Temat: Rezygnacja z funkcji członka zarządu fundacji
Karol Krzyczkowski:
W czym tkwi problem niemożliwości doręczenia? Fundacja zmieniła siedzibę bez aktualizacji danych w KRS?
Już wyjaśniam. Będzie trochę długie, ale jest konieczne wprowadzenie.
Fundacja miała trzech członków zarządu: prezesa (A) i dwóch wiceprezesów (B i C). Prezes (A) złożył rezygnację na adres fundacji. I tu zaczynają się "schody": jeden z dwóch pozostałych wiceprezesów (B) zaczął się ukrywać, dosłownie i w przenośni - uchyla się od wykonywania wszelkich obowiązków statutowych, nie utrzymuje kontaktów z wiceprezesem (C), a miejsce jego zamieszkania jest nieznane. Siedziba fundacji znajdowała się wg KRS w domu będącym współwłasnością wiceprezesa (B), który tam już nie mieszka i nie wiadomo, gdzie znajdują się dokumenty, pieczęcie i statut fundacji. Korespondencja wysyłana na adres siedziby fundacji nie jest odbierana i zwracana do nadawcy -> rezygnacja wiceprezesa (C) nie może być więc złożona na adres zarządu.
Wiceprezesi (B) i (C) wg statutu mają prawo wpólnego podejmowania uchwał, a w kwestiach dotyczących zarządu jest to konieczne, ale fizycznie jest to niemożliwe, gdyż (B) ukrywa się i uchyla.
Jakie więc kroki w takiej sytuacji może podjąć wiceprezes (C) wobec wiceprezesa (B), aby:
1) rozwiązać i zalegalizować kwestię rezygnacji prezesa (A) - do tego celu konieczna jest uchwała zarządu -> nie może być podjęta gdyż (B) się ukrywa
2) wiceprezes (C) mógł złożyć skuteczną rezygnację z pełnionej funkcji?
Statut nie przewiduje istnienia rady fundacji. Fundator (osoba fizyczna) nie powołała się do zarządu.
Statut określa jaki jest skład osobowy zarządu. Jeśli ktoś rezygnuje z funkcji, to nie może być takiej sytuacji, że w miejsce opisanego w statucie załóżmy 3 osobowego zarządu, nagle powstaje 2 osobowy.
Może tak się stać w drodze uchwały zarządu zmieniającej zapis statutowy dotyczący składu zarządu. I znów: podjęcie takiej uchwały zarządu również jest niemożliwe (patrz wyżej).
Dokumenty do KRS składa osoba zdolna do reprezentowania Fundacji, zgodnie ze statutem i dokumentami złożonymi w trakcie rejestracji do KRS, lub wraz z uchwałami potwierdzającymi jej zdolność do takich czynności.
Tak więc, co może/musi złożyć do KRS wiceprezes (C)?
Z chwilą złożenia rezygnacji zarząd (lub rada fundacji - zależy jak to jest uregulowane statutem) powinien wszcząć procedurę umożliwiającą uzupełnienie składu lub powołanie nowego zarządu.
Patrz wyżej: nie ma możliwości podjęcia uchwały, wszczęcia procedury uzupełnienia składu zarządu ani powołania nowego zarządu. Nic, kompletnie nic.
Statut może określać, że rezygnacja członka zarządu musi być przyjęta przez radę.
Patrz wyżej: rada fundacji nie została powołana.
Rezygnująca osoba pełni swoje obowiązki do chwili umocowania się nowego zarządu, tzn. do chwili wpisania go do KRS.
PS/ wiadomość z ostatniej chwili: wiceprezes (C) skierował pismo o udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące rozwiązania zaistniałej sytuacji do właściwego ministerstwa sprawującego nadzór nad fundacją. Oczekuje na odpowiedź. Prawdopodobnie niestety konieczne będzie powołanie kuratora rejestrowego, choć to są koszty podobno dość duże...
Czy w opisanej sytuacji fundator ma prawo odwołać zarząd fundacji?
Adam Liszka edytował(a) ten post dnia 28.02.10 o godzinie 19:44