Magda C.

Magda C. piszę, czytam,
redaguję

Temat: Prawo banku do telefonicznej weryfikacji danych klienta

Witajcie

Czy podczas ubiegania się o kredyt w banku, bank ma prawo do telefonicznej weryfikacji danych o zatrudnieniu i zarobkach, dostarczonych przez klienta, u pracodawcy tego klienta?

Sytuacja wygląda zazwyczaj tak: dostarczmy zaświadczenie wystawione przez pracodawcę a analityk z banku dzwoni do pracodawcy aby potwierdzić te dane telefonicznie.

Jak w świetle ustawy o ochronie danych osobowych powinien zachować się bank a jak pracodawca? Czy dopuszczalne jest w ogóle podawanie danych osobowych pracownika oraz wysokości jego zarobków przez telefon?

pozdrawiam, Magda
Łukasz S.

Łukasz S. Specjalista

Temat: Prawo banku do telefonicznej weryfikacji danych klienta

Magdo,
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na twoje pytanie :-), nie można powiedzieć że bank ma prawo do telefonicznej weryfikacji twoich danych jednak w celu minimalizowania ryzyka spowodowanego fałszerstwami, raczej zawsze taką próbę podejmie.
Co się tyczy ustawy o ochronie danych osobowych to zawarty jest w niej zapis, iż dopuszczalne jest ujawnienie danych osobowych w sytuacji gdy zainteresowany (w tym przypadku klient) złoży u pracodawcy oświadczenie woli którego treścią jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych.
Trzeba pamiętać też, że na wzorach niektórych zaświadczeń bankowych jest zawarta klauzula o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych przez bank X pod którą klient się podpisuje (świadomie lub mniej świadomie :-)
Tak więc pracodawca ma prawo odmówić podania danych, a pracownik ma prawo zażądać, aby pracodawca takie dane dla zainteresowanego banku podał.
Co się tyczy potwierdzania przez telefon to jest to tylko jeden z wielu sposobów potwierdzenia zatrudnienia klienta :-)
I na sam koniec, nie sądzę aby ktokolwiek z nas pożyczył komuś obcemu pieniądze nie mając pewności, że ten będzie miał środki aby je zwrócić :-)

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Prawo banku do telefonicznej weryfikacji danych klienta

zastanawiam się tylko, skąd wiadomo, że to pracownik banku dzwoni i wypytuje o nasze zarobki? W sumie każdy może powiedzieć, że dzwoni z banku a pracodawca nie wie na 100% że to prawda...
Anna P.

Anna P. Sztuka życia - to
cieszyć się małym
szczęściem.

Temat: Prawo banku do telefonicznej weryfikacji danych klienta

Ja każę w takich sytuacjach prosić o telefon zwrotny i oddzwaniają do banku. Wtedy jest pewność że to rzeczywiście bank dzwoni
Łukasz S.

Łukasz S. Specjalista

Temat: Prawo banku do telefonicznej weryfikacji danych klienta

Marta Pastuszka:
zastanawiam się tylko, skąd wiadomo, że to pracownik banku dzwoni i wypytuje o nasze zarobki? W sumie każdy może powiedzieć, że dzwoni z banku a pracodawca nie wie na 100% że to prawda...

Marto
Sprawdzenie tego faktu jest bardzo proste, jeśli na zaświadczeniu jest numer to wystarczy o niego poprosić lub zapytać kto zaświadczenie wystawiał :-), innym sposobem jest prośba aby pracownik banku poinformował klienta żeby ten zgłosił się do kadr i potwierdził że faktycznie dany bank ma się z nimi kontaktować
Sposobów jest conajmniej kilka ;-) gwarantuję że stwarzanie problemów lub odmowa nie jest żadnym wyjściem bo może się to na każdym z nas kiedyś odbić ;-)

konto usunięte

Temat: Prawo banku do telefonicznej weryfikacji danych klienta

nie, ale to nie mialo być na zasadzie utrudniania, bo mam świadomość tego, że inaczej się nie da. To raczej było pytanie z tzw. czystej ciekawości :)
Wojciech Nurkowski

Wojciech Nurkowski Specjalista....

Temat: Prawo banku do telefonicznej weryfikacji danych klienta

Prawnikiem nie jestem, ale chyba wygląda to tak:

Skoro potencjalny Klient banku, przynosi mu osobiście zaświadczenie
to chyba dane w nim zawarte sam dostarcza bankowi.
Uzyskanie potwierdzenia tych danych przez Bank we wskazanym przez Klienta miejscu nie powoduje uzyskania przez Bank danych dodatkowych, których w zaświadczeniu o zarobkach nie ma.

Jedyne wątpliwości nasuwają się (a sam miałem taka sytuację)

Dzwoni do mnie kobieta na biurko i przedstawia się jako pracownik banku i wypytuje o pracownika.
(nie wiem tak naprawdę kto do mnie dzwoni) więc mogę jedynie potwierdzać lub przeczyć.
Jeśli rozmówca zapyta ile ten Pan/Pani zarabia - oleje go, ale jesli czy osoba zarabia XXX pln od tego i tego dnia, moge powiedziec tak/nie. A i tak najczesciej odsylam ich do osoby ktora sie tym zajmuje :))

Następna dyskusja:

Zmiana danych w banku




Wyślij zaproszenie do