Anita Michalska

Anita Michalska Coach & Mentor

Temat: Coaching

Zasadniczym zadaniem coachingu jest wsparcie osoby objętej coachingiem w osiągnięciu przez nią uzgodnionych z coachem celów. Istotą jest wykorzystanie zasobów: wiedzy i umiejętności już posiadanych i odpowiednie zmotywowanie i towarzyszenie podopiecznemu w celowym usprawnianiu jego funkcjonowania[1].

Coaching to również proces doskonalenia pod kierunkiem Coacha poprzez włączenie w repertuar działania nowych strategii i zachowań z wykorzystaniem posiadanych umiejętności w drodze do sprawniejszego i efektywniejszego w rozumieniu klienta funkcjonowania. Jego istotnym elementem jest partnerska relacja i wzajemne zaufanie między osobistym trenerem (z ang. tzw. coach), a jego klientem

Rodzaje coachingu, które proponujemy:

* Executive coaching – praca z kadrą zarządzającą przedsiębiorstw
* Business coaching – nastawiony na rozwój biznesu
* Life Coaching – osobisty rozwój managera, pracownika
* Coaching on Job – to forma coachingu stosowana w czasie procesu pracy i w realiach pracy klienta coachingu.
* Coaching grupowy – nastawiony na radzenie sobie z podobnymi wyzwaniami, przed którymi stoją uczestnicy szkolenia np. dylematy w środowisku pracy, efektywność, leadership.

”Zaduma nad kierunkami rozwoju świata oraz roli myśli ludzkiej w sterowaniu tym rozwojem prowadzi do przekonania, iż człowiek musi być doskonalony, by nie został zdominowany przez skutki własnej, nie zawsze rozumnej, aktywności. Owo doskonalenie przyjmuje postać przekraczania granic dotychczasowych osiągnięć i doświadczeń. Człowiek dokonuje nowych odkryć, wynalazków powiększających składniki kultury materialnej. Ale chyba większe znaczenie dla naszej kondycji człowieczej posiadają działania skierowane na rozwój własnego Ja tworzonego według indywidualnego projektu. Dzisiaj taka strategia rozwoju człowieka wydaje się najbardziej bezpieczna i jednocześnie najbardziej przyjemna. Warto zatem i należy uczyć ludzi jak urzeczywistniać i w pełni wykorzystywać przynależne im potencjalności tkwiące w sferze fizycznej, intelektualnej co i emocjonalnej, jak kierować własnym życiem i rozwojem w epoce megarewolucji technicznej, informacyjnej i – takiej, która nadejdzie. Przykłady z przeszłości dowodzą, że droga ta jest możliwa i skuteczna…"

"...Można przyjąć, że najważniejszą wartością jaką może przekazać mistrz(Coach) swojemu uczniowi jest pomoc w odkrywaniu własnej indywidualności a także w rozwoju tej indywidualności. Zauważmy, że tak rozumiana pomoc eliminuje obawy o ewentualne niekorzystne skutki wynikające z gotowości ucznia lub nawet jego skłonności dostosowywania się do jakiegoś wzorca. Bo jeśli uczeń ma pozostać indywidualnością, to nie może stać się naśladowcą nikogo, nawet mistrza…”

Jan Łaszczyk

Przypisy
[1]. wg definicji stosowanej przez International Coaching Community – A. Ratajczyk i P. Pilipczuk: Coaching a inne dyscypliny. [dostęp 2011-03-18].