Jarosław B.

Jarosław B. Cyfrowe.pl -
prezes/właściciel

Temat: Prośba o opinię - nowy proces zakupowy - Cyfrowe.pl

Zwracam się z prośbą o uwagi i sugestie dotyczące projektowanego nowego procesu zakupowego w www.cyfrowe.pl.

Wiadomo nie od dziś, że jest to jeden z ważniejszych elementów sklepu internetowego a my chcemy go poprawić.

Powody zmian:
1) chęć likwidacji ekranu/kroku "logowania"
2) umożliwienie przejrzystego podczepienia nowych form dostawy i płatności

Krok logowania był przez nas kilka razy dopracowywany, co dało efekt w 3 krotnym obniżeniu współczynnika odrzuceń (np. poprzez dodanie grafiki przy tekstach(!), u nas akurat to strzałki) ale nadal jest sporo klientów, którzy nie czytają tego co tam jest albo tego nie rozumieją. Nie zależy nam na zalogowaniu klienta, niech przede wszystkim zamówi towar :)

Od czasu ostatnich modyfikacji przybył nam sklep własny na Śląsku (tam można odebrać zamówienie) oraz pojawiły się nowe sposoby dostawy takie jak paczkomaty, które wymagają innego 'podejścia' i powodują spadek przejrzystości formularza zamówienia/wyboru płatności i sposobu dostawy.

Makiety nowego procesu przy użyciu justproto.com

Z uwagi na to, że są to makiety, mały komentarz do głównej zmiany czyli krok2:
Krok 2 działa w ten sposób, że po wybraniu radiobutton'a rozwija się lista przypisanych do tego sposobu dostawy metod płatności. Wybierając inny, poprzedni zwija się.
Wybierając inny kraj zmieniają się kwoty oraz lista dostępnych sposobów dostawy (np. nie wysyłamy Pocztą Polską).

Będziemy wdzięczni za konstruktywne opinie :) Niniejsza grupa "gości" wiele tęgich głów od web usability :)Jarosław B. edytował(a) ten post dnia 29.05.10 o godzinie 18:02
Adam Pawliczek

Adam Pawliczek Usability expert, UX
designer,
Interaction
specialist

Temat: Prośba o opinię - nowy proces zakupowy - Cyfrowe.pl

Możliwość złożenia zamówienia bez logowania (czy zakładaniu konta) to bardzo fajna sprawa. Cały proces moim zdaniem jest prosty i przejrzysty, pola czytelne - ja nie mam tu żadnych wątpliwości. Krok 4 pozwala wszystko sprawdzić. Może jedynie graficznie bym coś poprzerabiał, np. kwoty przy wysyłce kurierskiej (z radiobuttonami) umieściłbym jedna pod drugą jak w tabelce, a komentarz troszkę miesza, albo zrobić go jaśniejszą czcionką albo zrobiłbym na końcu kolumnę z opisem. Przy odbiorze własnym - no paczkomat to taki specyficzny odbiór własny, ja bym go chyba jednak wrzucił do wysyłek (przy poczcie polskiej też można odebrać samemu), a wtedy przy odbiorze własnym można wyrzucić "odbiór własny" przy każdej pozycji i dać tylko pogrubioną nazwę miasta.

PS. Z życia wzięte: niestety przestałem robić przedpłatę wszędzie, bo zarówno kurierzy (&^%%$^##%#%#@%#) jak i PP mają w zwyczaju zostawiać paczki u sąsiadów. Całe szczęście mam uczciwych sąsiadów, ale:
- zawsze ktoś może się podać za sąsiada (...),
- ostatnio sąsiadka dorwała nas w mieszkaniu dopiero po 2 dniach za 6 (jak twierdziła) razem - no przepraszam to ona ma być odpowiedzialna za dostarczenie paczki?
Niestety skargi można sobie samemu zjeść z musztardą. Sorry za off-top, tak przy okazji chciałem się wyżalić ;)
Arkadiusz Borowski

Arkadiusz Borowski Projektant
interakcji

Temat: Prośba o opinię - nowy proces zakupowy - Cyfrowe.pl

Domyślam się, że to tylko tak na obrazku: zaznaczony jest "paragon" a widać pola do danych do faktury.

Checkbox do zaznaczenia, że do faktury należy użyć już podanych danych chyba nie jest w najlepszym miejscu.

Tylko kilka razy kupowałem na firmę i wolałbym, aby dane do faktury były domyślnie wypełnione danymi z zamówienia. Ale jedna osoba to za mało, aby tak stwierdzić.

Wszystkie przyciski są dla mnie takie same. Dla mnie był to problem na ostatnim ekranie. Pierwsze co chciałem zrobić to kliknąć "Popraw dane" bo to był jedyny przycisk jaki widziałem na ekranie a poprzednie do kolejnej akcji były takie same.
Jarosław B.

Jarosław B. Cyfrowe.pl -
prezes/właściciel

Temat: Prośba o opinię - nowy proces zakupowy - Cyfrowe.pl

Arkadiusz Borowski:
Domyślam się, że to tylko tak na obrazku: zaznaczony jest "paragon" a widać pola do danych do faktury.

