konto usunięte

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Mam pytanie natury prawnej oczywiście...

Złożyłem zamówienie w sklepie on-line, poprzedzając zamówienie pytaniem o dostępność pewnego produktu, na które dostałem odpowiedź, że za 7-10 dni będzie dostępny. Po 12 dniach napisano do mnie, że jednak ten produkt będzie za kolejne 2-3 tygodnie, więc poprosiłem o zwrot pieniędzy.
Czy sklep powinien mi zwrócić pieniądze wraz z odsetkami? Jeśli tak to jakimi i jaki przepis o tym stanowi?

konto usunięte

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Nie jestem prawnikiem (oczywiście z chęcią przeczytam o orzeczeniu prawnym). Sklep nie wywiązał się z umowy, którą sam zadeklarował. Czy rozmawiałeś z nimi osobiście/tel, czy tylko ograniczyło się to do emaili.

IMHO sklep powinien zwrócić pieniądze (odsetki bym sobie darował, na 100 podmiotów 2-3 zwracają na to uwagę w tak krótkiej perspektywie czasowej). To raczej domena podmiotów wciąż państwowych.

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Art. 12
1. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, przedsiębiorca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej w terminie trzydziestu dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy.
2. Jeżeli przedsiębiorca nie może spełnić świadczenia z tego powodu, że przedmiot świadczenia nie jest dostępny, powinien niezwłocznie, najpóźniej jednak w terminie trzydziestu dni od zawarcia umowy, zawiadomić o tym konsumenta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę pieniężną.
3. W wypadku gdy przedsiębiorca nie może wykonać zobowiązania z powodu choćby przejściowej niemożności spełnienia świadczenia o właściwościach zamówionych przez konsumenta, przedsiębiorca może, jeżeli zawarto takie zastrzeżenie w umowie, zwolnić się z zobowiązania przez spełnienie świadczenia zastępczego, odpowiadającego tej samej jakości i przeznaczeniu oraz za tę samą cenę lub wynagrodzenie, informując zarazem konsumenta na piśmie o jego prawie nieprzyjęcia tego świadczenia i odstąpienia od umowy, ze zwrotem rzeczy na koszt przedsiębiorcy.
4. W wypadku, o którym mowa w ust. 3, konsument ma prawo odstąpić od umowy w sposób i na zasadach określonych w art. 7. Zwrot rzeczy następuje w takim wypadku na koszt przedsiębiorcy.

Art. 7
1. Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie dziesięciu dni ustalonym w sposób określony w art. 10 ust. 1.
2. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).
3. W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

konto usunięte

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

przytoczone przepisy dotyczą sytuacji omawiających ważność bądź nieważność samej umowy. Gdzieś jednak czytałem, że przedsiębiorca zwracając pieniądze za niezrealizowane zamówienie (z winy przedsiębiorcy niezrealizowane), powinien zwrócić pieniądze wraz z odsetkami. Czy ktoś potrafi potwierdzić bądź obalić to stwierdzenie?
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Nie. Powinien za to naprawić ewentualną szkodę.

konto usunięte

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Grzegorz P.:
Nie. Powinien za to naprawić ewentualną szkodę.
A mi znajoma podesłała coś takiego:

"Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.)
Art. 7p.3

W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty."

Z tego wynika, że jednak powinienem dostać zwrot pieniędzy z odsetkami, prawda?
Ustawowe odsetki według czego są obliczane lub gdzie są podane?
Marcin Kalęba

Marcin Kalęba MBA. Specjalista z
zakresu zdrowia
publicznego. Szukam
no...

