konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Dwa miesiące temu, sprzedałam za pośrednictwem serwisu Allegro komputer firmy Apple.
Komputer został zapakowany w oryginalny karton z oryginalnymi zabezpieczeniami i wysłany do kupującego za pośrednictwem firmy kurierskiej. Przy odbiorze paczki kurier został poproszony o naklejenie na paczkę oznaczeń ostrożnie, uwaga szkło. Kurier oświadczył że posiada takie naklejki i paczka zostanie oznaczona.
Trzy dni po odebraniu paczki, kupujący zgłosił że komputer ma zbitą szybę i że paczka nie była oznaczona naklejką ostrożnie. Zadzwoniłem do firmy kurierskiej i zgłosiłem skargę na kuriera który nie oznaczył paczki. Pan który kupił komputer po trzech dniach zgłosił reklamację do firmy DPD i spisał z kurierem protokół uszkodzenia paczki. Reklamacja tego Pana nie została uznana i teraz on straszy mnie sądem, żądając naprawy albo zwrotu gotówki za komputer. Czy ma jakiekolwiek podstawy prawne aby mieć w stosunku do mnie jakieś roszczenia?
Z góry dziękuje za odpowiedź.

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

To się mój poprzednik rozpisał...

Niewątpliwie Twoje niedopatrzenie, bo takie naklejki powinnaś na własne oczy zobaczyć, zresztą w dokumencie nadania chyba jest miejsce, gdzie zaznacza się warunki specjalne nadania paczki, ale może to zależeć od poszczególnej firmy kurierskiej.
Jednak w przypadku KAŻDEJ przesyłki kurier ma obowiązek dostarczyć ją z zachowaniem staranności. Zazwyczaj się to udaje, ale jak widać nie zawsze. Na pewno nikt specjalnie tej paczki nie kopał.
Prawem i obowiązkiem odbierającego jest sprawdzenie zawartości i stanu przesyłki. Jeżeli była uszkodzona szyba w laptopie, to na pewno nie bez przyczyny. Uszkodzenia na tyle mocne, że spowodowałyby uszkodzenie sprzętu byłyby widoczne na opakowaniu. Odbiorca powinien przy kurierze rozpakować i sprawdzić przesyłkę. Protokół spisany po trzech dniach jest praktycznie z góry skazany na niepowodzenie.
Określenie winy w tym przypadku jest dość trudne, bo każda z trzech stron (nadawca, kurier, odbiorca) będzie twierdziła, że jest niewinna - słowo przeciwko słowu.

Nie jestem pewien czy sprawa w sądzie będzie dla teoretycznego poszkodowanego łatwa do wygrania. Niby jak udowodni, że sprzętu sam nie uszkodził?
Można próbować polubownie rozwiązać spór, podzielić koszty naprawy, ale to już kwestia każdego z zainteresowanych jak do tego podejdzie.

Nie można na pewno z góry stwierdzić, że wina jest Twoja i kropka.

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Jagoda K.:
Łukasz Łącki:
To się mój poprzednik rozpisał...

Niewątpliwie Twoje niedopatrzenie, bo takie naklejki powinnaś na własne oczy zobaczyć, zresztą w dokumencie nadania chyba jest miejsce, gdzie zaznacza się warunki specjalne nadania paczki, ale może to zależeć od poszczególnej firmy kurierskiej.
Jednak w przypadku KAŻDEJ przesyłki kurier ma obowiązek dostarczyć ją z zachowaniem staranności. Zazwyczaj się to udaje, ale jak widać nie zawsze. Na pewno nikt specjalnie tej paczki nie kopał.
Prawem i obowiązkiem odbierającego jest sprawdzenie zawartości i stanu przesyłki. Jeżeli była uszkodzona szyba w laptopie, to na pewno nie bez przyczyny. Uszkodzenia na tyle mocne, że spowodowałyby uszkodzenie sprzętu byłyby widoczne na opakowaniu. Odbiorca powinien przy kurierze rozpakować i sprawdzić przesyłkę. Protokół spisany po trzech dniach jest praktycznie z góry skazany na niepowodzenie.
Określenie winy w tym przypadku jest dość trudne, bo każda z trzech stron (nadawca, kurier, odbiorca) będzie twierdziła, że jest niewinna - słowo przeciwko słowu.

