Krystian Bigos

Krystian Bigos Bieszczadersi.pl - w
trakcie...

Temat: [Zaproszenie - Konferencja] Co po Geertzu? DZIEDZICTWO –...

Konferencja: Co po Geertzu?
DZIEDZICTWO – INTEPRETACJE – DYLEMATY

Ogólnopolska konferencja antropologiczna /4-5 kwietnia 2011/ w
piątą rocznicę śmierci Clifforda Geertza

Szanowni Państwo,
Katedra Antropologii Kultury SWPS w Warszawie, Katedra Socjologii
Grup Etnicznych i Antropologii Społecznej KUL J.P. II w Lublinie,
Instytut Socjologii PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej
Podlaskiej mają zaszczyt i przyjemność zaprosić na
ogólnopolską konferencję naukową w Lublinie „Co po Geertzu?
Dziedzictwo – Interpretacje – Dylematy”.
W 2011 roku minie pięć lat od śmierci Clifforda Geertza,
prekursora antropologii interpretacyjnej. Sam Geertz, jak
pamiętamy, powtarzał skromnie – jestem tylko etnografem, nie
tworzę systemów. W rozmowie z Gary A. Olsonem zgodził się
jednak, by nazywać Go „konstruktywistą społecznym”. Prof. W.
Burszta mawiał w tym miejscu „nie dajmy się zwieść
Mistrzowi” - Jego wydatny wpływ na kształt antropologii
współczesnej jest poza dyskusją. Problem tylko w tym, by zdać
sobie sprawę z tego, w jakich obszarach i w jakim stopniu ten
wpływ jest widoczny.
Z pewnością świat wokół nas zmienił się na tyle, iż dawne
strategie pisania antropologii w formie „pokazu slajdów” czy
„zaświadczającego Ja” już raczej niewiele wyjaśniają i co
do tego nie ma większych wątpliwości. Powstają wszakże pytania:


• czy w epoce „postgeertzowskiej” rutynowe
(ultraempirycystyczne) uprawianie antropologii zachowuje ciągle
aktualność?

• czy sposób odwołujący się do pojęcia racjonalności
naukowej, w sensie jej transkulturowej ważności, jest nadal
gwarantem w dojściu do prawdy? (może zdani jesteśmy raczej na
zdecydowanie relatywistyczne ujęcia przedmiotu badań, gdyż
świat, w którym żyjemy, sprawia wrażenie czegoś, co przypomina
raczej ruchome piaski niż stały ląd).


Być może stajemy przed problemem już nie tyle adekwatności
opisu, czy interpretacji, ile refleksyjnego mierzenia się z tym, co
„inne”, jakoś „obce”, co nie tyle spotykamy na granicy
„naszej wioski”, ile wewnątrz jej granic. Tak więc, pytamy:

• czy wątek „realistyczny” obecny w pracach Geertza ma swoje
przedłużenie?

• czy raczej „to mierzenie się z innością” zamyka się w
tekście, interpretacji wzbudzając u czytelnika jedynie wirtualne
świata, pozwalając mu jakoś funkcjonować „tu i teraz”?



Geertz nieustępliwie stał na stanowisko, iż kultura jest nadal
pewną realnością, a nie jedynie pustym zawołaniem tak, jak to
sugeruje Tyler. Kultura jako system symboli - kultura jako religia,
sztuka, wiedza zdroworozsądkowa, ideologia - nie jest tylko
elementem naszej świadomości, ale czymś , co można obserwować,
co z natury swej ma charakter publiczny.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do merytorycznej dyskusji.



Termin i miejsce konferencji:
4-5 kwietnia 2011
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Al. Racławickie 14
20-950 Lublin Collegium Jana
Pawła II (budynek sąsiadujący z ul. H. Łopacińskiego) sala 1031
– piętro X


Organizatorzy:
Katedra Antropologii Kultury SWPS w Warszawie Katedra Socjologii
Grup Etnicznych i Antropologii Społecznej KUL J.P. II w Lublinie
Instytut Socjologii PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej
Podlaskiej
Sekretarz konferencji
Ilona Szczepanowska tel. kom. 608 162 039
Kontakt Katedra Socjologii Grup Etnicznych i Antropologii
Społecznej KUL J.P. II w Lublinie konferencja.kul@wp.pl


http://www.goldenline.pl/spotkanie/co-po-geertzu-dzied...