Damian K.

Damian K. Wciąż w pogoni za
lepszej jakości
życiem

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Witam,

Mam takie pytanie: czy jest możliwe wliczenie sobie w koszty prowadzenia działalności zakupu, na którego nie posiadamy faktury, a dokumentuje to jedynie wyciąg z konta bankowego?
Jeśli tak, to czy to musi być konto firmowe, czy też może być osobiste?

Z góry dziękuję za odpowiedź. ;)

konto usunięte

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Jeżeli chodzi o zakup to sam przelew nie wystarczy - faktura, rachunek a czasami umowa (np. najmu z osobą nie prowadzącą DG).

konto usunięte

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

j.w.
musi być papier określający kto, ile, za co i komu.
nie musi być faktura lub pokwitowanie wystawione w postaci wystawionego formularza.
Damian K.

Damian K. Wciąż w pogoni za
lepszej jakości
życiem

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Dziękuję za odpowiedzi.
Marcin W.:
musi być papier określający kto, ile, za co i komu.
No to przecież wyciąg z konta dokładnie podaje te informacje.
nie musi być faktura lub pokwitowanie wystawione w postaci wystawionego formularza.
Niestety nie zrozumiałem.

Nie wiem czy tylko mi się wydaje, czy te dwie odpowiedzi są różne. :)

konto usunięte

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Damian K.:
Dziękuję za odpowiedzi.
Marcin W.:
musi być papier określający kto, ile, za co i komu.
No to przecież wyciąg z konta dokładnie podaje te informacje.

Sam wyciąg nie świadczy o wykonaniu usługi czy wydaniu towaru. A zazwyczaj właśnie to jest kosztem (jak zwykle są wyjątki). Ani o tym, kto go kupił (np. pracownik dostaje zaliczkę i płaci przelewem czy swoją kartą bankową - a wcale nabywcą nie jest on, i w drugą stronę, firma może coś kupować, co nie jest jej kosztem).

Należy rozróżnić dwie rzeczy. Płatność i zakup.
Zasadniczo (są wyjątki - np. odsetki, koszty bankowe, ZUSy) sam przelew nie świadczy o poniesieniu kosztu - to tylko potwierdzenie zapłaty i nie musi świadczyć o koszcie. W końcu mogę sobie czy znajomemu przelać z dowolnym opisem i robić ile zechcę kosztów).

Za zakup usług i towarów musi być dokument potwierdzający zakup (i zazwyczaj zapłata za niego nijak nie wpływa na koszty).Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 12.09.09 o godzinie 09:43
Damian K.

Damian K. Wciąż w pogoni za
lepszej jakości
życiem

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Dziękuję za obszerne wyjaśnienie.
Czyli takim dowodem zakupu może być najzwyklejszy paragon fiskalny?

konto usunięte

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Damian K.:
Czyli takim dowodem zakupu może być najzwyklejszy paragon fiskalny?

Nie (oczywiście są wyjątki). Nie ma na nim firmy nabywcy. Potrzebujesz rachunku albo faktury.Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 12.09.09 o godzinie 10:15

konto usunięte

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Damian K.:
Dziękuję za obszerne wyjaśnienie.
Czyli takim dowodem zakupu może być najzwyklejszy paragon fiskalny?

nie- paragon nie jest dokumentem ksiegowym
musi byc faktura
np moja ksiegowosc bardzo tego wymaga, bo mozna by ten zakup zakwestionowac jesli bylby tylko paragon
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Mariusz G.:

Za zakup usług i towarów musi być dokument potwierdzający zakup (i zazwyczaj zapłata za niego nijak nie wpływa na koszty).

Nie wpływa? Jesteś pewien?

konto usunięte

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Grzegorz P.:
Mariusz G.:

Za zakup usług i towarów musi być dokument potwierdzający zakup (i zazwyczaj zapłata za niego nijak nie wpływa na koszty).

Nie wpływa? Jesteś pewien?

Tak, jestem pewien tego, co napisałem

A Ty potrafisz dać odpowiedź, czy tylko negować czyjeś?

konto usunięte

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Damian K.:
nie musi być faktura lub pokwitowanie wystawione w postaci wystawionego formularza.
Niestety nie zrozumiałem.
możesz mieć rachunek np za czynsz napisany ad hoc w wordzie czy odręcznie. nie ma obowiązującej jednolitej formy takiego dokumentu.
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Mariusz G.:

Nie wpływa? Jesteś pewien?

Tak, jestem pewien tego, co napisałem

A Ty potrafisz dać odpowiedź, czy tylko negować czyjeś?

Na dochodowym się słabo znam, ale zawsze myslałem, żę zalicza się do kosztów tylko wydatki faktycznie poniesione. Ale może się mylę.

PS. Mniej agresji, dobrze?
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Prawnie dopuszczalne dowody księgowe:
Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe księgują koszty uzyskania przychodu udokumentowane dowodami księgowymi zgodnie z ustawą o rachunkowości. Zgodnie z art.21 ust. 1 tej ustawy dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:

-określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,
-określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,
-opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych,
-datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu,
-podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów,
-stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.