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Ja mam inne pytanie,
Zakupiłem kartę graficzną w sklepie PC-MEDIA (nie polecam) za ponad 700 zł. Zapłaciłem zaraz po otrzymaniu potwierdzenia realizacji. Po kilku dniach otrzymałem informację od właściciela, że mieli włamanie na stronę i moje pieniądze poszły na inne konto. W mailu zobowiązał się do zwrotu pieniędzy lub realizacji zamówienia.
Trochę czasu upłynęło i nic. Firma milczy. Wysłałem do nich informację na piśmie o tym, że oczekuję realizacji zamówienia itd.
W necie poczytałem, taka sytuacja nie jest pierwsza z udziałem tej firmy. Niestety poczytałem wcześniej na ceneo - byli ok. w innych serwisach niestety opinie były zdecydowanie negatywne. Kilka osób złożyło zawiadomienie na policję.
Zastanawiam się czy zrobić tak samo?Marcin Kalęba edytował(a) ten post dnia 14.06.11 o godzinie 20:12
Artur R.

Artur R. Prawnik, AiM
Nieruchomości
Kancelaria Prawna

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Marcin Kalęba:
Ja mam inne pytanie,
Zakupiłem kartę graficzną w sklepie PC-MEDIA (nie polecam) za ponad 700 zł. Zapłaciłem zaraz po otrzymaniu potwierdzenia realizacji. Po kilku dniach otrzymałem informację od właściciela, że mieli włamanie na stronę i moje pieniądze poszły na inne konto. W mailu zobowiązał się do zwrotu pieniędzy lub realizacji zamówienia.
Trochę czasu upłynęło i nic. Firma milczy. Wysłałem do nich informację na piśmie o tym, że oczekuję realizacji zamówienia itd.
W necie poczytałem, taka sytuacja nie jest pierwsza z udziałem tej firmy. Niestety poczytałem wcześniej na ceneo - byli ok. w innych serwisach niestety opinie były zdecydowanie negatywne. Kilka osób złożyło zawiadomienie na policję.
Zastanawiam się czy zrobić tak samo?


witam,

jeżeli ma Pan jeszcze możliwość skorzystania z prawa odstąpienia od umowy na podstawie cytowanej wcześniej ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, wówczas należy złożyć takie oświadczenie i wyznaczyć sprzedającemu termin do zwrotu zapłaconej ceny.

Jeżeli nie może Pan już skorzystać z tych uprawnień, a zgodnie z umową termin wydania kary już minął, wówczas należy:
a) wezwać sprzedającego (na piśmie) do wydania przedmiotu umowy (karty graficznej), wyznaczając stosowny (i realny) termin (np 7 dni), z zagrożeniem, że po jego bezskutecznym upływie od umowy Pan odstąpi,
b) w razie bezskutecznego upływu terminu, złożyć (na piśmie) oświadczenie o odstąpieniu od umowy z wyznaczeniem terminu do zwrotu ceny.

Jeżeli powyższe nie poskutkuje, można albo wystąpić na drogę postępowania sądowego (cywilnego), albo jeżeli będzie Pan podejrzewał, że stał się ofiarą przestępstwa, zebrać "materiał dowodowy" i złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa (na popełnienie przestępstwa może wskazywać np fakt, że pokrzywdzonych jest więcej).

W pierwszej kolejności należy jednak wykorzystać drogę cywilną.

pozdrawiam
aArtur R. edytował(a) ten post dnia 14.06.11 o godzinie 20:33
Marcin Kalęba

Marcin Kalęba MBA. Specjalista z
zakresu zdrowia
publicznego. Szukam
no...

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Droga cywilna toż to parę lat. Jeżeli ja zabiorę ze sklepu kartę bez zapłaty to jest kradzież i postępowanie jest z kodeksu karnego a jeżeli zapłaciłem komuś pieniądze i nie otrzymałem towaru to jest kodeks cywilny? Ja czuję się okradziony przez tą firmę.
Termin już określiłem i go nie dotrzymali.
Artur R.

Artur R. Prawnik, AiM
Nieruchomości
Kancelaria Prawna

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

W takim razie może Pan od umowy odstąpić i żądać zwrotu ceny. Oczywiście może Pan także żądać naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania przez sprzedającego.

Dochodzenie roszczeń na drodze cywilnej to niekoniecznie parę lat, wiele zależy od sądu i trybu postępowania.