Nie jestem pewien czy sprawa w sądzie będzie dla teoretycznego poszkodowanego łatwa do wygrania. Niby jak udowodni, że sprzętu sam nie uszkodził?
Można próbować polubownie rozwiązać spór, podzielić koszty naprawy, ale to już kwestia każdego z zainteresowanych jak do tego podejdzie.

Nie można na pewno z góry stwierdzić, że wina jest Twoja i kropka.
Paczka była objęta dodatkowym ubezpieczeniemJagoda K. edytował(a) ten post dnia 10.01.12 o godzinie 21:14

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Skoro paczka była objęta dodatkowym ubezpieczeniem, to wydaje mi się, że można uznać, że odbiorca nie zachował należytej staranności i nie sprawdził stanu przesyłki przy kurierze.
Jak wspominałem - ciężko mi wyobrazić sobie takie kopnięcie, które zniszczy matrycę, a nie pozostawi śladu na opakowaniu.
Tomasz Piotr Chmura

Tomasz Piotr Chmura hey... been trying
to meet you...
hey... must be a
devil ...

Temat: problem z kupującym allegro

Tomasz Cholewik:
Twoja wina

Nie jestem do końca przekonany...
To, że paczka nie byla oznaczona nalepką "Ostrożnie" nie oznacza, że daję się przyzwolenie firmie kurierskiej, by mogła nią rzucać.
Komputer został, jak pisze Jagoda, zapakowany w oryginalne opakowanie (czyli pewnie był unieruchomiony styropianami).
Zgłoszenie faktu uszkodzenia przesyłki powinno nastąpić w obecności kuriera - jeśli zostało zrobione to po 3 dniach nie dziwię się, że reklamacja nie została uznana przez DPD. Bo niby na jakiej podstawie ?
Nie rozumiem też, dlaczego twierdzisz, że winna jest Jagoda. Dlatego, że nie przykleiła nalepki "Ostrożnie"? A jeśli ów jegomość wyjął komputer z paczki , postawił na stoliku z którego mu niechcący spadł i potłukł się wzorowo ? Po czym włożył do paczki i napisał maila, że "tak było jak otworzył" .... Też wina Jagody lub DPD ? A co byłoby gdyby nalepka była ? A kupujący po 3 dniach od odebrania zgłosiłby szkodę ? Założę się, że DPD również nie uznałoby reklamacji, a Ty nadal winiłbyś Jagodę.
Cezary Cichocki

Cezary Cichocki Konsultant SAP FI,
Certified
Application
Associate - Fina...

Temat: problem z kupującym allegro

Jagoda K.:
Łukasz Łącki:
To się mój poprzednik rozpisał...

poza tym w oryginalnym kartonie z tego co piszesz, a ten jest raczej przystosowany z wytloczkami w srodku do transportu kompa.
jesli nie zauwazyl uszkodzen paczki w momencie odbioru to ich nie bylo albo niedopelnil obowiazku a taki chyba wg regulaminu na nim spoczywa (sprawdz).
mozecie sie bujac ostatecznie po sądach teraz i przepychac - skoro paczka byla ok a komp zbity to sa 2 opcje wynikajace z logiki: albo Ty wyslalas uszkodzony, albo on sam zbil ekran.
pytanie o final.
nie mam pojecia jakie jest zwykle orzecznictwo w podobnych sprawach.

