Mariusz Lewandowski

Mariusz Lewandowski Senior Java
Developer

Temat: Spór z salonem samochodowym dot. naprawy

Witam,

miesiąc temu miała u mnie miejsce dość poważna naprawa w moim Audi a mianowicie wymiana sprzęgła, docisku, tarczy, koła dwumasowego i łożyska. Przy okazji naprawy wyszło pare innych rzeczy i zrobiłem je przy okazji. Całość była dokonywana w serwisie ASO. Części zakupiłem w sklepie motoryzacyjnym, mam na nie fakture są nowe, niemieckiej firmy SACHS (instalowane właściwie w co drugim aucie w Europie).
Tuż przed dokonaniem naprawy człowiek przyjmujący moje auto zarzekał się, że nie ma gwarancji na naprawę - zapewnia mi tylko właściwy montaż elementów.
Objawy były zdiagnozowane przez kilku mechaników i naprawa była konieczna, ale jako że części w salonie kosztowały 4000zł postanowiłem dostarczyć je sam (w cenie 2000zł).

Po naprawie zorientowałem się po ok. 2 dniach, że sprzęgło bardzo wpada w wibracje/drgania/telepanie w miare przyrostu obrotów na silniku. Zadzwoniłem wiec do mechanika zapytać dlaczego tak i jest i uzyskałem odpowiedź "No wie Pan to jest normalna sprawa po wymianie sprzegla ono ma prawo sie tak zachowywać.. Trzeba je dotrzeć." Zapytałem ile km musi się docierać i wyszło ze ok 2000-3000km.

No więc minął miesiąc a efekty bez zmian, sprzęgło bardzo drga dodatkowo auto chodzi głośno. Dodam, że wcześniej nie było takich efektów ze sprzeglo wpadalo w wibracje - i to na uszkodzonym sprzegle...

Teraz zostały zainstalowane kompletnie nowe elementy i niestety nie jestem zadwolony z naprawy. Po ponownym telefonie po miesiącu do mechnika i przedstawieniu sytuacji uslyszalem ze "No ale przeciez ja panu mowilem, ze my gwarancji nei dajemy ze wszystko bedzie ok po montażu.. Widocznie lipne sprzeglo". Problem w tym, że zażyczyłem sobie poprzednich elementów i poprzednie sprzęgło również było firmy SACHS (!) - i na nim mimo ze uszkodzone było ok.

Prosze o jakas pomoc prawna, co moge z tym zrobic.. Mam fakture na zakup elementow (nowe od producenta) oraz mam fakture od ASO z zaznaczeniem ze klient dostarcza czesci i nie ma gwarancji na nie.

Jak sie klocic o swoje racje? Jak to mozliwe ze po kompletnie wymianie elementow sa takie efekty? To jest fizycznie niemozliwe!

Dodatkowo, nie mam tez pewnosci ze zostaly tam wlozone czesci, ktore ja dalem.
Nie mam tez pewnosci, ze oddano mi moje czesci.

Co tu robic? Mechanik sie upiera, ze zalozyli poprawnie czesci i moge oddac do rzeczoznawcy zeby ocenil...

Prosze o pomoc...

Temat: Spór z salonem samochodowym dot. naprawy

Możliwe są następujące sytuacje:
1. obecny stan jest wynikiem nienależytego wykonania naprawy przez ASO, albo
2. obecny stan jest wynikiem wady fizycznej kupionych przez Pana części (sprzęgła), albo
3. obecny stan jest wynikiem nowej usterki, wywołanej normalnym zużyciem pojazdu albo wadliwym wykonaniem naprawy przez ASO lub wadą fizyczną sprzęgła.

Rozpatrywanie wszystkich możliwości nie ma obecnie wielkiego sensu. Niestety nie ma Pan żadnej pewności co jest przyczyną obecnego stanu technicznego pojazdu.

Musi Pan wiedzieć, że brak gwarancji nie oznacza niemożności dochodzenia należytego wykonania umowy. Proszę jednak działać szybko, bo Pana uprawnienia szybko wygasają.

