Marcin Orliński

Marcin Orliński Wicenaczelny,
„Przekrój”

Temat: Klasyka w reklamie: Benetton

Kontrowersyjne reklamy firmy Benetton. Kto nie widział, można łatwo znaleźć w wyszukiwarce, na przykład tutaj.

Przedstawiciele Benettona zawsze byli świadomi, co robią. Nawet, kiedy reklama zawierała np. treści jawnie rasistowskie (uśmiechnięta, biała dziewczynka, przypominająca aniołka, a obok niej czarna, smutna dziewczyna z fryzurą w kształcie rogów) lub okrutne. Ale taki właśnie był zamysł - zwrócić na siebie uwagę poprzez poruszenie tematów najbardziej kontrowersyjnych: seks, śmierć, rasizm czy AIDS.

Problemów jest tu oczywiście co najmniej kilka, np.:
- Czy reklama może obrażać czyjeś uczucia (np. religijne)?
- Czy reklama może być "naturalistyczna" (zdjęcia ludzkich organów, zdjęcie noworodka, który nie został jeszcze oczyszczony z wód płodowych)?

Temat można też potraktować, jak sądzę, szerzej, np.:
- Jaki jest związek pomiędzy informacją i wartością? Czy każda informacja jest zawsze uwikłana w jakiś system wartości?
- Jaki jest związek pomiędzy etyką i ekonomią?

Polecam też artykuł Szok (nie) do przyjęcia - ostre reklamy i ostre reakcje z portalu Mediarun.pl.
Witold F.

Witold F. Magazyn
"Kontrateksty",publi
systa,dziennikarz,cz
asem urzę...

Temat: Klasyka w reklamie: Benetton

Co9 do informacji, to zależy od sposobu jej p[rezentowania. Nie musi być wcale uwikłana w żadne systemy wartości. Jednak coraz częściej jest poprzez właśnie sposób jej podawania.
Kiedyś to sie nazywało manipulacją.
Marcin Orliński

Marcin Orliński Wicenaczelny,
„Przekrój”

Temat: Klasyka w reklamie: Benetton

Witold F.:
Co9 do informacji, to zależy od sposobu jej p[rezentowania. Nie musi być wcale uwikłana w żadne systemy wartości.

Też mi się tak wydaje.

Na przykład zdanie "Jan Kowalski jest inteligentny" wydaje się jedynie stwierdzać pewien fakt dotyczący Jana Kowalskiego.

Ale można też skonstruować zdanie "Jaś jest inteligentny", które sugeruje, że choć Jan jest jeszcze małym chłopcem, to już jest inteligentny, i tym samym wyraża przekonanie autora komunikatu, że inteligencja jest wartością.
Witold F.

Witold F. Magazyn
"Kontrateksty",publi
systa,dziennikarz,cz
asem urzę...

Temat: Klasyka w reklamie: Benetton

Jedno i drugie jest oceną a nie stwierdzeniem faktu.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Klasyka w reklamie: Benetton

Wracając do Benettona ich reklamy zawsze mnie poruszały i w zasadzie zawsze odbierałam je bardziej jako "czyn społeczny", zwracający uwagę na prawdziwe problemy, jako sztukę niż reklamę. Hmm

Następna dyskusja:

Granice w reklamie...




Wyślij zaproszenie do