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Zacznijmy od tego czy kupujący w jakikolwiek sposób wykazał, że rzeczywiście doszło do uszkodzenia towaru i czy zgłosił Pani oficjalnie swoje roszczenia oraz czy posiada Pani dokumenty dotyczące zgłoszenia reklamacji firmie kurierskiej? Czy też wiedzę posiada Pani jedynie np. z rozmów telefonicznych z kupującym? Marta Trzęsimiech - Kocur edytował(a) ten post dnia 10.01.12 o godzinie 21:40

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Marta Trzęsimiech - Kocur:
Zacznijmy od tego czy kupujący w jakikolwiek sposób wykazał, że rzeczywiście doszło do uszkodzenia towaru i czy zgłosił Pani oficjalnie swoje roszczenia oraz czy posiada Pani dokumenty dotyczące zgłoszenia reklamacji firmie kurierskiej? Czy też wiedzę posiada Pani jedynie np. z rozmów telefonicznych z kupującym?
Reklamację składał kupujący, wysłał mi on decyzję reklamacyjną z firmy kurierskiej. Kupujący napisał mi tylko, że wyśle mi jakieś pismo o nieokreślonej treści bo konsultował się z prawnikiem i UOKiK( mimo że jestem osobą fizyczną) i zaistniała sytuacja jest moją winą i skoro firma ubezpieczeniowa nie uznała reklamacji to ja mam ponieść konsekwencje uszkodzenia paczki przez firmę kurierską.Jagoda K. edytował(a) ten post dnia 10.01.12 o godzinie 21:46

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Jagoda K.:
Pan który kupił komputer po trzech dniach zgłosił reklamację do firmy DPD i spisał z kurierem protokół uszkodzenia paczki. Reklamacja tego Pana nie została uznana i teraz on straszy mnie sądem, żądając naprawy albo zwrotu gotówki za komputer. Czy ma jakiekolwiek podstawy prawne aby mieć w stosunku do mnie jakieś roszczenia?
Z góry dziękuje za odpowiedź.

Jezeli uszkodzenie nie zostalo zgloszone przy odbiorze paczki winny jest kupujacy niezaleznie od innych faktow.

Jedynym haczykiem byloby kwestionowanie stanu technicznego laptopa w momencie jego pakowania, czyli twierdzenie, ze zapakowalas juz uszkodzony. Ta historia bedzie latwa do podwazenia dzieki temu, ze zglosil protokol uszkodzenia paczki po 3 dniach.

Jego realne szanse prawne oceniam jako niskie lub bardzo niskie. Mimo to polecam probowac zalatwic sprawe polubownie stanowczo odrzucajac w kazdej korespondencji swoja wine.
Sławomir Wnętrzak

Sławomir Wnętrzak Nowe wyzwania
poszukiwane

Temat: problem z kupującym allegro

Hmm - trochę dziwne iż to on składał reklamację gdyż nie jest stroną w sporze - reklamuje osoba zlecająca transport kurierowi i to może być powodem odmowy przyjęcia reklamacji. Co do ewentualnej Twojej winy to:
- kupujący nie ma jak udowodnić uszkodzenia aczkolwiek sądzić się może co Ci czasu trochę zajmie
- w razie gdybyś złożyła sama reklamację nie daj się zbyć iż towar był źle zabezpieczony - na liście przewozowym DPD jest miejsce gdzie w razie złego zabezpieczenia towar idzie na Twoją odpowiedzialność. Jeżeli kurier nie zaznaczył to przyjął przesyłkę prawidłowo zabezpieczoną.
Swoją drogą to tak jest szansa na pozytywną reklamację. Oni z reguły z automatu wysyłają odmowę na nieprawidłowe zabezpieczenie. Jeżeli się powołasz na przyjęcie przez kuriera towaru zabezpieczonego to z automatu reklamację przyjmują. Aczkolwiek nie zawsze.

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Na pierwszy ogień rekomenduję wykorzystanie instrumentów w ramach allegro - jest tam program ochrony kupujących ze stosownym ubezpieczeniem. Kupujący może tą drogą odzyskać pieniądze, a Pani zyska spokój i brak konieczności biegania po sądach.

W kwestii Pani odpowiedzialności - fabryczne opakowanie jest najlepszym zabezpieczeniem przesyłki. Roszczenia Pani kontrahenta są zatem bezprzedmiotowe. Przesyłka była ubezpieczona - a o ile mnie nie myli pamięć za opcję "ostrożnie" czy inną trzeba dopłacić, co również wykazuje się na liście przewozowym. Jeśli naklejek nie było, ale zapłaciła Pani za tę ostrożność, reklamacja nie powinna zostać odrzucona.

