Temat: reklamacja u stomatologa (plomba) - jaka podstawa prawna
Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego w art. 1 ust. 1 brzmi: "Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny)." Ergo ten akt prawny nie ma w tym przypadku zastosowania.
Gwarancja jakości jest instytucją opisaną w art. 577 i nast. Kodeksu cywilnego (dalej: KC) i dotyczy "jakości rzeczy sprzedanej". Umowa sprzedaży została zdefiniowana w art. 535 KC i oznacza zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy oraz zobowiązanie kupującego do odebrania rzeczy i zapłacenia sprzedawcy ceny. W związku z powyższym te przepisy nie będą miały tutaj zastosowania. No chyba, że będziesz próbowała reklamować amalgamat - to oczywiście żart;)
Przepisy o umowie o dzieło (art. 627-646 KC) co prawda regulują sytuację, kiedy dzieło ma wady, ale moim zdaniem nie będą miały tutaj zastosowania, ponieważ świadczona usługa medyczna (stomatologiczna), jak większość rodzajów usług, "podpada" pod art. 750 KC, który stanowi, iż "do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednie przepisy o zleceniu." Tak więc właściwe będzie stosowanie tych przepisów, no chyba, że usługi stomatologiczne są uregulowane przepisami szczególnymi wyłączającymi stosowanie KC. To by trzeba było sprawdzić.
Źle wykonana usługa podlega reżimowi odpowiedzialności kontraktowej, a w tej sytuacji, jak sądzę, praktyczne zastosowanie będą miały: art. 471 KC "Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi."
oraz art. 472 KC "Jeżeli ze szczególnego przepisu ustawy albo z czynności prawnej nie wynika nic innego, dłużnik odpowiedzialny jest za niezachowanie należytej staranności."
Jeszcze inną kwestią jest zadośćuczynienie za poniesioną przez Ciebie krzywdę w postaci np. bólu. W to jednak w tym miejscu nie wchodzę.
Tak więc po pierwsze należy ustalić czy przepisy szczególne nie regulują tej kwestii. Można to próbować ustalić np. u znajomego dentysty lub prawnika zajmującego się prawem medycznym i odpowiedzialnością prawną lekarzy, ewentualnie we właściwej izbie lekarskiej.
Drugą kwestią jest problem z ewentualnym ustaleniem braku należytej staranności. Bo jak wiadomo "źle" zrobiona plomba "źle" zrobionej plombie nie równa;). No ale to dłuuuugi temat. Powodzenia!:)