Katarzyna Śnieżko

Katarzyna Śnieżko Senior IT Recruiter
at EPAM Systems
Poland, Psychologist

Temat: własna działalność- koszty za mieszkanie, reklame i...

Założyłam własną działalność, chcę sama prowadzić KPiR (jestem płatnikiem VAT, rozliczanie na zasadach ogólnych)i mam kilka pytań:

- biuro prowadzę w mieszkaniu, którego jestem współwłaścielką (własność 50%, ale sama płacę 100% wszystkich kosztów)(mieszkam w nim i prowadzę działalność w 1 pokoju, choć zameldowana jestem w innym miejscu)- rozumiem, że mogę wrzucić w koszty czynsz i media proporcjonalnie za pokój, ale czy obowiązuje mnie coś takiego jak AMORTYZACJA?

- koszty za media- czynsz, gaz, prąd- muszę mieć na to faktury na firmę, czy wystarczy inny dokument wpłaty?

- media- czynsz i woda, internet są w umowie na moje nazwisko- prywatnie, ale gaz i prąd- mimo, ze opłaty idą z mojego prywatnego konta, w umowie są na inną, zameldowaną w mieszkaniu osobę- czy wobec tego mam prawo część za gaz i prąd za 1 pokój na działalność wrzucić w koszty, czy nie mogę, chyba, ze przepiszę umowy na siebie?

- po otrzymaniu z US pisma, że stałam sie płatnikiem VAT (4.11) dokonałam zakupu pieczątki firmowej, serwera i domeny- czy mogę je wrzucić w koszty, mimo, że data rozpoczęcia działalności jest o kilka dni późniejsza(15.11)?

- pierwszy podatek dochodowy muszę zapłacić dopiero w momencie uzyskania przychodu przekraczającego 3 tys zł netto? w US znalazłam info, że od 2007 roku nie ma obowiązku składania druku NIP- 5- czy wobec tego dopóki nie osiągne odpowiedniego dochodu nie mam ani nic opłacać, ani też nie składać żadnych dokumentów poza VAT- 7?

- czy składki ZUS są kosztem?

- rozumiem, że w koszty mogę wrzucić tylko wydatki na reklamę, ale nie za reprezentację (czyli np za wydatki na gastronomię i alkohol podczas dużych spotkań, konferencji), ale kiedy np spotykam się z klientem lub kandydatem na rozmowie kwalifikacyjnej w restauracji, to fakturę za kawę, herbatę, czy lunch mogę już wrzucić w koszty?

- do celów prowadzenia działalności korzystam z prywatnego laptopa, bindownicy i urządzenia wielofunkcyjnego (drukarka, skaner, ksero)- czy mam to jakoś gdzieś zanotować jako "inwentarz"? bo potem będę chciała w koszty wrzucić zakup oprogramowania, tonerów, papieru itd.


Z góry dziekuję za odpowiedzi i za pomoc!
Jewgienij Liszczuk

Jewgienij Liszczuk Tłumacz języka
rosyjskiego,
ukraińskiego i
angielskiego

Temat: własna działalność- koszty za mieszkanie, reklame i...

Powiem jak jest u mnie: wynajmuje mieszkanie w którym prowadzę DG. Wrzucam w koszty 30% opłaty za mieszkanie (tyle według umowy najmu jest przeznaczone na DG), tyle samo z faktur za prąd. Gaz nie za bardzo, chyba że jest bezpośrednio związany z Twoją działalnością - np. gotujesz na gazie itp. Księgowej oddaję potwierdzenie przelewu za mieszkanie i fakturę za prąd, mimo, że jest wystawiona na właściciela, ale jest na niej adres lokalu.
Internet wrzucam w całości, kablówki nie można. Wody też nie dodaję do kosztów. Internet mam na firmę - nie wiem czy na osobę prywatną przejdzie.
Zakładając DG już miałem drukarkę, niczego nie zgłaszałem, ale tonery i papier wrzucam w koszty.

Mam nadzieje, że choć trochę pomogłem
Katarzyna Śnieżko

Katarzyna Śnieżko Senior IT Recruiter
at EPAM Systems
Poland, Psychologist

Temat: własna działalność- koszty za mieszkanie, reklame i...

dzięki;)



Wyślij zaproszenie do