Temat: Miejsce jakości w strukturze firmy o profilu CC?
Radosław Łukasz Serafin:
Witam,
W CC w których prowadzi się twardą sprzedaż nastawioną na wynik jakość odgrywa drugoplanową rolę.Co innego jeśli chodzi o infolinie tam bardzo zwraca się uwagę na jakość.Oczywiście w każdym liczącym się na rynku CC jest dział kontroli i jakości czy też jak zwał dział monitoringu.Reasumując moim zdaniem takie działy odgrywają drugoplanową role.
Pozdrawiam serdecznie.
Drogi Radosławie, zadrżałam gdy przeczytałam Twoja wypowiedź - o co comon??, że niby agresywna sprzedaż przez telefon nie jest też ukierunkowana na jakość - czyli dopuszczamy fraud'y?
Nie wiem jakie standardy panowały w CC, gdy byłeś tam liderem, ale obawiam się, ze niezbyt wysokie.
Kilka słów o kontroli jakości w CC:
a) jakość w CC to przynajmniej dwa obszary:
- twarda - związana z parametrami: SL, SLA, ACW, TT, produktywność, efektywność, BT i inne, tę mierzymy poprzez raportowanie z centrali telefonicznej, systemów CC, - daje obraz tego jak wygląda praca infrastruktury, Agentów.
Benchmark'ować można się dość łatwo porównując podobne merytorycznie i operacyjnie akcje na własnym podwórku, lub np. CC zewnętrzne i CC outsoursingowe, zwykle zajmują się tego typu analizami - analitycy CC, najczęściej umiejscowieni są w działach IT, lub w pionach operacyjnych
- jakość miękka - związana z tym w jaki sposób prowadzone są rozmowy, zwykle monitorowana przy pomocy tzw. karty coachingowej. Jest to dokument, który powinien wskazywać na najważniejsze elementy, jakie wpływają na satysfakcję Klienta, a zależne od Agenta, proste karty mierzą: poprawność merytoryczną (czy Agent porusza się w ramach swoich uprawnień), zgodność ze wzorcem - skryptem (najczęściej ocenia się, czy Agent przedstawia tzw. elementy obowiązkowe)- najczęściej zaznacza się wystąpienie lub nie danego elementu, umiejętności językowe: dostosowanie do języka rozmówcy, poprawność polszczyzny; umiejętności artykulacyjne: wymowa, tempo, ton (to element najczęściej opisowy, wymienia się prawidłowości lub nieprawidłowości)
Karty coachingowe w dobrych CC drukuje się i daje Agentowi do zapoznania, oryginał przechowuje się w postaci elektronicznej lub drukowanej w pliku coachingowym Agenta, tak by móc porównywać jego postępy, a docelowo np. ocenić coacha.
Dobre CC zewnętrzne zwykle zapraszają przedstawicieli zleceniodawcy akcji telemarketingowej do współuczestniczenia w monitoringu i coachingach lub przynajmniej do okresowej analizy kart coachingowych.
Osoby zajmujące się coachingiem mogą być umiejscowione w odrębnej jednostce struktury, dziale jakości i monitoringów, albo być częścią działu szkoleń, lub też być umiejscowione w strukturze danego projektu na stałe.
Próby benchmarku tego obszaru jakości najczęściej podejmowane są przy okazji badań satysfakcji Klienta. Zwykle jednak "benchmarkiem" w takiej sytuacji jest wyobrażenie jak CC powinno jakościowo wyglądać, a nie realna aktywna operacyjnie struktura.
Jeśli znacie dobre materiały dotyczące benchmarku miękkiej jakości w CC to proszę o linka lub namiar na priv.
Na zakończenie chciałabym dodać, że opinie takie, od skomentowania której zaczęłam wypowiedź są szalenie szkodliwe dla branże CC i dowodzą niestety, jak wielu przypadkowych ludzi rośnie pionowo w organizacjach tego typu, a co gorsze jak mierny jest poziom niektórych organizacji. Przykro czytać!