Andrzej Banachowicz

Andrzej Banachowicz Earth without art is
just Eh

Temat: zmiana ceny w zamówieniu - sprzedaż b2b

Witajcie

Nasz dostawca zmienił cenę towaru w trakcie realizacji zamówienia.
Z uwagi na czas realizacji zamówienia (4-5 tygodni) zamówiliśmy towar w okolicach początku listopada. Pod koniec listopada cennik uległ zmianie. Okazuje się, że cenę towaru za zamówienie złożone podczas obowiązywania poprzedniego cennika... firma zafakturuje nam w cenie z nowego cennika (wyższa) bo stwierdzili sobie, że policzą po cenie aktualnej.

Czy mają do tego prawo? Jest jakiś przepis, który to reguluje przy transakcjach b2b?

konto usunięte

Temat: zmiana ceny w zamówieniu - sprzedaż b2b

Nie bardzo rozumiem: była oferta na kwotę X, było zamówienie na kwotę X, czy było potwierdzenie zamówienia na kwotę X? Bo jeśli tak to zwyczajnie lecą w kulki.

Pytanie na ile to dla Was ważny dostawca? Monopolista? Planujecie dalszą współpracę czy to był zakup jednorazowy?

Edt. Czy w ofercie był zapis mówiący o terminie jej ważności?Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.12.14 o godzinie 20:41
Adam Wilemajtys

Adam Wilemajtys Radca
prawny/Kancelaria
Radcy Prawnego Adam
Wilemajtys

Temat: zmiana ceny w zamówieniu - sprzedaż b2b

Istotna jest treść zamówienia/umowy na podstawie której złożone zostało zamówienie i warunki, które tam zostały określone co do ceny zamówionych towarów/sposobu jej ustalenia.

Sprawa jest oczywista, jeżeli wartość zamówienia/cena towarów została określona na kwotę X. Nie ma wtedy żadnych podstaw do zmiany/podwyższania ceny.

Tak samo należy ocenić przypadek, kiedy cena/wartość zamówienia nie została wpisana w umowę - obowiązują wtedy ceny z dnia zawarcia umowy, czyli złożenia zamówienia.

Dostawca może zastosować ceny z dnia dostawy, jeżeli wynika to z zamówienia/umowy lub jakiś ogólnych warunków, które zostały włączone do umowy.
Andrzej Banachowicz

Andrzej Banachowicz Earth without art is
just Eh

Temat: zmiana ceny w zamówieniu - sprzedaż b2b

To jest jeden z naszych stałych kontrahentów.
Wiadomo.. sklep meblowy.. więc puszczamy mailami zamówienia do producentów, oni nam je po jakimś czasie przywożą z fakturami :) Większość producentów nawet nie ma pisanych umów :) jest współpraca... są zamówienia i jest ok :)
Czasami mnie to dziwiło, bo zwykle między firmami są jakieś tam umowy o współpracy, ale branża meblowa jest chyba jakaś inna pod tym względem :) mamy z 50 producentów w ofercie.. z czego z umowami jest może z 15tu :)
Dlatego też nie ma w tym przypadku akurat spisanej umowy. Jedynie ustnie.. typu, że właśnie cennik, jaki czas realizacji etc. No i właśnie bez tej umowy spisanej... zamówienie wysłane po cenie ze starego cennika... a fakturowane z datą obowiązywania nowego.

Czy gdzieś w przepisach o handlu b2b jest coś takiego, że obowiązuje cena z dnia składania zamówienia a nie fakturowania? Bo w ustawie konsumenckiej coś takiego jest :)
Maria Kuczewska

Maria Kuczewska Talent Manager

Temat: zmiana ceny w zamówieniu - sprzedaż b2b

IMHO data zawarcia "umowy" na dany towar to data złożenia zamówienia, szczególnie, gdy jest to na piśmie. Ale nie znam przepisu, który by o tym mówił. Na logikę - jak zamawiasz coś w sklepie internetowym to datą zawarcia umowy jest data, kiedy wysyłasz zamówienie i otrzymujesz potwierdzenie tegoż. Czas oczekiwania na dostarczenie przesyłki nie ma wpływu na cenę zamówionego towaru.
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: zmiana ceny w zamówieniu - sprzedaż b2b

Andrzej B.:

A macie potwierdzenie zamówienia/przyjęcie do realizacji itp.? Byłoby pomocne, najlepiej, jakby też zawierało ceny, wówczas jest wiążące dla nich.
Andrzej Banachowicz

Andrzej Banachowicz Earth without art is
just Eh

Temat: zmiana ceny w zamówieniu - sprzedaż b2b

I tu jest właśnie szkopuł... bo handel b2c jest inaczej regulowany niż b2b :/
Mamy potwierdzenie ale bardziej w stylu "przyjęte" itp. :)

Branża taka, że mało jest miejsca na wszelkie oficjalności :)
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: zmiana ceny w zamówieniu - sprzedaż b2b

Takie potwierdzenie też można uznać jako potwierdzenie całości, tj. ilości, rodzaju zamówionego towaru, cen, terminów itd.
Pytanie, czy da się powiązać to potwierdzenie z konkretnym zamówieniem i czy potwierdziła je osoba upoważniona do reprezentowania kontrahenta w tym zakresie.
No i czy chcecie walczyć, tzn. poświęcać na to czas, dobre stosunki z dostawcą, pieniądze na prawnika/sprawę sądową itp.
Andrzej Banachowicz

Andrzej Banachowicz Earth without art is
just Eh

Temat: zmiana ceny w zamówieniu - sprzedaż b2b

tzn. nam to ogólnie bardziej by zależało, żeby puścić im maila w stylu:

paragraf taki i taki mówi, że nie możecie tego zrobić, więc czekamy na fakturę ze starymi cenami :-)

tylko właśnie czy jest to gdzieś uregulowane :)
Maria Kuczewska

Maria Kuczewska Talent Manager

Temat: zmiana ceny w zamówieniu - sprzedaż b2b

A koniecznie trzeba ich postraszyć paragrafem? Jak macie dobre stosunki to warto byłoby zacząć od zwykłej informacji mailowej, że się cena nie zgadza, bo zmówienie było wtedy i wtedy, a wtedy obowiązywała inna cena. Zanim zaczniesz robić dym może warto delikatnie i polubownie.
Andrzej Banachowicz

Andrzej Banachowicz Earth without art is
just Eh

Temat: zmiana ceny w zamówieniu - sprzedaż b2b

wiem :) ale tu jest taki układ, że emota na końcu zdania też by do nich poszła :)
(czyli mocno na luzie acz ze szpilą)Ten post został edytowany przez Autora dnia 05.12.14 o godzinie 15:56

Następna dyskusja:

KREDYT HIPOTECZNY, KUPNO - ...




Wyślij zaproszenie do