Anita Michalska Coach & Mentor
Temat: Szkolenia zamknięte
Szkolenia zamknięte przygotowujemy dla zorganizowanej grupy pracowników Twojej firmy. Kierujemy się zasadą, że nie ma dwóch takich samych organizacji a tym samym dwóch identycznych szkoleń. Każdy przygotowany przez nas warsztat jest konstruowany wg indywidualnych potrzeb określonej grupy lub w formie konsultacji dla konkretnego pracownika.Badanie potrzeb szkoleniowych i ocena efektywności.
Badanie potrzeb szkoleniowych jest kluczowym elementem w procesie realizowania polityki szkoleniowej nowoczesnych organizacji. Analiza potrzeb szkoleniowych umożliwia zidentyfikowanie rozbieżności między stanem obecnym a pożądanym, czyli diagnozuje luki kompetencyjne w określonych zakresach. Rozpoznanie tych obszarów jest punktem wyjścia do wskazania kierunków rozwoju wiedzy i kompetencji uczestników szkolenia.
Celem badania potrzeb szkoleniowych jest:
- podjęcie decyzji, kiedy i jakie działania należy przeprowadzić;
- rozpoznać i dopasować cele proponowanych działań do specyfiki i oczekiwań organizacji;
- poznać oczekiwania, postawy, strategie działania, poziom wiedzy i kompetencji uczestników.
Prowadzone badanie ma na celu zidentyfikowanie wszelkich możliwych problemów czy zjawisk, które mogą stać się przedmiotem szkolenia. Jednocześnie istotnym elementem działań diagnostycznych jest również określenie źródeł danych trudności oraz sprawdzenie, w jakim stopniu możliwe jest rozwiązanie lub wpływanie na przyczynę zaistniałej sytuacji za pomocą szkoleń.
Zakres diagnozy potrzeb dotyczy następujących poziomów:
- człowieka uczestniczącego w szkoleniu;
- grupy uczestniczącej w szkoleniu;
- organizacji i jej otoczenia.
Narzędzia, jakie wykorzystujemy w procesie analizy potrzeb szkoleniowych to m.in. : wywiad indywidualny, wywiad zogniskowany, ankieta, obserwacja, obserwacja uczestnicząca, testy, opis stanowiska, symulacja oraz przeanalizowanie wszystkich innych możliwych źródeł informacji, którymi może dysponować firma lub jej otoczenie.
Im bardziej zróżnicowany proces diagnozy jeżeli chodzi o wybór narzędzi tym większa trafność i adekwatność uzyskanej analizy sytuacji w stosunku do rzeczywistości.
Analizy efektywności szkolenia dokonujemy na różnych poziomach:
1) zmiana w poziomie wiedzy – przyrost wiedzy sprawdzany testem przed i po szkoleniu;
2) zmiana na poziomie umiejętności (zachowań) – pre i posttesty zawierające opisy zachowań , obserwacja uczestnicząca w miejscu pracy przed i po szkoleniu;
3) zaspokojenie potrzeb uczestników – porównanie deklarowanych przez uczestników oczekiwań przed szkoleniem z treścią potrzeb po przeprowadzeniu działań – analiza jakościowa;
4) przyczynienie się szkolenia do realizowania celów organizacji, które były realizowane w trakcie szkolenia;
5) zadowolenie uczestników – jakie są reakcje uczestników po szkoleniu – ankieta ewaluacyjna po szkoleniu.
Ze względu na złożoność poziomów ocena danych obszarów wymaga zróżnicowania nakładu czasu oraz wyboru technik badawczych, w celu zgromadzenia wartościowych źródeł informacji.