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Sławomir Wnętrzak:
Hmm - trochę dziwne iż to on składał reklamację gdyż nie jest stroną w sporze - reklamuje osoba zlecająca transport kurierowi i to może być powodem odmowy przyjęcia reklamacji. Co do ewentualnej Twojej winy to:
- kupujący nie ma jak udowodnić uszkodzenia aczkolwiek sądzić się może co Ci czasu trochę zajmie
- w razie gdybyś złożyła sama reklamację nie daj się zbyć iż towar był źle zabezpieczony - na liście przewozowym DPD jest miejsce gdzie w razie złego zabezpieczenia towar idzie na Twoją odpowiedzialność. Jeżeli kurier nie zaznaczył to przyjął przesyłkę prawidłowo zabezpieczoną.
Swoją drogą to tak jest szansa na pozytywną reklamację. Oni z reguły z automatu wysyłają odmowę na nieprawidłowe zabezpieczenie. Jeżeli się powołasz na przyjęcie przez kuriera towaru zabezpieczonego to z automatu reklamację przyjmują. Aczkolwiek nie zawsze.

Zgodnie z prawem przewozowym odpowiedzialność nadawcy kończy się w
momencie przekazania towaru kurierowi. Wywiązania się ze wszystkich
obowiązków jakie leżą po stronie nadawcy ( zgodnie z reg. firmy kurierskiej)
Przedmiot był dokładnie
zapakowany.
Przedmiot nie posiadał żadnych wad, był zgodny ze stanem
opisany na na aukcji allegro. Zabezpieczony folią amortyzacyjną, karton
był gruby a wolna przestrzeń miedzy przedmiotem a opakowaniem była
uzupełniona sypkim styropianem, przeznaczonym do zabezpieczania kruchego
szkła. Paczka ubezpieczona na kwotę 5000 zł Podczas odbioru paczki, kurier nie wnosił zastrzeżeń co do
opakowania paczki, zapewnił iż paczka zostanie oznaczona "OSTROŻNIE"
zgonie ze zgłoszeniem. Tak więc przedmiot był opakowany zgodnie z
regulaminem pakowania przesyłek.
Obowiązkiem odbiorcy jest sprawdzenie paczki w trakcie
dostarczenia przez kuriera. W wypadku stwierdzenia szkody należało
niezwłocznie spisać protokół uszkodzenia z natury! nie trzy dni po
doręczeniu. (tak jest w tym wypadku)

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Jakub Wasiak:
Na pierwszy ogień rekomenduję wykorzystanie instrumentów w ramach allegro - jest tam program ochrony kupujących ze stosownym ubezpieczeniem. Kupujący może tą drogą odzyskać pieniądze, a Pani zyska spokój i brak konieczności biegania po sądach.

W kwestii Pani odpowiedzialności - fabryczne opakowanie jest najlepszym zabezpieczeniem przesyłki. Roszczenia Pani kontrahenta są zatem bezprzedmiotowe. Przesyłka była ubezpieczona - a o ile mnie nie myli pamięć za opcję "ostrożnie" czy inną trzeba dopłacić, co również wykazuje się na liście przewozowym. Jeśli naklejek nie było, ale zapłaciła Pani za tę ostrożność, reklamacja nie powinna zostać odrzucona.
Program Ochrony Kupujących nie obejmuję uszkodzeń powstałych na zakupionych przedmiotach podczas transportu.
Opcja ostrożnie: należy zgłosić kurierowi iż paczka ma być oznaczona " OSTROŻNIE" przechodzi wtedy przez "delikatny proces sortowniczy"
Reklamacja została odrzucona ze względu na zgłoszenie odbiohrcy 3 dni od daty doręczenia.
Sławomir Wnętrzak

