazwyczaj aktywnych jest (w ujęciu miesięcznym) nie więcej niż 1-5% wszystkich fanów. Ten ułamek maleje im liczniejszy jest fanpage.

Jeżeli jednak dana treść jest popularna wśród tych aktywnych użytkowników to jest szansa ze trafi na tablicę nieaktywnego fana, analogicznie jak któryś ze znajomych będzie udostępniał taką popularną treść z fanpage'a którego użytkownik nie jest fanem.
Dlatego właśnie pisałem, że przy propagowaniu treści bardzo duże znaczenie mają najaktywniejsi fani (a Ci zazwyczaj mają mało znajomych, więc się nie kwalifikują do heavyuserów ujętych w badaniu).
Artur Roguski

Artur Roguski Pomagam firmom i
osobom prywatnym
analizować, planować
i ...

Temat: Eye tracking Facebooka

Barbara Stawarz:
Oj Jędrzej, przecież wiadomo, że Mark nie robi tego dla kasy ;))

od zarania dziejów/fejsa chodziło Markowi o płeć piękną ;-)
Barbara Stawarz

Barbara Stawarz Marketing
Internetowy, Content
Marketing, Budowa
Marki w ...

Temat: Eye tracking Facebooka

Artur Roguski:
od zarania dziejów/fejsa chodziło Markowi o płeć piękną ;-)

Oczywiście ;) od płci pięknej wszystko się zaczyna... i na płci pięknej wszystko się (s)kończy ;-)

I po co w to wszystko mieszać jakiś marketing, eye tracking i inne cuda? ;)

konto usunięte

Temat: Eye tracking Facebooka

Napisałam case study z tego badania.
Zainteresowanych zapraszam do lektury http://www.ifixux.pl/blog/case-study-eyetracking-faceb...

Następna dyskusja:

European Founders inwestuje...




Wyślij zaproszenie do