Ewa Jędrzejewska

Ewa Jędrzejewska CRMA, Audytor
Wewnętrzny -
Menedżer Zapewnienia
Jakości A...

Temat: Podwyższanie świadomości ekonomiczno – finansowo -...

Szanowni Państwo,
Członkowie IIA Polska,
Branżowe Koło Finansowe Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Polska w ramach projektu podwyższanie świadomości ekonomiczno – finansowo - prawnej włączyło się w kampanię dotyczącą zastrzegania dokumentów tożsamości, która przeprowadzana jest przez Związek Banków Polskich we współpracy z licznymi instytucjami. Celem Kampanii Informacyjnej Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE jest poszerzenie ogólnej wiedzy o potrzebie zastrzegania w bankach utraconych dokumentów tożsamości przez każdą osobę, której takowa sytuacja się przytrafiła. Nie ma znaczenia, czy stało się to w wyniku zgubienia czy kradzieży.
Serdecznie zapraszam do współpracy. Zachęcamy do podzielenia się poniższymi informacjami m.in. w ramach swoich organizacji (oraz rodziny, przyjaciół). Bylibyśmy wdzięczni za przesyłanie relacji (tekst, zdjęcia itp.) z podjętych przez Państwa działań, abyśmy mogli przekazać je do Związku Banków Polskich, który zamierza zamieścić je w sprawozdaniu oraz na stronie internetowej.

Zastrzeganie dokumentów tożsamości

Kradzież albo zgubienie dowodu osobistego, prawa jazdy, paszportu czy innego dokumentu tożsamości to bardzo poważny problem, mogący doprowadzić do szeregu trudnych do wyjaśnienia sytuacji z wykorzystaniem naszych danych do celów przestępczych. Aby dowiedzieć jak można się przed tym ochronić zachęcamy do zapoznania się z zawartymi informacjami.

Co robić w przypadku utraty dokumentów?

UTRACONE DOKUMENTY NALEŻY NAJPIERW ZASTRZEC W BANKU - to kilkanaście tysięcy placówek w całym kraju (w wielu z nich nie trzeba nawet mieć konta bankowego). Poniżej przedstawiamy kolejne kroki, które należy wykonać:
1. Zastrzeżenie w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE - w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami.
2. Powiadomienie Policji - w przypadku, jeżeli dokumenty utracono w wyniku kradzieży.
3. Zawiadomienie najbliższego organu gminy lub placówki konsularnej i wyrobienie nowego dokumentu - informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronie MSW.
Uwaga: Należy pamiętać, że wobec nasilających się prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości, samo zgłoszenie utraty dokumentów na Policji czy w urzędzie już nie wystarcza!

W zależności od tego, czy są już Państwo Klientami Banku, czy nie - istnieją dwie możliwości zastrzegania utraconych dokumentów w Systemie DZ:
Jestem klientem banku (mam konto)
Jeżeli osoba, która utraciła dokumenty tożsamości, jest Klientem jakiegokolwiek Banku (np. ma tam założony swój rachunek) powinna dokonać zastrzeżenia w którymś z jego oddziałów. Na miejscu otrzymuje się odpowiednie formularze.
Dane o utraconym dokumencie zostaną przekazane do Centralnej Bazy Danych Systemu DZ. Informacje zostaną następnie automatycznie przekazane do wszystkich banków i innych instytucji korzystających z Systemu!
Składając w banku dyspozycję zastrzeżenia dokumentu należy się tylko upewnić i zapytać, czy bank przekaże dane do Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE (a nie jedynie do wewnętrznego systemu informatycznego Banku).
Nie jestem klientem banku (nie mam konta)
Jeżeli do tej pory nie korzystali Państwo z usług żadnego Banku wystarczy odebrać z Urzędu Gminy zaświadczenie o utracie dowodu osobistego. Zaświadczenie to jest czymś w rodzaju dokumentu zastępczego, ponieważ poszkodowany ma prawo okazywać je w tych wszystkich sytuacjach, w których konieczne jest okazanie dowodu osobistego. Następnie należy zgłosić się do dowolnego oddziału tych Banków, które przyjmują zastrzeżenia także od osób nie będących ich Klientami. Zaświadczenie z Urzędu potrzebne jest Bankowi w celu weryfikacji informacji, że Zastrzegany Dokument był rzeczywiście własnością osoby dokonującej zastrzeżenia.
W banku otrzymają Państwo odpowiednie formularze.
Dane o utraconym dokumencie zostaną przekazane do Centralnej Bazy Danych Systemu DZ. Informacje zostaną następnie automatycznie przekazane do wszystkich banków i innych instytucji korzystających z Systemu!
Składając w banku dyspozycję zastrzeżenia dokumentu należy się tylko upewnić i zapytać, czy bank przekaże dane do Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE (a nie jedynie do wewnętrznego systemu informatycznego Banku).
Zastrzeżenie utraconych dokumentów przez osoby, które nigdy nie miały konta jest szczególnie istotne ponieważ, w takiej sytuacji żaden bank nie posiada naszych danych - utrudnia to identyfikację klienta i wykrycie oszustwa. W takiej sytuacji ryzyko popełnienia przestępstwa przez kogoś "podszywającego się" pod inną osobę jest znacznie wyższe.
Źródło: ZBP
Więcej informacji można znaleźć na stronie:
http://www.dokumentyzastrzezone.pl/

W przypadku pytań prośba o kontakt – pytania zostaną przekazane do ZBP.

Pozdrawiam
Rafał Nikodym
Koordynator Branżowego Koła Finansowego IIA Polska