Sławomir Wnętrzak Nowe wyzwania
poszukiwane

Temat: problem z kupującym allegro

Zgadzam się z Tobą iż przejmuje odpowiedzialność za towar ale podtrzymuję iż złożenie reklamacji w firmie kurierskiej ciąży na osobie zlecającej przesyłkę gdyż to ona zawiera umowę - nieważne czy Ty wysyłasz (Ty reklamujesz) czy kupujący sam zamawia odbiór towaru przez kuriera od Ciebie (wtedy kupujący reklamuje). Serio nie spotkałem się z inną opcją a przynajmniej kilka przesyłek dziennie reklamuję lub informuję o konieczności reklamacji.
Złożenie przez Ciebie reklamacji nie świadczy, że przyjmujesz winę na siebie. Tak jak już ktoś wcześniej napisał - warto spróbować rozwiązać kwestię polubownie zamiast tłuc się po sądach i czas na to tracić (Ty sprawę wygrasz ale ile sobie cenisz stracony czas?).

Za regulaminem DPD
§20.
3. Roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi wygasa wskutek przyjęcia przesyłki bez zastrzeżeń. Nie dotyczy to jednak roszczeń z tytułu niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki zgłoszonych przez Odbiorcę do DPD nie później niż w terminie 7 dni od przyjęcia przesyłki.
§ 21.
2. Podmiotami uprawnionymi do zgłoszenia reklamacji są:
a) Zleceniodawca;
b) Odbiorca w przypadku, gdy Zleceniodawca zrzeknie się na jego rzecz swego prawa do dochodzenia roszczeń; z zastrzeżeniem lit c);
c) Odbiorca, któremu przysługuje prawo rozporządzania przesyłką i będący jednocześnie konsumentem.
zwani dalej Reklamującym.
3. Wszelkie reklamacje dotyczące stwierdzonego ubytku lub uszkodzenia, jak również związane z opóźnieniem w doręczeniu przesyłki, winny być zgłoszone pisemnie w terminie 7 (siedmiu) dni od dnia odbioru przesyłki, a w przypadku niewykonania usługi licząc od dnia, o którym mowa w §20 ust. 2,. Reklamujący zobowiązany jest dostarczyć wszelkie dokumenty niezbędne do rozpatrzenia jego reklamacji w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania przez DPD.

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Sławomir Wnętrzak:
Zgadzam się z Tobą iż przejmuje odpowiedzialność za towar ale podtrzymuję iż złożenie reklamacji w firmie kurierskiej ciąży na osobie zlecającej przesyłkę gdyż to ona zawiera umowę - nieważne czy Ty wysyłasz (Ty reklamujesz) czy kupujący sam zamawia odbiór towaru przez kuriera od Ciebie (wtedy kupujący reklamuje). Serio nie spotkałem się z inną opcją a przynajmniej kilka przesyłek dziennie reklamuję lub informuję o konieczności reklamacji.
Złożenie przez Ciebie reklamacji nie świadczy, że przyjmujesz winę na siebie. Tak jak już ktoś wcześniej napisał - warto spróbować rozwiązać kwestię polubownie zamiast tłuc się po sądach i czas na to tracić (Ty sprawę wygrasz ale ile sobie cenisz stracony czas?).

Za regulaminem DPD
§20.
3. Roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi wygasa wskutek przyjęcia przesyłki bez zastrzeżeń. Nie dotyczy to jednak roszczeń z tytułu niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki zgłoszonych przez Odbiorcę do DPD nie później niż w terminie 7 dni od przyjęcia przesyłki.
§ 21.
2. Podmiotami uprawnionymi do zgłoszenia reklamacji są:
a) Zleceniodawca;
b) Odbiorca w przypadku, gdy Zleceniodawca zrzeknie się na jego rzecz swego prawa do dochodzenia roszczeń; z zastrzeżeniem lit c);
c) Odbiorca, któremu przysługuje prawo rozporządzania przesyłką i będący jednocześnie konsumentem.
zwani dalej Reklamującym.
3. Wszelkie reklamacje dotyczące stwierdzonego ubytku lub uszkodzenia, jak również związane z opóźnieniem w doręczeniu przesyłki, winny być zgłoszone pisemnie w terminie 7 (siedmiu) dni od dnia odbioru przesyłki, a w przypadku niewykonania usługi licząc od dnia, o którym mowa w §20 ust. 2,. Reklamujący zobowiązany jest dostarczyć wszelkie dokumenty niezbędne do rozpatrzenia jego reklamacji w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania przez DPD.
ok Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc. Jagoda K. edytował(a) ten post dnia 11.01.12 o godzinie 02:57