Zapewniam Pana, że postępowanie karne, jeżeli nie zostanie umorzone, to na pewno będzie ciągnęło się latam, w szczególności, jeżeli jest wielu pokrzywdzonych.

Wierzę jednak, że uda się Panu szybko i polubownie rozwiązać problem z nieuczciwym (?) sprzedawcą. Tego też Panu życzę.

pozdrawiam
a
Marcin Kalęba

Marcin Kalęba MBA. Specjalista z
zakresu zdrowia
publicznego. Szukam
no...

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Oj, sprawa jest skomplikowana i niestety trudna. Sklep złożył zawiadomienie na policję, ale zobowiązał się do pokrycia ewentualnych strat. Wg mnie to deklaracja wspólnika spółki s.c pozwala mi na roszczenie wobec spółki rekompensaty za transakcję.
Marcin Kalęba

Marcin Kalęba MBA. Specjalista z
zakresu zdrowia
publicznego. Szukam
no...

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Wracając do powyższego, czy sklep może wstrzymać realizację zamówienia w przypadku gdy było włamanie na jego stronę? Wg mnie umowa jest ważna, bo obowiązek należytego zabezpieczenia strony sklepu leży po stronie sklepu.
Niestety będę musiał chyba włączyć w ten spór kancelarię.
Artur R.

Artur R. Prawnik, AiM
Nieruchomości
Kancelaria Prawna

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

nie wiem dokładnie na czym polegało to włamanie, ale co do zasady jest to ich problem, a nie Pana.
Panu przysługuje, do momentu odstąpienia od umowy, roszczenie o wydanie rzeczy sprzedanej.
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy wywołuje ten skutek, że umowę uważa się za niezawartą i wówczas przysługuje Panu jedynie roszczenie o zwrot ceny (i stosownie do okoliczności ewentualne odszkodowanie.)

Na marginesie...
włamanie do sieci komputerowej już samo w sobie jest przestępstwem. Dla Pana ważne jest ponadto, czy Pana dane osobowe i dane dotyczące płatności np kartami kredytowymi, są bezpieczne i nie zostały "wykradzione".
Sklep powinien złożyć Panu stosowne wyjaśnienia.

pozdrawiam
a
Marcin Kalęba

Marcin Kalęba MBA. Specjalista z
zakresu zdrowia
publicznego. Szukam
no...

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Ech, konsultowałem się z kolegą (mgr prawa), twierdzi, że moje roszczenia do sklepu niestety zostaną przez sąd oddalone (oni też padli ofiara przestępstwa).
Powoli zastanawiam się nad emigracją z takiego państwa prawa.

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Marcin Kalęba:
Ech, konsultowałem się z kolegą (mgr prawa), twierdzi, że moje roszczenia do sklepu niestety zostaną przez sąd oddalone (oni też padli ofiara przestępstwa).
Powoli zastanawiam się nad emigracją z takiego państwa prawa.

Nie bardzo widzę podstawę dla oddalenia powództwa. Skoro przyjęli zamówienie i nie byli w stanie go wykonać - niezależnie z czy z przyczyn zależnych czy nie, to skoro otrzymali płatność to winni zwrócić to co otrzymali, z odsetkami ustawowymi.

Nie wydaje mi się żeby sprawa trwała latami. Nakza zapłaty powinien załątwić temat, a nawet gdyby został wniesiony sprzeciw/zarzuty to też nie potrwa to kilku lat. W tej sytuacji można też zawiadomić organy ścigania.
Marcin Kalęba

Marcin Kalęba MBA. Specjalista z
zakresu zdrowia
publicznego. Szukam
no...

