Robert K.

Robert K. Self szew :-), P-N
Consulting

Temat: wspolnota mieszkaniowa i opłaty

Czy wspolnota moze podwyzszyc opłate eksploatacyjną za poprzednie miesiące?
własnie dostałem rozliczenie roczne i na comiesięcznych fakturach była kwota niższa o ponad 12 PLN miesiecznie wiec od poczatku roku musze dopłacic ok 150 PLN. to samo z opłatą CO(eksploatacyjna stała) dostałem fakture 2 miesiące temu z wyrownaniem od poczatku roku.
Dominik Langner

Dominik Langner Kierownik budowy,
Siemens Energy sp. z
o. o.

Temat: wspolnota mieszkaniowa i opłaty

Robert K.:
Czy wspolnota moze podwyzszyc opłate eksploatacyjną za poprzednie miesiące?
własnie dostałem rozliczenie roczne i na comiesięcznych fakturach była kwota niższa o ponad 12 PLN miesiecznie wiec od poczatku roku musze dopłacic ok 150 PLN. to samo z opłatą CO(eksploatacyjna stała) dostałem fakture 2 miesiące temu z wyrownaniem od poczatku roku.

Robert,
Tak, oczywiście że może. Jak rozumiem otrzymałeś rozliczenie roczne od początku stycznia, które wykazało niedopłatę. Generalnie zasada jest taka, że co pół roku, kwartał lub rok (najczęsciej pół roku) księgowość Administratora nalicza rzeczywiste koszty mediów Twojego lokalu mieszkalnego (w/g liczników, np. woda zimna, woda ciepła, ogrzewanie) oraz części wspólnych w/g udziałów (Twój udział dzielony przez udział wszystkich Właścicieli). To rozliczenie wykazuje, czy miałeś niedopłatę, czy też nadpłatę. Odpowiednio w kolejnej płatności zwiększach lub zmniejszasz zaliczkę na poczet opłat. Zwróć uwagę na słowo z poprzedniego zdania - zaliczkę. Zaliczka powinna być naliczana na podstawie rzeczywistych kosztów za poprzedni okres rozliczeniowy, np. pół roku. Jeżeli masz wątpliwości dotyczące rozliczenia, poproś Administratora o wyjaśnienie pozycji rozliczenia, co do których masz wątpliwości.
Pozdrawiam
Robert K.

Robert K. Self szew :-), P-N
Consulting

Temat: wspolnota mieszkaniowa i opłaty

Dominik Langner:
Robert K.:
Czy wspolnota moze podwyzszyc opłate eksploatacyjną za poprzednie miesiące?
własnie dostałem rozliczenie roczne i na comiesięcznych fakturach była kwota niższa o ponad 12 PLN miesiecznie wiec od poczatku roku musze dopłacic ok 150 PLN. to samo z opłatą CO(eksploatacyjna stała) dostałem fakture 2 miesiące temu z wyrownaniem od poczatku roku.

Robert,
Tak, oczywiście że może. Jak rozumiem otrzymałeś rozliczenie roczne od początku stycznia, które wykazało niedopłatę. Generalnie zasada jest taka, że co pół roku, kwartał lub rok (najczęsciej pół roku) księgowość Administratora nalicza rzeczywiste koszty mediów Twojego lokalu mieszkalnego (w/g liczników, np. woda zimna, woda ciepła, ogrzewanie) oraz części wspólnych w/g udziałów (Twój udział dzielony przez udział wszystkich Właścicieli). To rozliczenie wykazuje, czy miałeś niedopłatę, czy też nadpłatę. Odpowiednio w kolejnej płatności zwiększach lub zmniejszasz zaliczkę na poczet opłat. Zwróć uwagę na słowo z poprzedniego zdania - zaliczkę. Zaliczka powinna być naliczana na podstawie rzeczywistych kosztów za poprzedni okres rozliczeniowy, np. pół roku. Jeżeli masz wątpliwości dotyczące rozliczenia, poproś Administratora o wyjaśnienie pozycji rozliczenia, co do których masz wątpliwości.
Pozdrawiam

