Temat: Executive Coaching: różne role coacha
Witam serdecznie,wczoraj uczestniczyłem w spotkaniu Regionu Warszawskiego Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami. Jednym z punktów spotkania była prelekcja na temat executive coaching. Prowadząca ją Pani Wiesława Serkowska z firmy LDI wymieniła m.in. następujące role i "powinności" executive coacha:
1. Wbrew nazwie, executive coaching nie ogranicza się tylko do coachingu. Istnieje bowiem oczekiwanie i potrzeba ze strony coachee (jak i organizacji), aby tego typu doświadczenie rozwojowe miało niekiedy także charakter doradczy, treningowy, a nawet "terapeutyczny" (chodzi o tzw. coaching interwencyjny i danie upustu emocjom).
2. Obserwuje się wśród najwyższej kadry zarządzającej swoisty "głód" rzetelnej informacji zwrotnej (niezbędnej przecież do doskonalenia własnego stylu przywództwa). Stąd jedną z ról executive coacha jest bycie "lustrem" dla coachee.
3. Coach musi być także przygotowany do odgrywania roli "poganiacza" - osoby, która ułatwia coachee zmianę utrwalonych nawyków poprzez przypominanie mu (telefoniczne, lub za pomocą e-maila) o realizacji uzgodnionych zadań rozwojowych oraz "odpytywanie" na kolejnych sesjach z efektów realizacji owych zadań.
4. Coach często spełnia także rolę "spowiednika XXI wieku" - kierownicy najwyższego szczebla są nadal ludźmi i potrzebują tak jak wszyscy być wysłuchanym i dowartościowanym.
5. Podstawowe narzędzie pracy coacha to umiejętnie zadawane pytania, zaś wśród nich te najważniejsze brzmią:
- "Jeśli wiesz, czego chcesz, co się powstrzymuje przed realizacją tego?"
- "Czego chcesz/oczekujesz w zamian?" (kontekst: zamiast danego problemu/sytuacji itp.)
Zapraszam Państwa do dyskusji na temat ról coacha.
Pozdrawiam
Paweł Smółka