Marzena S.

Marzena S. Dyrektor
Zarządzający,
HILLWAY Szkolenia
biznesowe i dora...

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

Ekonomiczne konsekwencje jakości obsługi klienta w Polsce
Badania rynkowe.

Niski poziom obsługi klienta ma negatywne konsekwencje dla przedsiębiorstw w Polsce, bezpośrednio przyczyniając się do utraty przychodów firm. Straty te sięgają 8,8 mld euro rocznie. Wśród branż, które są w największym stopniu narażone na ryzyko strat znalazły się:

usługi bezprzewodowe,
telewizja kablowa i satelitarna
usługi finansowe i naziemne.

Warszawa, 04.03.2010 – Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Genesys Telecommunications Laboratories Inc. należącej dogrupy Alcatel-Lucent wynika, że ponad 73 % konsumentów w Polsce
zrezygnowało z usług firmy ze względu na niską jakość obsługi.


Szacuje się, że średnia wartość każdego straconego klienta wynosi 145 € rocznie. Straty te związane są z całkowitą rezygnacją z usług firmy bądź z przechodzeniem klientów do konkurencji.

Które branże straciły najwięcej

Wyniki badania wskazują, że w Polsce największe straty w wyniku niskiej jakości obsługi klienta ponoszą dostawcy usług bezprzewodowych, telewizje kablowe i satelitarne oraz usługi finansowe i naziemne odnotowują. Najwięcej stracili dostawcy usług bezprzewodowych, których udział w stratach wynosi prawie 14%. Rezygnacje klientów tylko w ubiegłym roku spowodowały zmniejszenie przychodów w tej branży o ponad 1,2 mld euro. Tyle samo straciły telewizje kablowe i platformy satelitarne, a także firmy z sektora usług finansowych. Dostawcy naziemnych usług telekomunikacyjnych stracili 1,03 mld euro przychodów. W przypadku dostawców Internetu straty wyniosły 960 mln euro.

Zadowolenie z kanałów komunikacji

Konsumenci w Polsce najlepiej oceniają komunikację za pośrednictwem konsultanta telefonicznego i poczty e-mail. W ich opinii natomiast największych usprawnień wymagają: samoobsługa głosowa, wiadomości tekstowe (SMS) oraz tradycyjna poczta.

Preferowane kanały komunikacji

Konsumentów poproszono także o wybranie najbardziej satysfakcjonujących obszarów obsługi klienta w Polsce. Zaskakujący jest fakt, że chaty internetowe są w Polsce niemal tak popularne jak telefon. Na kolejnych miejscach znalazła się samoobsługa przez Internet i samoobsługa głosowa.

Powody rezygnacji klientów

Polscy konsumenci jako jeden z głównych problemów wskazują niedostateczną integrację poszczególnych kanałów komunikacji. Systemy samoobsługi głosowej zostały uznane za zbyt skomplikowane przez 20% badanych. Przeciętny konsument, oczekując na połączenie
z konsultantem, spędza średnio 13 minut w opcjach automatycznego systemu obsługi.

Według konsumentów głównymi czynnikami powodującymi niską jakość obsługi klienta są:

• Konieczność zbyt długiego oczekiwania na obsługę
• Utknięcie w opcjach automatycznego systemu obsługi
• Niewiedza konsultantów
• Konieczność powtarzania tych samych operacji
• Brak uprawnień konsultanta
• Brak możliwości bezpłatnego skontaktowania się z obsługą klienta

Największe źródła zadowolenia konsumentów

Konsumentów poproszono o wskazanie czynników mających największe wpływ na ich zadowolenie. Wyniku badania dowodzą, że zadowolenie konsumentów rośnie, kiedy firmy spełniają ich cztery kluczowe potrzeby:

• Dogodność
• Personalizacja
• Kompetencje
• Inicjatywa

Najbardziej pożądane udoskonalenia

Na pytanie, co firmy powinny udoskonalić, konsumenci odpowiedzieli, że oczekują większej inicjatywy ze strony firm. Uczestnicy badania stwierdzili, że wykazanie inicjatywy uznaliby za „mocny atut” lub chętnie skorzystaliby z “propozycji pomocy” w wypadku problemów z system obsługi. Duże znaczenie ma również bardziej spersonalizowane podeście do pojedynczego konsumenta. Ponadto badani stwierdzili zgodnie, że kluczowe znaczenie ma zapewnienie lepszej integracji pomiędzy poszczególnymi kanałami komunikacji, które zdecydowanie usprawni proces obsługi klienta.
Charakterystyka badania

