konto usunięte
Temat: Ewaluacja szkoleń.
Witam,dość niedawno ukończyłem studia i szukam cały czas swojego miejsca na rynku pracy. Przeglądając różne oferty trafiłem na tematykę HR, która wydała mi się bardzo ciekawa. Zwłaszcza, że jest sporo profesjonalnych portali poświęconych tej tematyce, a artykuły często odnoszą się do zachowań na rynku pracy - bądź co bądź bardzo trudnego, dla osoby, która ukończyła studia w branży, która miała się świetnie rozwinąć, lecz tak się niestety nie stało.
Moje pytania dotyczą ewaluacji szkoleń, a dokładniej sposobu na badanie zmian w zachowaniach pracowników (poziom zmian wg Kirkpatrick'a). W niektórych artykułach podają, że można to robić poprzez wywiady, obserwacje, ankiety?, wydaje mi się jednak, że te sposoby nie do końca dają odpowiedzi na pytanie: czy ktoś, kto był na szkoleniu, stosuje zdobyte umiejętności i wiedzę w praktyce.
Załóżmy taką sytuację: Kowalski idzie na szkolenie. Na teście wstępnym uzyskuje ocenę 2/20, po szkoleniu 18/20. Widać że się czegoś nauczył. Ale czy zdobytą wiedzę będzie potrafił zastosować i czy ją zastosuje? Aby podtrzymać wiedzę stosuje się e-learning (słabe rozwiązanie, bo wiem po studiach, że nie przynosi efektów - i tak trzeba się uczyć we własnym zakresie). Innym sposobem są dodatkowe szkolenia lub coachingi, ale to podnosi koszty inwestycji - raz że ktoś musi prowadzić to szkolenie i gdzieś się musi ono odbyć, a dwa że pracownicy tracą dużo czasu pracy na naukę.
Jak zatem można badać zmiany zachowań u pracowników? Czy są sposoby na wspomaganie przekładania wiedzy na praktykę? Jakie koszty niosą za sobą takie przedsięwzięcia?
Pytanie zadaję czysto teoretycznie. Wydaje mi się po prostu, że jest to ciekawy temat do dyskusji i chętnie bym się dowiedział czegoś od ludzi, którzy mają styczność z tą tematyką.
Pozdrawiam.