Dokładnie tak.
Checkbox do zaznaczenia, że do faktury należy użyć już podanych danych chyba nie jest w najlepszym miejscu.

Hmm... przemyślimy jeszcze.
Tylko kilka razy kupowałem na firmę i wolałbym, aby dane do faktury były domyślnie wypełnione danymi z zamówienia. Ale jedna osoba to za mało, aby tak stwierdzić.

Jest jeśli jesteś zalogowany... coś za coś.

konto usunięte

Temat: Prośba o opinię - nowy proces zakupowy - Cyfrowe.pl

tak na szybko wydłubałem jako temat do przemyśleń bardziej niż konkretne rozwiązanie

http://offline.pl/cyfrowe/Home.html

do przemyślenia:
- na pewno wyżej w hierarchii ważności efekt zmiany opcji (ile mam ostatecznie do zapłacenia), czyli kasa misiu kasa ;)
- kwoty przy poszczególnych radio-pozycjach: czy na pewno tam gdzie w tej chwili? nie twierdzę, że mój ad hoc pomysł jest jedyny szczęśliwy ale zaproponowany przez Was uniemożliwia łatwe porównanie
- etykietowanie: może wersja "gdzie mamy dostarczyć przesyłkę" nie jest dostatecznie "szeroka" ale brzmi chyba mniej drętwo
- kwiatek do kożucha: sekcja "co kupuję" (zajawiona bez odpowiednich detali). W myśl zasady - cały czas przed noskiem efekt mojego działania w serwisie, z możliwością łatwegozmodyfikowania.

na zdrowie ;)eryk orłowski edytował(a) ten post dnia 31.05.10 o godzinie 00:30

konto usunięte

Temat: Prośba o opinię - nowy proces zakupowy - Cyfrowe.pl

Jarosław B.:
Zwracam się z prośbą o uwagi i sugestie dotyczące projektowanego nowego procesu zakupowego w www.cyfrowe.pl.

Czy jesteście absolutnie pewni, że informacje o płatności/dostawie muszą znajdować się na osobnej stronie?
Jarosław B.

Jarosław B. Cyfrowe.pl -
prezes/właściciel

Temat: Prośba o opinię - nowy proces zakupowy - Cyfrowe.pl

Bartłomiej D.:

(...)

Czy jesteście absolutnie pewni, że informacje o płatności/dostawie muszą znajdować się na osobnej stronie?

Nie, nie jesteśmy, ale zmieszczenie wszystkiego razem przy tak dużej liczbie różnych sposobów płatności i odbiorów jest bardzo trudne aby nie spowodować zagubienia klienta w gąszczu możliwości.

Jednak to co Eryk zaproponował jest namiastką jakiegoś kompromisu. Wiemy sami dobrze, że najlepiej jak wszystkie informacje (np to co wrzuciłem do koszyka) są gdzieś tam przypominane na kolejnych ekranach.
Jarosław B.

Jarosław B. Cyfrowe.pl -
prezes/właściciel

Temat: Prośba o opinię - nowy proces zakupowy - Cyfrowe.pl

eryk orłowski:
tak na szybko wydłubałem jako temat do przemyśleń bardziej niż konkretne rozwiązanie

(...)
>

Dziękuję za poradę od takiej sławy! Proste ale bardzo trafne uwagi, aż jestem ciekaw co by wyszło gdyby to nie było 'na szybko' :). Widać wieloletnie doświadczenie.

Cenna jest szczególnie kwestia porównania kosztów, przy Twoim ustawieniu jest to o wiele wygodniejsze i nic nie tracimy przy tej zmianie.

Umieszczenie wszystkie na raz (także pozycji zamówienia) było przez nas rozważane, ale nie chcieliśmy 'zamulać' ekranu dodatkowymi elementami. Ale trzeba jeszcze nad tym popracować a znajdziemy rozwiązanie.

Jeszcze raz wielkie Dziękuję!
Krzysztof Krakowiak

Krzysztof Krakowiak Software Developer

Temat: Prośba o opinię - nowy proces zakupowy - Cyfrowe.pl

pytanie, czy zbyt duży wybór nie zniechęci użytkownika, kolejny ekran wydłuży proces składania zamówienia, sam formularz już odstrasza większość, ludzie np wolą zadzwonić niż wypełnić formularz.

Fajnie by było, jak już oczywiście wdrożycie zmiany, podepnijcie ścieżki do celu w goole analitycs, w wizualizacji ścieżek można zobaczyć na którym etapie najwięcej osób rezygnuje.

konto usunięte

Temat: Prośba o opinię - nowy proces zakupowy - Cyfrowe.pl

Jarosław B.:
Dziękuję za poradę od takiej sławy! Proste ale bardzo trafne uwagi, aż jestem ciekaw co by wyszło gdyby to nie było 'na szybko' :). Widać wieloletnie doświadczenie.
>

Wprawiasz mnie w zakłopotanie, niemniej jednak dziękuję :D



Wyślij zaproszenie do