Badanie internetowe złożone z 28 pytań zostało przeprowadzone przez Greenfield Online, na zlecenie Genesys Telecommunications Laboratories Inc. należącego do grupy Alcatel-Lucent (Euronext Paris i NYSE: ALU) we współpracy z firmą badawczą Datamonitor/Ovum. Datamonitor/Ovum dokonał analizy odpowiedzi udzielonych przez konsumentów w odniesieniu do modeli obsługujących ich contact center.

Badaniem objęto grupę 8 800 konsumentów z 16 krajów: Australii, Brazylii, Chin, Republiki Czeskiej, Francji, Holandii, Indii, Kanady, Meksyku, Niemiec, Nowej Zelandii, Polski, Rosji, USA, Wielkiej Brytanii i Włoch. Na podstawie udzielonych odpowiedzi powstał raport “The Cost of Poor Customer Service: The Economic Impact of the Customer Experience and Engagement”, który stanowi pierwszą próbę oszacowania na wielką skalę wartości przychodów utraconych wskutek niedostatecznego poziomu obsługi klienta. Oprócz zestawienia globalnego powstały również raporty obrazujące specyfikę każdego z 16 państw biorących udział w badaniu.

Raport dotyczący rynku polskiego powstał w oparciu o badanie przeprowadzone na grupie 537 konsumentów, reprezentujących każdy przedział wiekowy oraz dochodowy. W trakcie badania konsumentów pytano m.in. o częstotliwość kontaktów biznesowych za pośrednictwem stron internetowych, contact center bądź urządzeń przenośnych. Zapytano również o ich oczekiwania oraz propozycje zmian niezbędnych do poprawienia jakości obsługi klienta.

Informacja o Genesys Telecommunications Laboratories, Inc.

Genesys, spółka należąca do Alcatel-Lucent, to jedyna firma, która jest w 100% ukierunkowana na dostarczanie oprogramowania do zarządzania interakcjami z klientem – przez telefon, Internet lub e-mail. Oprogramowanie Genesys dynamicznie łączy klienta z odpowiednim źródłem – samoobsługowo lub z pomocą asystenta – aby spełnić potrzeby klienta, w pełni zadbać o realizację jego celów i efektywnie wykorzystać wszystkie zasoby organizacji. Obsługując 4000 firm i agencji rządowych w 80 krajach, Genesys przeprowadza ponad 100 milionów interakcji z klientami każdego dnia. Firmy i agencje rządowe korzystające z oprogramowania Genesys mogą usprawnić funkcjonowanie całej instytucji, od contact center do back office, w celu zwiększenia satysfakcji klienta. W rezultacie rozwiązania oferowane przez Genesys pozwalają zapobiec frustracji klienta oraz zwiększyć skuteczność i innowacyjność organizacji. Więcej informacji: http://genesyslab.com lub http://betterinteractions.comMarzena Sawicka edytował(a) ten post dnia 11.03.10 o godzinie 16:25
Marzena S.

Marzena S. Dyrektor
Zarządzający,
HILLWAY Szkolenia
biznesowe i dora...

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

Raport wywołał bardzo duże poruszenie w środowisku biznesowym w Polsce. W dniu wczorajszym w stacji TVN CNBC Biznes toczyły się analizy i rozmowy dotyczące strat jakie poniosły polskie firmy -prawie 9 mld euro straciły w wyniku niskiej jakosci obsługi Klienta
W jednej z nich miałam przyjemnosć wystąpić
http://www.tvncnbc.pl/jakosc-obslugi-klienta,6369044,2...
natomiast temat nie został wyczerpany.

Zapraszam do dyskusji i Waszych spostrzeżeń!
Rafał J.

Rafał J. Customer Centrix
Excentric;) , CXPA,
Cofounder @
Customer...

