Katarzyna M.

Katarzyna M. Księgowa, doradca

Temat: reklamacja bez karty gwarancyjnej

Klient złożył reklamację na produkt (deska podłogowa) na który w momencie kupna nie otrzymał karty gwarancyjnej (sprzedawca jej nie wydał).
Po ok. 7 m-cach produkt został zgłoszony do reklamacji z powodu wad po zamontowaniu.
W protokole oględzin zostało wyszczególnione, iż produkt nie posiada karty gwarancyjnej i wobec tego obowiązują procedury zawarte w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, tj. niezgodność towaru z umową.

Moje pytanie - czy te warunki są na korzyść klienta czy też sprzedawcy...?

Dodam również, że w protokole zaznaczono, że pierwsze wady klient zauważył w styczniu, czyli miesiąc po dacie zakupu.

konto usunięte

Temat: reklamacja bez karty gwarancyjnej

nic strasznego,

reklamacja to nie gwarancja. jest to ochrona konsumenta z mocy samej ustawy, a nie dane konsumentowi przez sprzedawcę z własnej woli.
Kupujący (konsument) może reklamować wadliwy towar korzystając z gwarancji lub powołując się na niezgodność towaru z umową. Konsument ma prawo wyboru, korzystniejszej dla siebie formy reklamacji. Jesli brak jest gwarancji może korzysta z reklamacji.

nie ma żadnego znaczenia brak karty gwarancyjnej.

W kwestii niezgodności towaru z umową, szczegolne znaczenie ma art.8 ust.1 i 4 wspomnianej ustawy:

W razie niezgodności towaru z umową kupujący w pierwszej kolejności może żądać naprawy lub wymiany towaru. W przypadku, gdy naprawa lub wymiana są niemożliwe lub zbyt kosztowne może żądać obniżenia jego ceny lub zwrotu pieniędzy (odstąpienie od umowy).

Sprzedawca w ciągu 14 dni kalendarzowych musi odpowiedzieć na złożoną reklamację, czyli ustosunkować się do zgłoszonych żądań. Brak odpowiedzi oznacza uznanie reklamacji za uzasadnioną (art. 8 ust.3 ustawy).

Odrzucenie reklamacji sprzedawca musi uzasadnić na piśmie. Pomoc prawną można uzyskać u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów.
Katarzyna M.

Katarzyna M. Księgowa, doradca

Temat: reklamacja bez karty gwarancyjnej

Faktycznie towar, a dokładnie jego jakość nie spełnia wymagań konsumenta lecz nasuwa się istotne pytanie, czy sprzedawca może podważyć termin w którym usterka została zgłoszona, tj. zakupu dokonano w 11/2011, montażu w 12/2010, pierwsza wada została zauważona w 1/2011, a zgłoszenia reklamacji dokonano w 7/2011...

Temat: reklamacja bez karty gwarancyjnej

Katarzyna Majnert:
Faktycznie towar, a dokładnie jego jakość nie spełnia wymagań konsumenta lecz nasuwa się istotne pytanie, czy sprzedawca może podważyć termin w którym usterka została zgłoszona, tj. zakupu dokonano w 11/2011, montażu w 12/2010, pierwsza wada została zauważona w 1/2011, a zgłoszenia reklamacji dokonano w 7/2011...
hej !!! coś ci z datami się pomieszał ale zakładając ze klient kupił towar 11/2010 a nie jak napisałaś 11/2011 to nie ważne kiedy zamontował i kiedy zgłosił reklamacje lub nie zgodność towaru chyba że w gwarancji jest napisane co innego ma na to min. 2 lata od momentu kupna chyba że jest to zawarte inaczej w gwarancji ale zgodne z przepisami np.producent daje 6 miesięcy gwarancji na na jakąś baterie i po tym terminie już w ramach reklamacji gwarancyjnej już nie przyjmie ale jest jeszcze odpowiedzialność sprzedawcy czyli masz rękojmie jeszcze przez 1,5 roku po wygaśnięciu gwarancji
Mikołaj Skajewski

Mikołaj Skajewski radca prawny -
partner Legalis
Kancelaria Radców
Prawnych...

Temat: reklamacja bez karty gwarancyjnej

Katarzyna Majnert:
Klient złożył reklamację na produkt (deska podłogowa) na który w momencie kupna nie otrzymał karty gwarancyjnej (sprzedawca jej nie wydał).
Po ok. 7 m-cach produkt został zgłoszony do reklamacji z powodu wad po zamontowaniu.
W protokole oględzin zostało wyszczególnione, iż produkt nie posiada karty gwarancyjnej i wobec tego obowiązują procedury zawarte w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, tj. niezgodność towaru z umową.

Moje pytanie - czy te warunki są na korzyść klienta czy też sprzedawcy...?

Dodam również, że w protokole zaznaczono, że pierwsze wady klient zauważył w styczniu, czyli miesiąc po dacie zakupu.


