Temat: Czy działania rządzących w sprawie katastrofy Smoleńskiej...
Irek L.:
Problem polega na tym, że dokładnie wiadomo po co lądował Ił i co miał na pokładzie: zabezpieczenie (żołnierze, kierowcy) i transport dla pierwszego obywatela RP.
O tak, to widać w stenogramach z wieży.
Wiadomo też, że dużo nie brakowało by sam rozsmarował się na lotnisku ale nikt o tym już nie pamięta a nasi dziennikarze z Jaka dziwnie tego nie pamiętają podobnie jak zapomnieli o nietypowym lądowaniu Jaka.
Pamiętają, pamiętają. Tylko coś im się prawa z lewą stroną myli w tych wspomnieniach ;)
Feralnego poranka 10.04 wszystkim wszystko się myliło (godziny wylotów/przylotów, użyte statki powietrzne, liczba osób, które zginęły) i psuło (monitoring lotniska, radar, łączność na Siewiernym).
Jak widać, chaos nie ominął też Rosjan (przygotowanych do przyjęcia 3 samolotów z Polski, nie dwóch
http://stary.naszdziennik.pl/index.php?dat=20101108&ty... ).
No i kontrolerów na wieży.
Btw, zwrócił Pan uwagę na zeznania kontrolera lotów z "Korsaża", Pawła Waleriewicza Plusnina?
Około godziny 10:10 dostałem informację od dyspozytora, iż polski samolot TU-154 "Polskij Falstrot" /jego sygnał wywoławczy/ powinien przekraczać "ASKIL" jeden z punktów wyjścia z kierunku zachodniego.
Około godziny 10:15 samolot Tu-154 nawiązał kontakt ze mną. Poinformowałem go, że w Smoleńsku nie ma pogody, to znaczy, że nie ma warunków do przyjęcia samolotu, przekazując warunki pogodowe – mgła, widoczność 400 metrów. http://rebelya.pl/forum/watek/11401/
Jeśli skonfrontować je ze stenogramami z wieży, łatwo zauważyć rozbieżność:
1.
W stenogramie brak zapisu informacji od dyspozytora o polskim TU-154 ok. godz. 10:10
http://stringer-news.com/publication.mhtml?Part=48&Pub...
2.
Plusnin podaje warunki pogodowe przeświadczony, że je podaje Polakom:
10:10:22 РП Значит фактическая, туман, видимость порядка четырехсот, где-то не более четырехсот метров./Aktualna znaczy, mgła, widzialność rzędu 400, miejscami nie więcej niż 400.
10:10:31 331 А температура есть какая, давление./A temperatura jaka, ciśnienie.
10:10:33 РП Температура + 2, давление 7-45, а вы для польского борта работаете?/ Temperatura +2, ciśnienie 7-45,
a wy dla polskiego samolotu pracujecie?
3.
Plusnin, przekonawszy się, że nie Polacy się do niego zgłosili, zaczyna ich szukać, celem przekazania warunków pogodowych/upewnienia się, że o nich wiedzą i nie będą się kierować na Siewierny:
10:13:17 anonim. - Я сейчас (нрзб) слышал, что поляк (нрзб)./ Ja teraz (niezr.) słyszałem, że Polak (niezr.)
(dla wygody dalej podaję tylko tłumaczenie)
10:13:45 Plusnin - Nie wiem, Nikołajewiczu, pewnie go od razu odeślą na zapasowe, bez zniżania, nie ma sensu, nie widzę tego, żeby go tutaj sprowadzać.
10:13:52 Kokarew - No prawidłowo, prawidłowo. To, no, a gdzie on teraz jest?
10:13:56 Plusnin - Gdzieś po trasie idzie, nie umiem powiedzieć, albo w strefie mińskiej, albo już wszedł w moskiewską.
10:14:01 Plusnin - (niezr.) kiedy on powinien (niezr.)
10:14:03 Plusnin - No, w zasadzie powinien, on już powinien w zasadzie podchodzić, o, widzę, samolot idzie, ale ten do Moskwy od razu idzie, on czy nie on, trudno określić.
10:14:13 Plusnin - No, zaraz nam opowiedzą.
10:14:16 Kokarew - A czy jemu, czy jego uprzedzili, że tu mgła i tak dalej?
10:14:17 Plusnin - Tak, tak, tak, uprzedzili go że mgła i tak dalej.
(nie mogli go uprzedzić, bo - zgodnie ze stenogramem rozmowy polskich pilotów - informacja taka pojawia się dopiero po wcześniejszej wymianie zdań Rosjan:, tj. o
10:14:25,5 /czas polski 08:14:25,5/ (radio on) WM2 - Smolensk,e, visibility four-zero-zero meters, fog. I to nie Plusnin jej udziela.
http://www.npw.internetdsl.pl/Dokumenty/IES-odczyt1.pdf )
Plusnin nie odpuszcza i drąży temat polskiego samolotu naprawdę długo. Ale nikt nie umie mu pomóc. Dopiero - nieoczekiwanie - najbliższe lotnisko Jużny odzywa się z informacją:
10:21:06 punkt dyspozytorski - Pawle Waleriewiczu, dzwonił "Jużnyj".
10:21:08 Plusnin - No
10:21:09 punkt dyspozytorski - PLF 101-szy oczekuje w 21 minucie kierunku na punkt orientacyjny.
Czemu lotnisko Smoleńsk-Jużny otrzymywało więcej informacji na temat polskiego samolotu, niż wypatrujący go Smoleńsk-Siewierny?
I dlaczego okazuje się, że Moskwa - mimo zapewnień Plusnina, że uprzedziła samolot o mgle ( przyp. "10:14:17 Plusnin - Tak, tak, tak, uprzedzili go że mgła i tak dalej") jednak skierowała go na Siewierny?
I to w taki sposób, że biedny Plusnin dowiedział się o tym ostatni?
10:22:57 Plusnin - (niezr.) halo, dzień dobry, z Siewiernego niepokoją. Pod czyim kierownictwem idzie teraz polski samolot?
10:23:04 anonim. - (niezr.)
10:23:08 Jużny - Moskwa kieruje.
Takich irracjonalnych decyzji jest w stenogramach bez liku.
Miejscami trudno się oprzeć wrażeniu, że ktoś ingerował w ich treść. Ewentualnie stanowią kompilację taśm.
Natomiast jeśli to oryginał, a prezentowany bałagan to standard - to katastrofy lotnicze powinny być chlebem powszednim na świecie ;)
Magdalena T. edytował(a) ten post dnia 07.11.12 o godzinie 22:09