Aleksander Z.

Aleksander Z. Asystent
Projektanta, Complex
Projekt Sp. z o.o.

Temat: [Projektowanie] Osłony przeciwolśnieniowe

Witam,

Mam pytanie odnośnie projektowania osłon przeciwolśnieniowych na drogach dwujezdniowych. Zapisz Dz.U. podaje zalecenia w postaci:

"Zaleca się umieszczanie osłon przeciwolśnieniowych między jezdniami dla przeciwnych kierunków ruchu na odcinku zagrożonym olśnieniem, w obrębie węzła, na łuku w planie przy pochyleniu podłużnym osi do 2%, na którym odchylenie osi tego łuku od stycznej w odległości równej wymaganej widoczności na zatrzymanie jest większe niż szerokość pasa dzielącego zwiększona o 2.0 [m]"

Wśród projektantów mamy odrębne zdania i interpretacje przedstawione na rysunku 1) i 2). Lvz to odległość na zatrzymanie, s to odchylenie osi łuku od stycznej - krzywa przejściowa za łukiem po lewej stronie schematu. Kwestie są dwie:

a) czy według schematu 1) czy schematu 2),
b) czy osłony powinny być zastosowane (analizując graniczne położenie, gdy s=sPD+2m):
- b.1) od punktu wystawienia stycznej w prawo,
- b.2) od punktu gdzie s=sPD+2m,
- b.3) od punktu gdzie linia widoczności Lvz przecina oś umieszczenia osłon (np. oś pasa/barier).

Pozdrawiam


Obrazek