Po pierwsze, jeżeli deski zostały zakupione przez konsumenta, to zarówno w przypadku roszczeń z "niezgodności towaru z umową" jak i roszczeń z "gwarancji" zastosowanie i tak znajdzie ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej...

Ustawa ta bowiem wyłącza stosowanie przepisów kodeksu cywilnego w zakresie m.in. gwarancji. Wyłączony jest również przepis art. 577 kc, z którego wynika, że brak dokumentu gwarancyjnego oznacza brak udzielenia gwarancji.

Zerknij na art. 13 ustawy konsumenckiej:
Art. 13. [Udzielenie gwarancji]
1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.
3.[5] Oświadczenie gwaranta powinno być sformułowane zgodnie z wymogami określonymi w art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze.
4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
5.[6] Uchybienie wymogom, o których mowa w ust. 2 i 4 oraz art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze, nie wpływa na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających z niej uprawnień.

Regulacja nawet dla prawników nie łatwa:) Niemniej, w dużym uproszczeniu: konsument mimo niewydania mu dokumentu może korzystać z gwarancji udzielonej mu np. ustnie i wymagać, aby była ona honorowana.

Problem może być jednak w tym, jak udowodnić, do czego (naprawa, wymiana, termin) tak na prawdę zobowiązał się gwarant. Wg mnie, zakres gwarancji w takim wypadku powinien udowodnić kupujący, a czasem może to być utrudnione bądź nawet niemożliwe.

Co do upływu terminu na zgłoszenie wady (z niezgodności z umową) trzeba zbadać czy zgłaszane przez kupującego wady są następstwem tych, które powstały już w 1/2011. Jeżeli aktualne wady są skutkiem tych, które zaistniały w 1/2011, to uważam, że sprzedawca skutecznie może upierać się, że roszczenie wygasło ze względu na upływ terminu na zawiadomienie sprzedawcy.
Jeżeli zaś mamy do czynienia z kilkoma rodzajami wad, które nie są ze sobą związane (są od siebie niezależne), to uważam, że sprzedawca nie odpowiada za te, które kupujący zauważył w 1/2011, a których nie zgłosił, zaś za inne - o ile zostały zgłoszone w terminie, sprzedawca odpowiada.
Moje pytanie - czy te warunki są na korzyść klienta czy też sprzedawcy...?

Zależy jaki jest zakres ew. gwarancji.
Natomiast założeniem ustawy jest ochrona konsumenta.

PozdrawiamMikołaj S. edytował(a) ten post dnia 01.08.11 o godzinie 22:08
Agnieszka Dwornicka

Agnieszka Dwornicka Doradca Klienta

Temat: reklamacja bez karty gwarancyjnej

Jerzy Matwiejczyk:
Katarzyna Majnert:
Faktycznie towar, a dokładnie jego jakość nie spełnia wymagań konsumenta lecz nasuwa się istotne pytanie, czy sprzedawca może podważyć termin w którym usterka została zgłoszona, tj. zakupu dokonano w 11/2011, montażu w 12/2010, pierwsza wada została zauważona w 1/2011, a zgłoszenia reklamacji dokonano w 7/2011...
hej !!! coś ci z datami się pomieszał ale zakładając ze klient kupił towar 11/2010 a nie jak napisałaś 11/2011 to nie ważne kiedy zamontował i kiedy zgłosił reklamacje lub nie zgodność towaru chyba że w gwarancji jest napisane co innego ma na to min. 2 lata od momentu kupna chyba że jest to zawarte inaczej w gwarancji ale zgodne z przepisami np.producent daje 6 miesięcy gwarancji na na jakąś baterie i po tym terminie już w ramach reklamacji gwarancyjnej już nie przyjmie ale jest jeszcze odpowiedzialność sprzedawcy czyli masz rękojmie jeszcze przez 1,5 roku po wygaśnięciu gwarancji

WItam!

Wydaje mi się ze ważne jest kiedy zamontował i kiedy zgłosił

bo zgodnie z art 9,1 "Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8(naprawa, wymiana, odstapienie od umowy) jeżeli przed upływem dwóch
miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie
zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia
przed jego upływem"

Z powyższego wynika iż wada została zauważona w styczniu, a reklamacja złożona w lipcu. Tak więc klient traci uprawnienia, gdyż sprzedawca nie dał gwarancji.
No chyba, że to inna wada nie mająca nic wspólnego z tą zgłoszoną w styczniu
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: reklamacja bez karty gwarancyjnej

Witam,
Oczywiście, że data jest istotna. Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 . Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem. Niestety w tej sytuacji należy raczej spodziewać się odrzucenia reklamacji ze wzgledów formalnych.

Temat: reklamacja bez karty gwarancyjnej

qJerzy Matwiejczyk edytował(a) ten post dnia 03.08.11 o godzinie 19:31

Następna dyskusja:

Reklamacja bez paragonu - n...




Wyślij zaproszenie do