konto usunięte

Temat: Zachowanie trenera podczas szkolenia

Monika Z.:
Anna Zaremba:
Dorota Hyska:
"Popłynięcie" nie ma prawa się pojawić, jeśli plan zajęć jest dobrze skonstruowany. Owszem, odpowiadanie na pytania, tak. Ale dobry plan powoduje, że nie musisz schodzić na boczny tor.

A co jeśli temat szkolenia i cały jego plan nie jest dopasowany do grupy/ oczekiwań uczestników?

Uważam, że zaletą trenera jest bieżąca modyfikacja programu. Oczywiście to może mieć miejsce, gdy trener wie, że nie została wcześniej zrobiona analiza potrzeb szkoleniowych i nie zostały wypracowane konkretne cele. (Aż trudno uwierzyć, że jeszcze ktoś robi szkolenia "dla sztuki", a nie dla podniesienia kompetencji uczestników, ale to się wciąż zdarza!)

Niestety w wielu organizacjach dalej "diagnoza" potrzeb szkoleniowych to zapytanie uczestników na jakie szkolenie chcą iść. Potem okazuje się, że wybrany temat nie obejmuje nawet treści, które uczestnicy mieli na myśli.

Monika, a czy możesz mi podpowiedzieć literaturę, w której mogę poczytać o prowadzeniu badań potrzeb szkoleniowych, z przykładami realnych sytuacji, pokazujące proces w praktyce, z pytaniami, ankietami ? Stawiam pierwsze kroki w tym zakresie u siebie w pracy, i mimo sporej wiedzy teoretycznej, i praktykach w szkole czuję potencjał do rozwoju :-)