Marcin
Orliński
Wicenaczelny,
„Przekrój”
Temat: Klasyka w reklamie: Benetton
Kontrowersyjne reklamy firmy Benetton. Kto nie widział, można łatwo znaleźć w wyszukiwarce, na przykład tutaj.Przedstawiciele Benettona zawsze byli świadomi, co robią. Nawet, kiedy reklama zawierała np. treści jawnie rasistowskie (uśmiechnięta, biała dziewczynka, przypominająca aniołka, a obok niej czarna, smutna dziewczyna z fryzurą w kształcie rogów) lub okrutne. Ale taki właśnie był zamysł - zwrócić na siebie uwagę poprzez poruszenie tematów najbardziej kontrowersyjnych: seks, śmierć, rasizm czy AIDS.
Problemów jest tu oczywiście co najmniej kilka, np.:
- Czy reklama może obrażać czyjeś uczucia (np. religijne)?
- Czy reklama może być "naturalistyczna" (zdjęcia ludzkich organów, zdjęcie noworodka, który nie został jeszcze oczyszczony z wód płodowych)?
Temat można też potraktować, jak sądzę, szerzej, np.:
- Jaki jest związek pomiędzy informacją i wartością? Czy każda informacja jest zawsze uwikłana w jakiś system wartości?
- Jaki jest związek pomiędzy etyką i ekonomią?
Polecam też artykuł Szok (nie) do przyjęcia - ostre reklamy i ostre reakcje z portalu Mediarun.pl.