Temat: Reklamacja- gorąca prośba o radę.
Odpowiedzi na swoje pytania znajdziesz w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176 ze zm.):
art. 4 ust. 1: Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.
art. 8 ust. 1: Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
Reklamacje musisz złożyć na piśmie w termie 2 miesięcy od wykrycia wady. Przy czym wystarczające do zachowania tego terminu jest nadanie pisma listem poleconym (art. 9 ust. 1). W piśmie powinnaś wskazać wadę, jaką wykryłaś i zażądać albo jej usunięcia, albo wymiany drzwi na nowe i wyznaczyć w tym celu odpowiedni termin (np. 2 tygodnie). Jeżeli sprzedawca nie sprosta Twojemu żądaniu możesz od umowy odstąpić tj. zażądać zwrotu pieniędzy, z jednoczesnym umożliwieniem mu zabrania wadliwych drzwi.
Jeżeli jednak sprzedawca się uprze i reklamacji nie uzna pozostaje Ci sąd. Przed złożeniem pozwu warto jednak udokumentować wadę poprzez zlecenie wykonania opinii przez rzeczoznawcę. Sprawa nie wydaję się trudna, dlatego dobry prawnik powinien sobie z łatwością poradzić z takim nieuczciwym srzedawcą.
Pozdrawiam :-)