Dariusz Wyspiański

Dariusz Wyspiański PSYCHOLOGIST,
ACADEMIC LECTURER;
BUSINESS COACH &
TRAINER...

Temat: SHU-HA-RI

Moi Drodzy,

Idea SHU-HA-RI jest w istocie przedstawieniem ewolucji w rozwoju doskonalenia sztuki miecza, sprowadzanej nie tylko do zestawu technik i kata, ale pojmowanej jako „droga rozwoju” – ewolucja łącząca zarówno atrybuty techniczne jak i duchowe.
„SHU” stanowi etap pierwszy „drogi” do pełnego mistrzostwa, jest to etap opanowania kata i sprawności technicznej. Ten etap podsumowuje uzyskanie statusu SHO DAN (1 Dan).
A więc mityczny „czarny pas” nie jest wcale kwintesencją ABSOLUTNEGO MISTRZOSTWA a jedynie PIERWSZYM ETAPEM rozwoju „W DRODZE MIECZA”.
Drugim etapem jest „HA” polegające z jednej strony na „zaprzeczeniu standardom dotychczasowej nauki”, co należy rozumieć jako odejście od praktykowanego stylu na rzecz poznawania nowych, z drugiej jednak strony etap ten zakłada doskonalenie biegłości już poznanych i przyswojonych technik.
Jest to tylko pozorna sprzeczność.....
Poznając nowe techniki czy kata, oceniasz ich przydatność w oparciu o stopień opanowania „bazy” Kenjutsu jakim jest twój podstawowy styl.
Jest to absolutnie zgodne z tradycjami samurajskimi.
Samuraj w swej „drodze miecza” otrzymywał podstawowy zakres umiejętności (często poparty uzyskaniem certyfikatu MENKYO), w szkole „rodzinnej” lub lokalnym dojo. Następnie „pielgrzymował” ucząc się i podpatrując innych mistrzów.
Efekt końcowy, to wzmocnienie swych własnych umiejętności, otwarcie się na nowe techniki i sposoby myślenia o strategii walki.
Poznawanie nowych i doskonalenie już poznanych technik i sposobów walki prowadzi do osiągnięcia stanu „działań odruchowych”, a więc stanu, w którym techniki wykorzystywane w różnorodnych sytuacjach walki są aplikowane odruchowo, niejako podświadomie.
To jest właśnie jedna z kwintesencji „HA”, osiągnięcia stanu „nie–myślenia” (zgodnie z buddyjską definicją). Innymi słowy, internalizacja techniki posługiwania się mieczem na poziomie odruchowym.

Przejście na poziom „RI” oznacza osiągnięcie zdolności do KREACJI, łączenia wielu elementów z różnych stylów, tworzenia własnego stylu, aplikowania różnorodnych rozwiązań, kreowania własnych kata, opartych na wielu elementach poznanych u wielu mistrzów.
Ten etap osiągają prawdziwi MISTRZOWIE MIECZA.
Najwyższym poziomem zaawansowania jest osiągnięcie stanu zbliżonego do “SATORI” (Stanu buddyjskiego OŚWIECENIA), swoistego transu walki, w dzisiejszych realiach uosabianego perfekcją i harmonią form indywidualnych, autorskich kata.

Z Szacunkiem

d.w.Dariusz Wyspiański edytował(a) ten post dnia 19.11.09 o godzinie 20:32