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

No właśnie było włamanie na ich stronę i ktoś zmienił numer konta.
Co prawda sklep zadeklarował zwrot pieniędzy lub wydanie towaru ale od tego czasu umilkł. Nie ma odpowiedzi na maile, nie odbierają telefonów.
Sprawa jest w prokuraturze w Kielcach (sprawa o włamanie). Kolega radzi bym poczekał na decyzję o umorzeniu śledztwa ;)

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Marcin Kalęba:
No właśnie było włamanie na ich stronę i ktoś zmienił numer konta.
Co prawda sklep zadeklarował zwrot pieniędzy lub wydanie towaru ale od tego czasu umilkł. Nie ma odpowiedzi na maile, nie odbierają telefonów.
Sprawa jest w prokuraturze w Kielcach (sprawa o włamanie). Kolega radzi bym poczekał na decyzję o umorzeniu śledztwa ;)

włamanie na stronę można łątwo sprawdzić. Poza tym ten kto się włamał, podał numer konta na który należy wpłacic pieniązki. zatem domniemuję że to ta sama osoba.

Na koniec dodam, iż przedsiębiorcę obciąża obowiązek dbania o swoją stronę internetową. Nie wiem czy była to osoba fizyczna prowadząca działaność gospodarczą czy też spółka prawa handlowego, ale winna zabezpieczyć się przed takim atakiem jako profesjonalista. Nadto pytanie jak szybko wykryli włamanie, kiedy zawiadomili organy ścigania, ile czasu upłynęło między tymi zdarzeniami. Poza tym bank nie zrealizuje przelewu gdy brak jest zgodności nazwy posiadacza rachunku z numerem rachunku. dużo by pytać.

co do powództwa cywilnego - czy przyjęcie zamóweinia nastąpiło już po zmianie nr konta czy przed?
Marcin Kalęba

Marcin Kalęba MBA. Specjalista z
zakresu zdrowia
publicznego. Szukam
no...

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Przyjęcie zamówienia nastąpiło zaraz po zakupie w sklepie internetowym, otrzymałem link zwrotny i zapłaciłem za towar - około 750 zł.
Wszystko wyglądało tak jak trzeba. Sklep zorientował się dopiero po około 5 - 6 dniach.
Wiem, że zgłosili to na policję, byłem już nawet przesłuchany w charakterze pokrzywdzonego.
Dla mnie cała sprawa mocno jest dziwna (podobno kilkadziesiąt tysięcy zł tak się upłynniło), tydzień czasu ze spływającymi zamówieniami i brak wpłat, ja bym się zdziwił.

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Mam podobną sprawę, więc podepnę się pod wątek.

Na początku sierpnia zamówiłem w sklepie internetowym dysk twardy, za który zapłaciłem od razu przelewem. Po kilku dniach sklep poinformował mnie, że ich dostawca dostarczył im niesprawny towar, zwrócili go, a teraz cena dysku zwrosła. Sklep prosił o pilną decyzję czy zgadzam się na wyższą cenę czy anuluję zamówienie. Zdecydowałem się zrezygnować z zamówienia, a pieniadze miałby być zwrócone w ciągu 7dni.

Minął miesiąc a pieniędzy w dalszym ciągu mi nie zwrócono. Na maile sklep nie odpowiada, jak już uda mi się dodzwonić (co graniczy z cudem) do działu reklamacji, to mówią, że oni nie mogą się dodzwonić do osoby, która jako jedyna może udzielić informacji... I tak od kilku dni...

Nie wiem za bardzo co mogę teraz zrobić.
Czy takie anulowanie z zamównienia przez internet jest równoważne z odstąpieniem od umowy?
Czy mogę/powinienem wysłać pisemne wezwanie do zwrotu ceny?
Jak to nic nie da, to co mogę dalej zrobić? Czy w tej sprawie e-sąd w Lublinie może być pomocny?
Marek Kocejko

Marek Kocejko właściciel, PGE
Pomorska Grupa
Energetyczna

Temat: zwrot pieniędzy za niezrealizowane zamówienie

Wyślij wezwanie listem poleconym, najlepiej za potwierdzeniem odbioru - wyznacz termin 3 dni, a potem do sądu. Jak nie otrzymasz zwrotki tylko nieodebrany list polecony to od razu pisz do właściwej dla tego sklepu prokuratury. To działa najszybciej.
Powodzenia.



Wyślij zaproszenie do