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

Ha, powiem więcej, tylko nie mogę pokazać - skończyłem niedawno projekt, gdzie wykazaliśmy wprost wysoki poziom (ok. 0,8) korelacji pomiędzy oceną jakości obsługi a churn'em Klientów, co w połączeniu z analizą LTV i skłonności do ponownych zakupów (korelacja csat z poziomem up/cross sell) pozwoliło wyasygnować na rzecz CC dodatkowe X XXX XXX (7 cyferek)zł na rozwój (I UPROSZCZENIE PARU RZECZY;)...Wartość inwestycji była na poziomie 20% łącznej 2YV odchodzących klientów...
Rafał J.

Rafał J. Customer Centrix
Excentric;) , CXPA,
Cofounder @
Customer...

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

A ponieważ właśnie skończyłem pisać kolejny raport z audytu już sam nie wiem, czy piszę tu z sensem - najważniejsze, że tego typu dyskusje mam nadzieję podniosą świadomość na rynku i łatwiej będzie wspierać firmy w doskonaleniu tego obszaru, skracając czas do podjęcia decyzji o przeprowadzeniu analizy etapu "0". A raczej rozmawiać już nie "Czy", ale "Kiedy"?:)

pozdrawiam i dobranoc..
Michał Szybalski

Michał Szybalski Architekt Systemów
IT, Comarch S.A

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

Mówiąc po ludzku- opłaca się być miłym dla klientów?
Barbara Basińska

Barbara Basińska Chętnie poprowadzę
szkolenia -
zapraszam do
kontaktu

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

Opłaca się na pewno Panie Michale :)
Maciej B.

Maciej B. Ekspert Customer
Contact Center |
Klientomaniak

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

Michał Szybalski:
Mówiąc po ludzku- opłaca się być miłym dla klientów?

Może i tak. Jednak nie bycie miłym jest podstawą dobrej obsługi klienta. Prawda Rafale?:)
Sylwester Kucmierowski

Sylwester Kucmierowski CEO at CCMS Customer
Care Management &
Solutions

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

Pytanie czy opłaca sie byc miłym dla klienta? jest pytaniem typu "zamieszam w ogniu, niech sie lepiej pali".
Czy opłaca się i komu ? - !!

Po pierwsze, realizacja obsługi musi wypływac ze strategii firmy. Jesli firma zakłada, ze jej zyski bedą wieksze jesli klienta nie bedzie traktowała"powaznie/nalezycie" to duskusja taka nie ma sensu. Jesli uwaza , ze klient jest najwazniejszy ( moze 25- 30% firm wyznaje taka koncepcje") to wtedy trzeba, TRZEBA dobrać odpowiednie narzedzia, procedury i postawy, do koncepcji działania. itd..

A to, ze zdaniem wiekszosci managerów w Polsce, najwazniesze jest złapanie a nie utrzymanie klienta, to juz rola nas, drodzy państwo, zebich uswiadomić: NIE MACIE RACJI. Niezaleznie od tego czy koszty pozyskania , do kosztów utrzymania maja się jak 4:1, 12:1 czy 30:1 to zawsze bardziej opłaca się utrzymywać niz pozyskiwać. Bo oprócz kosztów bezposrednich wazna jest reputacja, wizerunek i inne elementy marketingowego tworzenia wartosci firmy..
To tak w skrócie..
Czy ktos się ze mna zgadza???
Michał Szybalski

Michał Szybalski Architekt Systemów
IT, Comarch S.A

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

Barbara Basińska:
Opłaca się na pewno Panie Michale :)
...czyli zakładam firmę konsultingową :-)
Rafał J.

Rafał J. Customer Centrix
Excentric;) , CXPA,
Cofounder @
Customer...

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

Maciej B.:
Michał Szybalski:
Mówiąc po ludzku- opłaca się być miłym dla klientów?

Może i tak. Jednak nie bycie miłym jest podstawą dobrej obsługi klienta. Prawda Rafale?:)

Oj tak, tak...swojego czasu już się napisałem na ten temat dość na Klinice(niekoniecznie w miły sposób;))))))

pozdr.
Marzena S.

Marzena S. Dyrektor
Zarządzający,
HILLWAY Szkolenia
biznesowe i dora...

