Temat: UZP pomoc w interpretacji fragmentu
Komentarz do Prawa zamówień publicznych pod redakcją Tomasza Czajkowskiego
"W pkt 5 wyłączono zamówienia dwojakiego rodzaju. Po pierwsze te, które objęte są tajemnicą państwową w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych. Zgodnie z przepisami tej ustawy, tajemnicą państwową stanowią informacje niejawne określone w wykazie rodzajów informacji niejawnych, stanowiącym załącznik Nr 1 do ustawy, których nieuprawnione ujawnienie może spowodować istotne zagrożenie dla podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących porzadku publicznego, obronności, bezpieczeństwa, stosunków międzynarodowych lub gospodarczych państwa. Tak rozumiane tajemnice państwowe mogą być oznaczone klauzulą „ściśle tajne” - gdy ich nieuprawnione ujawnienie mogłoby spowodować istotne zagrożenie dla niepodległości, nienaruszalności terytorium albo polityki zagranicznej lub stosunków międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej albo zagrażać nieodwracalnymi lub wielkimi stratami dla interesów obronności, bezpieczeństwa państwa i obywateli lub innych istotnych interesów państwa, albo narazić je na szkodę w wielkich rozmiarach, albo „tajne” - gdy ich nieuprawnione ujawnienie mogłoby spowodować zagrożenie dla międzynarodowej pozycji państwa, interesów obronności, bezpieczeństwa państwa i obywateli, innych istotnych interesów państwa albo narazić je na znaczną szkodę. Ostatnia nowelizacja rozszerzyła wyłączenie także na zamówienia objęte tajemnicą służbową, o ile ich wyłączenie z reżimu przepisów Pzp jest konieczne ze względu na istotny interes publiczny lub
istotny interes państwa. Tajemnicę służbową stanowią informacje niejawne niebędące tajemnicą państwową, uzyskane w związku z czynnościami służbowymi albo wykonywaniem prac zleconych, których nieuprawnione ujawnienie mogłoby narazić na szkodę interes państwa, interes publiczny lub prawnie chroniony interes obywateli albo jednostki organizacyjnej.
Wspomniana ustawa określa także procedurę nadawania informacjom
niejawnym klauzuli tajności. Zgodnie z art. 21 tej ustawy klauzulę tajności przyznaje osoba, która jest upoważniona do podpisania dokumentu lub oznaczenia innego niż dokument materiału. Osoba taka ponosi odpowiedzialność za przyznanie klauzuli tajności i bez jej zgody albo zgody jej przełożonego klauzula nie może być obniżona lub zniesiona. Przepisy ustawy zawierają jednocześnie zakaz zawyżania lub zaniżania klauzuli tajności. Z przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych wynika w związku z tym, że o wyłączeniu danego zamówienia z zakresu zastosowania przepisów Pzp
decydować będzie mogła jedynie osoba posiadająca stosowne uprawnienia, która ponosić będzie odpowiedzialność za ewentualne nieuprawnione zastosowanie klauzuli tajności w celu uniknięcia stosowania jego przepisów.
Ustawie nie podlegają zamówienia, jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa. W przepisie tym mamy do czynienia z pojęciem nieostrym, jakim jest „istotny interes bezpieczeństwa państwa”. Jak się wydaje wyłączenie to będzie przede wszystkim dotyczyć zamówień, przy których ujawnienie informacji poufnych powodowałoby szkodę dla interesów bezpieczeństwa państwa, ale już nie tam, gdzie szkoda dotyczyłaby innych interesów państwa. Decyzję o skorzystaniu z tej przesłanki każdorazowo podejmuje zamawiający, analizując okoliczności udzielenia zamówienia i wystąpienie zagrożenia istotnego interesu bezpieczeństwa państwa, które mogłoby mieć miejsce w przypadku zastosowania do udzielenia zamówienia procedury Pzp. Zagrożenie to mogłoby wynikać z zastosowania zawartych w ustawie zasad jawności i powszechności dostępu do wykonywanych zamówień. Zagrożenie to musi mieć przy tym charakter rzeczywisty, a rozszerzająca interpretacja wyłączenia
jest niedopuszczalna. Nie można bez wątpienia uznać za zagrożenie „istotnego interesu bezpieczeństwa państwa” ujawnienia informacji lub pozyskania wiadomości, które można uzyskać z innych, powszechnie dostępnych źródeł."