Aleksandra
Toborowicz
visual artist:
painting, graphic
design,
installation, mural
Temat: zerwanie umowy o dzieło - klient nie chce zapłacić
Mój problem wygląda tak:Podpisałam umowę o dzieło z firmą pośredniczącą na wykonanie projektu graficznego. Wykonałam projekty wstępne w terminie, niestety bez żadnych wskazówek ze strony pośrednika pomimo moich próśb.
Okazało się, że klient nie wybrał moich projektów. Z doświadczenia wiem, że jeżeli podejmuję się wykonania projektów - robię to do skutku, czyli - jeżeli klient projekty odrzuca - proponuję kolejne według jego wskazówek. W tym przypadku kilkakrotnie próbowałam dowiedzieć się czy klient projekty zaakceptował i jakie będą dla mnie kolejne wskazówki. Niestety 2 tygodnie milczenia z ich strony od oddania projektów, po czym okazuje się, że klient projekty odrzucił i wybrał w międzyczasie projekt innej osoby.
Odpowiedź od pośrednika jest następująca: nie ma zamiaru mi zapłacić, gdyż dla nich jest to oczywiste, że płaci tylko w momencie akceptacji projektów przez klienta. Nie było żadnej innej umowy poza pisemną, a z ich strony wygląda to tak, że umowa nie jest ważna, jeżeli klient odrzuci projekt.
Nie mam zamiaru tej sprawy pozostawić w ten sposób. Nie wiem co robić, czy mam wystawić najpierw rachunek, a potem wezwanie do zapłaty? Tylko co będzie, jeżeli klient nie podpisze rachunku, gdyż uważa, że dzieło nie zostało wykonane? Czy od razu mam wysyłać wezwanie do zapłaty?
Proszę o pomoc.