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

Sylwester Kucmierowski:
Pytanie czy opłaca sie byc miłym dla klienta? jest pytaniem typu "zamieszam w ogniu, niech sie lepiej pali".
Czy opłaca się i komu ? - !!
>> Czy ktos się ze mna zgadza???

Zgadzam się Sylwester - Ktoś traci ktoś korzysta?

Prawie 9 mld straty, z czego 73% przejscie do konkurencji - w wyniku złej jakości obsługi Klientów firmy konkurencyjne przejęły ponad 6 mld euro w prezencie :)

Czy w prezencie, czy musiały się jednak postarać?
Piotr Głowacki

Piotr Głowacki Zarządzanie
sprzedażą | Sieci
sprzedaży |
Bezpośrednia, P...

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

jak tak wszyscy będą dobrze obsługiwać klienta to wtedy klient zostanie...
a w związku z tym spadnie sprzedaż ;)

ja jestem za tym aby "moja" konkurencja źle obsługiwała klientów ;)Piotr Głowacki edytował(a) ten post dnia 16.03.10 o godzinie 16:11
Marzena S.

Marzena S. Dyrektor
Zarządzający,
HILLWAY Szkolenia
biznesowe i dora...

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

''Badania przeprowadzone przez MSPA (Mystery Shopping Providers Association) i opublikowane przez pierwszego prezesa Marka Michelsona, wskazują, że

powodem straty klienta jest:
• 68% - nieodpowiednia obsługa
• 14% - zła jakość produktu
• 9% - przejście do konkurencji bez wyraźnej przyczyny
• 5% - inne
• 3% - wyjazd, przeprowadzka
• 1% - śmierć

Jednocześnie tylko 4% konsumentów skarży się w firmie. Każdy z pozostałych 96% informuje o tym fakcie znajomych i rodzinę. Powoduje to potencjalne duże straty, z tytułu utraconych korzyści. Średni koszt pozyskania klienta np. dzięki reklamie może się wahać od kilkuset to kilku tysięcy złotych, podczas gdy koszty utrzymania istniejącego zwykle są 5 razy niższe. Rachunek zysków i strat jest jednoznaczny. W marketingu przyjmuje się zasadę, że zadowolony klient poinformuje o tym fakcie 8 znajomych, a niezadowolony - 18.''

Jak widzisz Piotrze sama świetna obsługa klienta to jednak nie wszystko - dalej masz szansę. A sprzedaż -oczywiście w zależności od oferowanych produktów i grupy docelowej - to głównie budowanie relacji z handlowcem, marką, miejscem, ideą. Szansa na sprzedaż jest zawsze, nie każdy ją dobrze wykorzysta :)
Marzena S.

Marzena S. Dyrektor
Zarządzający,
HILLWAY Szkolenia
biznesowe i dora...

Temat: Niska jakość obsługi w Polsce!

Przy okazji zapraszam do udziału w wydarzeniu kierowanym
do osób odpowiedzialnych za zarządzanie jakością rozmów w Biurze Obsługi Klienta, Telefonicznym Centrum obsługi Klienta lub Call Center. Szczególnie polecane jest osobom zarządzajacym zespołami konsultantów - team managerom, trenerom i coachom wewnętrznym, liderom ds. jakości.

COACHING I MONITORING W ZARZĄDZANIU CALL CENTER - szczegóły-kliknij!

Trener prowadzący:
KAMILA KRAWCZYK Trener, socjolog ze specjalizacją zarządzenie personelem zakończoną obroną pracy dotyczącej Coachingu jako jednej z metod podnoszenia kwalifikacji pracownika. Od 2003 związana z branżą call center i obsługą klienta. Jest jednym z najbardziej rozchwytywanych trenerów branży call center, typowa gwiazda trenerska, która świetnie wchodzi w interakcję z uczestnikami szkoleń. Po jednym z jej szkoleń zanotowano aż 300% wzrost efektywności sprzedaży telefonicznej w ujęciu dziennym. Przeprowadziła ok. 400 dni szkoleniowych i ponad 2 000 coachingów.

Następna dyskusja:

Jakość obsługi w UPC




Wyślij zaproszenie do