Ustawa zawiera również dopuszczalne odstępstwa od reguły.

Podatnicy prowadzący księgę przychodów i rozchodów księgują koszty uzyskana przychodu udokumentowane dowodami księgowymi zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z §12 ust.3, §13 i §14 tego rozporządzenia dowodami księgowymi mogą być oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie:

1) faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach dotyczących VAT, lub
2) inne dowody:
-dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem;
-noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji gospodarczej, wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi;
-dowody przesunięć;
-dowody opłat pocztowych i bankowych;
-inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz inne dokumenty;
-dowody wewnętrzne - dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku), dotyczące:

* zakupu, bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt;
* zakupu od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych (PKWiU 01.11.91-00), jagód, owoców leśnych (PKWiU 01.13.23-00) i grzybów (PKWiU 01.12.13-00.43);
* wartości produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika;
* zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych;
* kosztów diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników oraz wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących;
* zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych;
* wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele;
* opłat uiszczanych znakami opłaty skarbowej oraz opłat sądowych i notarialnych;
* wydatków związanych z parkowaniem samochodu w sytuacji, gdy są one poparte dokumentami niezawierającymi danych, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2; podstawą wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu.
stwierdzające (te inne dowody) fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

-wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
-datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
-przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
-podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych.

Podatnicy zryczałtowanego podatku dochodowego (ryczałtowcy) nie ujmuja w ewidencji przychodów kosztów, jednak mają obowiązek gromadzenia dowodów księgowych związanych z zakupem towarów handlowych otrzymane faktury, rachunki, paragony, dowody wewnętrzne oraz opis otrzymanego towaru.

http://www.pit.pl/dokumentacja_zakupow_wrzucone_w_kosz...
Damian K.

Damian K. Wciąż w pogoni za
lepszej jakości
życiem

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Ok, dziękuję pięknie za odpowiedzi. :)
Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Grzegorz P.:
Na dochodowym się słabo znam, ale zawsze myslałem, żę zalicza się do kosztów tylko wydatki faktycznie poniesione. Ale może się mylę.

A wiesz, co znaczy faktyczne poniesienie kosztu? Płatność nie ma nic do rzeczy.

Ustawa o PDOF art. 22
6b. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatni-
ków, o których mowa w ust. 6, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa
się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego
podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu

PS. Mniej agresji, dobrze?

Prosisz siebie, czy mnie?
Bo wypraszam sobie poddawanie w wątpliwość moich kwalifikacji zwłaszcza, jak sam przyznajesz, że mało się znasz w temacie.
A jeżeli już uważasz, że mylę się, to wskaż prawidłową odpowiedź. Nie pierwszy raz negujesz tylko stanowisko interlokutora nie podając ani podstawy, ani prawidłowej, Twoim zdaniem, odpowiedzi.Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 12.09.09 o godzinie 14:35
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Wrzucenie w koszty bez rachunku/faktury

Mariusz G.:
Grzegorz P.:
Na dochodowym się słabo znam, ale zawsze myslałem, żę zalicza się do kosztów tylko wydatki faktycznie poniesione. Ale może się mylę.

A wiesz, co znaczy faktyczne poniesienie kosztu? Płatność nie ma nic do rzeczy.

Ustawa o PDOF art. 22
6b. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatni-
ków, o których mowa w ust. 6, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa
się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego
podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu

Hmmm, no ciekawe... I z tego wynika, żę mogę nikomu za nic nigdy nie zaplacić, a koszt będę miał? Jakoś mi się nie chce w to wierzyć.
PS. Mniej agresji, dobrze?

Prosisz siebie, czy mnie?
Bo wypraszam sobie poddawanie w wątpliwość moich kwalifikacji zwłaszcza, jak sam przyznajesz, że mało się znasz w temacie.

Nie wiem, gdzie to wyczytałeś. Pytanie jest pytaniem, i jak pytam, czy jestes pewien, to pytam, czy jesteś pewien. Jakbym uważał, że sie mylisz, to bym napisał, że się mylisz.
I nie bądź taki wrażliwy, Moje kompetencje podważano tu dziesiątki razy, i robiły to osoby komletnie mające jakiegokolwiek pojęcia o sprawach, w których się wypowiadały. Taka "uroda" tego forum.
A jeżeli już uważasz, że mylę się, to wskaż prawidłową odpowiedź. Nie pierwszy raz negujesz tylko stanowisko interlokutora nie podając ani podstawy, ani prawidłowej, Twoim zdaniem, odpowiedzi.

Nic nie uważam, więc nie podaję.

EDIT: w art. 22 mamy też ust. 1:
"Kosztami uzyskania przychodów są koszty PONIESIONE w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem
kosztów wymienionych w art. 23."

Więc chyba jednak nie masz racji.Grzegorz P. edytował(a) ten post dnia 12.09.09 o godzinie 15:36



Wyślij zaproszenie do