Marek
Sochacki
Konsultant systemu
ERP, analityk
biznesowy procesów
logis...
Temat: Rozliczanie czasu pracy w trakcie podróży służbowych
Witam,Rok temu na tym forum toczyła się już dyskusja na temat obowiązującego stanu prawnego związanego z rozliczaniem czasu pracy w trakcie podróży służbowych. Ponieważ opinie były jednak sprzeczne, pozwalam sobie jeszcze raz zadać podobne pytanie i prosić o opinie Państwa.
Problem: Jestem inżynierem, którego praca polega na odwiedzaniu zakładów naszych klientów i wykonywaniu pracy usługowej na ich terenie. Tak więc mój typowy dzień pracy polega na np. 4 godziny dojazdu + 8 godzin pracy merytorycznej + 4 godziny powrotu.
Mój pracodawca uważa, że "odbywania podróży służbowej poza czasem pracy nie przekształca podróży w pracę, ani w czas pracy w rozumieniu art. 128 k.p." (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 października 1981 r., I PR 85/81, OSNCP 1982, z. 5-6, poz. 76)." Tak więc mój dzień pracy jest uważany za ośmiogodzinny.
Moje wątpliwości polegają jednak na tym, iż moja praca polega na codziennym odwiedzaniu naszych klientów, co oznacza, że dojazd do siedziby klienta jest w rzeczywistości częścią moich obowiązków służbowych.
Dodatkowo moje stanowisko zdaje się potwierdzać wyrok Sądu Najwyższego z 11 kwietnia 2001 r. (sygn. akt I PKN 350/00; OSNP 2003/2/36), który stwierdził, że:
"Miejsce wykonywania pracy powinno być tak ustalone, by pracownik miał możliwość wykonywania zadań, wliczając w to czas dojazdu do miejsca ich wykonywania, w ramach umówionej dobowej i tygodniowej normy czasu pracy (w przyjętym okresie rozliczeniowym). Uzasadnienie: "Przy określeniu miejsca pracy, jako pewnego obszaru, ograniczeniem będą zatem fizyczne możliwości pokonania danej odległości w czasie dnia pracy. Pracownik faktycznie w czasie pracy (zgodnym z jego rozkładem czasu pracy) musi realnie być w stanie dotrzeć do danego miejsca i powrócić z takiego wyjazdu. "
O ile w przypadku sporadycznych wyjazdów służbowych i podróżowania środkami komunikacji publicznej sprawa nie jest warta kruszenia kopii, o tyle w przypadku osób pracujących prawie wyłącznie lub wyłącznie w rozjazdach, to samo zagadnienie nabiera innej wagi.
Będę wdzięczny za wasze opinie.
BTW:
Kierowcy autobusu lub TIRa nie wolno pracować 12 godzin non stop. Czuwa nad tym tachograf, Inspekcja Drogowa i Policja.