dzieki za odpowiedz - ale ja pytam raczej o opłate stałą eksploatacyjną - opłaty z liczników są naliczane osobno tak samo zresztą jak opłata za wywóz smieci czy remontowa. tutaj opłata eksplpoatacyjna była ustalona np 100 PLN miesiecznie (czyli rozumie ze w to wchodzi spzratanie, prąd, ochrona, oswietlenie czesci wspolnych itp.) dostawałem faktury na 100 PLN i tyle płaciłem a teraz bez faktury rozliczają cały rok po 112 PLN. poza tym przeciez opłata stała CO powinna chyba być fakturowana od poczatku roku a nie po 10 miesiącach.
Dominik Langner

Dominik Langner Kierownik budowy,
Siemens Energy sp. z
o. o.

Temat: wspolnota mieszkaniowa i opłaty

Robert K.:

dzieki za odpowiedz - ale ja pytam raczej o opłate stałą eksploatacyjną - opłaty z liczników są naliczane osobno tak samo zresztą jak opłata za wywóz smieci czy remontowa. tutaj opłata eksplpoatacyjna była ustalona np 100 PLN miesiecznie (czyli rozumie ze w to wchodzi spzratanie, prąd, ochrona, oswietlenie czesci wspolnych itp.) dostawałem faktury na 100 PLN i tyle płaciłem a teraz bez faktury rozliczają cały rok po 112 PLN. poza tym przeciez opłata stała CO powinna chyba być fakturowana od poczatku roku a nie po 10 miesiącach.

Robert,
Tak jak pisałem powyżej. Poproś Administratora o dokładne rozbicie opłaty eksploatacyjnej na poszczególne koszty, o których pisałeś powyżej z wyszczególnieniem jak zostały naliczone dla Ciebie (musi to być koszt całkowity x Twój udział / udziały wszystkich Właścicieli). Co do CO to masz rację, ale weź pod uwagę, że wpłacałeś tylko zaliczkę. Administrator na początku roku nie był w stanie przewidzieć kosztów do końca roku i ich nie doszacował. Dla przykładu podam Ci naszą Wspólnotę. Mamy na osiedlu własne kotłownie gazowe. Poprzednia zima była długa, ta zaczęła się bardzo wcześnie, ceny gazu poszły w górę. Na pewno koszty w tym roku będą wyższe niż analogiczne rok temu. A to może oznaczać, że będziemy mieć niedopłatę. Tak to działa we Wspólnotach - płacimy tylko i wyłącznie za rzeczywiście poniesione koszty, a nie tak jak w spółdzielniach mieszkaniowych koszty jakie wymyśliła sobie spółdzielnia. Dlatego też będąc Wspólnotą Mieszkaniową płacicie mniej, niż gdyby to były mieszkania spółdzielcze, ale też opłaty są korygowane w zależności od realnych wydatków okresowo tak, aby zapewnić Wspólnocie płynność finansową i możliwość spłaty zobowiązań na rzecz dostawców mediów i usługodawców. Mam nadzieję, że już rozumiesz jak działąją Wspólnoty Mieszkaniowe. I najważniejsze - pamiętaj, że jako członek Wspólnoty zawsze możesz się umówić z Administratorem i obejrzeć wszystkie faktury i rozliczenia Wspólnoty, aby potwierdzić prawidłowość naliczenia opłat. Jesteś Współwłaścicielem i masz prawo de pełnego wglądu do dokumentów finansowych Wspólnoty (oczywiście z wyłączeniem rozliczeń z innymi Właścicielami - dotyczy tylko części wspólnych).
Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: wspolnota mieszkaniowa i opłaty

W ciągu roku płacisz do wspólnoty jedynie zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania części wspólnej i media dostarczane do Twojego lokalu.

Zgodnie z UoWL jako współwłaściciel masz obowiązek pokrywania kosztów utrzymania części wspólnej proporcjonalnie do posiadanych w niej udziałów.

Wysokość zaliczki na utrzymanie części wspólnej jest ustalana w planie gospodarczym. A media administrator szacuje wg średniego zużycia i danych historycznych.

