Aleksandra N.

Aleksandra N. Specjalista ds. PR i
Marketingu

Temat: reklamacja-uszkodzenie mechaniczne-jakie sa zasady?

Witam mam duzy dylemat jak wyglada kwestia duzych produktow typu agd, rtv ktore sa dostarczane z transortem do kupujacego a po ich rozpakowaniu okazuje sie ze sa uszkodzone mechanicznie. Czy jesli sami je odbieramy mamy prawo roscic reklamcje?

Kolezanka zakupila urzadzenie agd, odebrala sama, po kilku dniach kiedy je rozpakowala ukazalo sie ze jest uszkodzyny tyl urzadzenie (wgniecienie) duzy sklep sieciowy na chwile obecna nie chce tego urzadzenia przyjac
To czy jest to odebrane osoboscie czy nie tez jest dla mnie dyskusyjne
kupujac plytki sklep oznajmil ze nawet jesli zamowilabym ich transport to reklamacji by nie przyjeli bo przeciez ktos mogl je uszkodzic przy wnoszeniu
czyli 2 tony plytek to ogladania na magazynie albo pod blokiem?
czyli nawet transport od producenta/sklepu nas nie uchroni? Tylko opcja tranport + wnoszenie?
Bede wdzieczna za wyjasnienie tej kwestii.
Maciej Hedrych-Ozimina

Maciej Hedrych-Ozimina IT - problem ? jaki
problem ? nowe
wyzwanie
+48_503_970_286

Temat: reklamacja-uszkodzenie mechaniczne-jakie sa zasady?

1. dostawy nalezy sprawdzic - jesli jest uszkodzenie opakowania to od razy prokoół
2. brak uszkodzenia zewn. a towar jest uszkodzony, jest podstawa do reklamacji w trybie zwyklym..spotkalem sie z tym przy firmie MIXElectronics / zadowolenie.pl - towar uszkodzony pakowali w karton i wio do klienta - bo potem trudniej go reklamowac ale nie jest niemozliwe..a oni sami nie mieli strat na magazynie..
3. plytki..coz..lepiej brac transport i wnoszenie albo kazdy karton ogladac przy zdejmowaniu z transportu...
cos..polska to dziwny kraj i trza miec dobre 4 litery do walki z producentem, dostawca, wykonawca
Błażej Sarzalski

Błażej Sarzalski radca prawny, bloger
prawniczy

Temat: reklamacja-uszkodzenie mechaniczne-jakie sa zasady?

Prawo przewozowe:

Art. 65. 1. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki.
2. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności określonej w ust. 1, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie albo opóźnienie w przewozie przesyłki powstały z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy, nie wywołanych winą przewoźnika, z właściwości towaru albo wskutek siły wyższej. Dowód, że szkoda lub przekroczenie terminu przewozu przesyłki wynikło z jednej z wymienionych okoliczności, ciąży na przewoźniku.

Art. 74. 1. Jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona.
2. Ustalenia protokolarne powinny być dokonane w obecności uprawnionego, a jeżeli wezwanie go nie jest możliwe albo nie zgłosi się on w wyznaczonym terminie, przewoźnik dokonuje ustaleń w obecności osób zaproszonych przez siebie do tej czynności.
3. Jeżeli po wydaniu przesyłki ujawniono ubytek lub uszkodzenie nie dające się z zewnątrz zauważyć przy odbiorze, przewoźnik ustala stan przesyłki na żądanie uprawnionego zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki.
4. Protokół podpisują osoby uczestniczące w ustaleniu stanu przesyłki. Jeżeli uprawniony nie zgadza się z treścią protokołu, może zamieścić w nim zastrzeżenie z uzasadnieniem; w razie odmowy podpisania protokołu przez uprawnionego przewoźnik stwierdza w nim fakt i przyczyny odmowy. Uprawniony otrzymuje bezpłatnie egzemplarz protokołu.
5. Jeżeli ustalenia protokolarne, podjęte na żądanie uprawnionego, nie wykażą szkody w przesyłce albo wykażą jedynie szkodę stwierdzoną już uprzednio przez przewoźnika, uprawniony ponosi opłaty określone w taryfie.
6. W razie trudności w ustaleniu danych dotyczących czasu, rodzaju, rozmiarów lub przyczyny szkody, dane te określa rzeczoznawca powołany przez przewoźnika w porozumieniu z uprawnionym.

Art. 76. Przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia, chyba że:
1) szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego,
2) zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika,
3) ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika,
4) szkodę nie dającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem.

Wnioski:
- reklamację kieruj do przewoźnika,
- powinno się sprawdzać przesyłkę w chwili jej wydania (protokolarne otwarcie),
- mimo braku sprawdzenia roszczenia nie wygasają w sytuacjach określonych w art. 76 prawa przewozowego (przy czym może być to dosyć iluzoryczna możliwość).
Bartosz Langa

Bartosz Langa Zawsze, kiedy Cię
pytają, czy
potrafisz coś
zrobić, powie...

Temat: reklamacja-uszkodzenie mechaniczne-jakie sa zasady?

REKLAMACJA dostarczonego towaru!

Witam!

W moim przypadku, towar który dostarczyłem klientowi wizualnie wyglądał ok, ale po zamontowaniu go w pełnym zespole, następnie przy próbie generalnej (sprawdzeniu zespołu przed sprzedażą) okazało się, że towar ten jest trefny. Te towary są akurat certyfikowane i każdy z nich posiada atest!
Problem polega na tym, że ja świadczę usługę kompletowania wszelkich elementów na zespół i dostarczam do firmy która to montuje w całość.
Trefny towar nie był bezpośrednio od producenta a od firmy pośredniczącej w tego tupu produktach.
Firma która montowała już gotowy zespół nie miała czasu na wymontowanie tego elementu i sprowadzenia nowego, a że nie była to duża usterka wykonali naprawę bez demontażu. Jak wspomniałem wcześniej przy tego typu towarach certyfikowanych nie powinno być miejsca na jakiekolwiek usterki (niedopatrzenia) ponieważ każdy z nich powinien być poddany szczegółowej kontroli jakości!

Montażysta żąda od nas zwrotów kosztów za dostawę złego elementu i to jest oczywiste, ale dodatkowo również chce rekompensatę za czas pracy jego pracowników w usuwaniu usterki.
Czy jest to zgodnie z prawem i na jakich zasadach powinno się odbywać?
I w takim razie ja muszę dalej, od mojego dostawcy żądać kosztów które będę musiał ponieść z uwagi tej reklamacji!

z góry dziękuję za odp!

Następna dyskusja:

reklamacja odrzucona - uszk...




Wyślij zaproszenie do