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Interesuje mnie nadal czy kupujący wykazał , że przesyłka była uszkodzona - np. przesłał zdjęcie? Samo złożenie reklamacji nie jest żadnym dowodem. Jeśli o rzekomej wadzie wie Pani tylko z przekazu ustnego i do dnia dzisiejszego, mimo gróźb, nie otrzymała Pani pisemnego zgoszenia roszczeń, to na razie nie przejmowałabym się tym tematem: tak naprawdę teraz nie może Pani nic zrobić.
Słusznie też zwrócili uwagę przedmówcy, że to Pani jest uprawniona do złożenia reklamacji, a nie odbiorca przesyłki.Marta Trzęsimiech - Kocur edytował(a) ten post dnia 11.01.12 o godzinie 22:25
Sobiesław P.

Sobiesław P. Mój profesjonalny
opis dostępny na
życzenie :).

Temat: problem z kupującym allegro

Słuchajcie, a jak jest w ogóle z otwarciem przesyłki przy kurierze ?

Jakoś mi się kojarzy, że jest to usługa dodatkowo płatna.

Ja nauczony smutnymi doświadczeniami - na szczęście nie moimi - jak kupuję z dostawą kurierską coś, co może ulec zniszczeniu w transporcie, to "na chama" otwieram paczkę przy kurierze, tyle, że oni czasem nie chcą pozwolić na otwarcie paczki przed podpisaniem odbioru - no i się robi paragraf 22.

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Na poczcie usługa polegająca na możliwości otwarcia paczki przed odebraniem kosztuje dodatkowo (nadawcę) 5zł.

Podejrzewam, że w kurierach też jest to jako opcja. O domyślnym stanie "otworzę sobie, a potem zobaczę" nie słyszałem. Ewentualnie można liczyć na dobrą wolę kuriera, że poczeka na otwarcie, a w razie czego potwierdzi taką, a nie inną sytuację. Drobna gratyfikacja zapewne wskazana :)

EDIT:
tyle, że oni czasem nie chcą pozwolić
na otwarcie paczki przed podpisaniem
odbioru - no i się robi paragraf 22

Ale możesz wówczas spisać "protokół szkody".Lech Malinowski edytował(a) ten post dnia 12.01.12 o godzinie 09:51

Temat: problem z kupującym allegro

Zastanawia mnie, dlaczego dopiero po 3 dniach to zgłosil??

konto usunięte

Temat: problem z kupującym allegro

Marta Trzęsimiech - Kocur:
Interesuje mnie nadal czy kupujący wykazał , że przesyłka była uszkodzona - np. przesłał zdjęcie? Samo złożenie reklamacji nie jest żadnym dowodem. Jeśli o rzekomej wadzie wie Pani tylko z przekazu ustnego i do dnia dzisiejszego, mimo gróźb, nie otrzymała Pani pisemnego zgoszenia roszczeń, to na razie nie przejmowałabym się tym tematem: tak naprawdę teraz nie może Pani nic zrobić.
Słusznie też zwrócili uwagę przedmówcy, że to Pani jest uprawniona do złożenia reklamacji, a nie odbiorca przesyłki.
Nie kupujący nie załączył żadnych zdjęć mimo że o to prosiłam, co do tego kto miał złożyć reklamację, to prawo przewozowe mówi, że w momencie odebrania przesyłki,kupujący jest osobą uprawnioną do składania reklamacji (art. 53 ust. 4 prawa przewozowego) chyba że źle to interpretuje.

Następna dyskusja:

Problem z Allegro




Wyślij zaproszenie do