Jeżeli administrator widzi, że zaliczki nie wystarczają to powinien podjąć odpowiednie działania zmierzające do oszczędności, żeby zmieścić się w planie gospodarczym i/lub doprowadzić do uchwalenia uchwały zwiększającej plan gospodarczy. Tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy musi działać bezzwłocznie może podjąć decyzje o wydatkach przekraczających plan gospodarczy (np. gdy trzeba usunąć śnieg z dachu - a nie przewidziano na to wystarczających środków w planie).

Ale to administrator powinien - jednak niezależnie od tego czy to zrobi, czy nie każdy z członków wspólnoty jest zobowiązany do pokrycia kosztów - a Zarząd/Zarządca jest tylko pełnomocnikiem i co do zasady wspólnota odpowiada za jego decyzje (co najwyżej może podnosić zarzut przekroczenia pełnomocnictwa).

Generalnie - jak Zarząd/Zarządca nie działał na szkodę wspólnoty, to i tak będziesz musiał ponieść koszty. Ja bym wolał mieć realne zaliczki, niż wraz z rozliczeniem rocznym mieć do dopłaty tysiąc czy dwa tysiące złotych.

konto usunięte

Temat: wspolnota mieszkaniowa i opłaty

Robert K.:
opłata eksplpoatacyjna była ustalona np 100 PLN miesiecznie (czyli rozumie ze w to wchodzi spzratanie, prąd, ochrona, oswietlenie czesci wspolnych itp.) dostawałem faktury na 100 PLN i tyle płaciłem a teraz bez faktury rozliczają cały rok po 112 PLN.

Jeżeli jesteś członkiem wspólnoty, to nie masz prawa dostać faktury. "Transakcje" między Wspólnotą a jej członkami nie są sprzedażą w rozumieniu ustawy o VAT.

Jeżeli jesteś najemcą - to diametralnie zmienia postać rzeczy - i wszystkie opłaty powinna regulować umowa.
Robert K.

Robert K. Self szew :-), P-N
Consulting

Temat: wspolnota mieszkaniowa i opłaty

Dziekuje za odpowiedzi
wszystko to jest jasne - nawet dla mnie :-)
ale ja zapytuje uprzejmie czemu od poczatku roku nie dostawałem rachuków za wywóz śmieci czy za ogrzewanie - dopiero teraz przesłąno mi rozliczenie za cały rok czyli smieci 10 x 12= 120 + ogrzewanie opłata stała 28x12=338 i ryczaut za ogrzewanie 80x4=320 czyli razem około 800 PLN tak jakby sie nie dało naliczać tych kwot od poczatku roku. na moje pytanie dlaczego dostałem odpowiedz ze to wina poprzedniego zarządcy.

konto usunięte

Temat: wspolnota mieszkaniowa i opłaty

Robert K.:
naliczać tych kwot od poczatku roku. na moje pytanie dlaczego dostałem odpowiedz ze to wina poprzedniego zarządcy.

Rachunków nie dostajesz - przez cały rok płacisz zaliczki na podstawie uchwalonego planu gospodarczego. Dlaczego dopiero teraz? Nie wiem. Może to młoda wspólnota zarządzana przez amatorów (albo przez "człowieka dewelopera", któremu zależy, żeby opłaty były jak najpóźniej, bo chce obciążyć nimi nabywcę i móc marketingowo opowiadać, jakie to niskie opłaty są) którzy nie wiedzieli co trzeba opłacić albo zapomnieli uwzględnić w planie?

Ale to ciągle są zaliczki - koszty są rozliczane na podstawie rzeczywistych dokumentów kosztowych raz do roku, nie później niż do końca marca następnego roku. Bywa, że media są cząstkowo rozliczane w ciągu roku (półrocznie czy kwartalnie) - ale i tak powinno ostateczne rozliczenie roczne nastąpić.Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 27.12.10 o godzinie 13:53

Następna dyskusja:

kupno mieszkania - umowa pr...




Wyślij zaproszenie do