Opisany przez Pana stan faktyczny, skłania do następujących wniosków:

Ustalić stan pojazdu:
1. wezwać ASO, które dokonywało naprawy do oceny co jest przyczyną obecnego stanu. Jeśli spotka się Pan z odmową wezwanie złożyć należy w formie pisemnej;
2. po ustaleniu przyczyny obecnego stanu pojazdu (na piśmie), proszę zasięgnąć opinii rzeczoznawcy w zakresie techniki samochodowej (koszt ok. 600,- zł). Pomocny będzie Pana ubezpieczyciel, który wskaże Panu który z rzeczoznawców jest wiarygodny, a dodatkowy jest biegłym sądowym;
3. jeśli obecny stan samochodu nie jest wynikiem wady kupionego przez Pana sprzęgła, a wyłącznie wynikiem wadliwego wykonania naprawy przez ASO, proszę wezwać ASO do należytego wykonania umowy zakreślając 7 dniowy termin od dnia otrzymania wezwania;
4. w razie bezskutecznego upływu terminu (ASO nie skontaktuje się z Panem albo odmówi), proszę oddać samochód do naprawy do innego ASO, a następnie wezwać ASO, któremu pierwotnie zlecił Pan naprawę do zapłaty ceny naprawy w drugim ASO;

Odzyskać wydatki (poniesione koszty):
5. kolejny krok to konieczność podjęcia decyzji o wszczęciu postępowania sądowego albo próba wykorzystania drogi polubownej. W polubownym rozwiązaniu sporu pomocy proszę szukać u Rzecznika Praw Konsumentów, nawet już teraz. RPK działa bezpłatnie i z pewnością znajdzie Pan jego adres w internecie.
Proszę przechowywać dowody poniesienia wszelkich wydatków (koszty zakupu części, koszty naprawy).

Jeśli wada dotyczy kupionego przez Pana sprzęgła, to zlecając naprawę proszę polecić by wydano Panu wszystkie elementy sprzęgła (mam nadzieję, że dowód zakupu zawiera informację umożliwiającą identyfikację sprzęgła- np. numery lub inne charakterystyczne oznaczenia). Wadliwe sprzęgło proszę reklamować u sprzedawcy.

Przedstawiłem Panu rozwiązanie oparte na najbardziej prawdopodobnej przyczynie obecnego stanu technicznego samochodu, starając się nie gmatwać opisu prawniczym żargonem. Tym niemniej proszę przygotować się na wydatki i konieczność dochodzenia swoich uprawnień na drodze postępowania sądowego.
Mariusz Lewandowski

Mariusz Lewandowski Senior Java
Developer

Temat: Spór z salonem samochodowym dot. naprawy

A czy mógłbym pominąć pierwsze 3 kroki i przejść odrazu do 4?
Mam tu na myśli oddanie auta do ekspertyzy przez inne niezależne ASO, otrzymanie zaświadczenie od mechanika co jest przyczyną stanu rzeczy - już dzwoniłem i dowiedziałem się iż taka ocena kosztuje 250zł (lub nieco więcej jeśli dojdzie zdjęcie skrzyni.. w każdym bądź razie dużo mniej niż rzeczoznawca).
Z tego co widziałem na fakturze zakupu części niestety nie ma tam numerów części, ale wiem jaki jest numer całego kompletu - muszę się dowiedzieć czy numer kompletu jest drukowany na elementach.
Dowiedzialem sie tez, ze na czesciach jest data produkcji - pozwoli zweryfikowac przestrzen czasowa.
Ciekawi mnie tylko - jaką moc prawną ma takie zaświadczenie wydane przez jedne ASO względem drugiego? Czy może to być dowód i można dzięki temu dochodzić swoich praw?
Czy będę mógł poźniej dochodzić zwrotu swoich kosztów w przypadku wykrycia nieprawidłowości?
Jestem człowiekiem bardzo aktywnym zawodowo i samochód jest mi po prostu niezbędny..

Następna dyskusja:

niesprawny piecyk gazowy w ...




Wyślij zaproszenie do