konto usunięte

Temat: Pokój socjalny dla pracowników

Prowadzę Niepubliczne Przedszkole, zatrudniam 4 pracowników. Czy muszę zorganizować pokój socjalny jeżeli posiadam kuchnię- wydawalnię posiłków gdzie pracownicy mają miejsce aby odpocząć i zjeść posiłki, wypić kawę itd?
Proszę o odpowiedź potwierdzoną konkretnymi przepisami prawa abym mogła je przy następnej kontroli sanepidu przedstawić.
Dziękuję i Pozdrawiam
Tomasz P.

Tomasz P. prawnik,

Temat: Pokój socjalny dla pracowników

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Dział V Pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne oraz zaopatrzenie pracowników w napoje i środki higieny osobistej
§ 111. 1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana.
2. Wymagania dla pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

I jeszcze wyrok NSA z 28 czerwca 2007 r. (I OSK 1263/06):
"Miejsce odpoczynku w pozycji siedzącej w pobliżu stanowisk pracy ma zapewnić pracownikom krótki odpoczynek, który nie powoduje przerwania procesu pracy, a w jego trakcie istnieje możliwość kontroli tego procesu. Natomiast pomieszczenia przeznaczone na odpoczynek i spożycie posiłku służą odpoczynkowi regenerującemu - z przerwą w procesie pracy."

Tak więc pomieszczeniami higienicznosanitarnymi są szatnie, umywalnie, pomieszczenie z natryskami, ustępy, palarnie, jadalnie z wyjątkiem stołówek, pomieszczenia do wypoczynku, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników oraz pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży roboczej lub ochronnej. W rozporządzeniu tym znajdziemy też dokładne wytyczne dotyczące wyposażenia tychże miejsc oraz warunków klimatycznych, które powinny w nich panować.
Szczegółowe informacje znajdują się w załączniku numer 3.
I teraz mówi on , iż pomieszczenia do wypoczynku pracodawca zapewnia gdy wymaga tego bezpioeczeństwo i zdrowie pracowników a zwłaszcza
1) wykonywana praca wymaga stosowania indywidualnych środków ochrony układu oddechowego;
2) prace okresowe, w szczególności montażowe, konserwacyjne i remontowe, są wykonywane przez pracowników w pomieszczeniach ciasnych lub niskich, niespełniających wymagań określonych w § 19 ust. 2 i § 20 rozporządzenia;
3) praca wykonywana jest w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30 °C .

Pomieszczenia te przeznaczone do wypoczynku powinny być wyposażone w stoły oraz krzesła z oparciami spełniające wymagania ergonomii. Liczba miejsc siedzących powinna być nie mniejsza niż jedno miejsce na pięciu pracowników korzystających z pomieszczenia, zatrudnionych na najliczniejszej zmianie. Odległość od najdalszego stanowiska pracy do pomieszczenia przeznaczonego do wypoczynku nie powinna przekraczać 75 m.
Jako pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku mogą być wykorzystane jadalnie, o ile spełniają wymagania określone powyżej oraz mają zapewnioną przynajmniej dwukrotną wymianę powietrza w ciągu godziny i są klimatyzowane w przypadku pracy w temp powyżej 30 °C .
Jadalnię zobowiązany jest zapewnić pracodawca zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie oraz pracodawca zatrudniających dwudziestu i mniej pracowników, jeżeli narażeni są na kontakt ze szkodliwymi środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi, materiałami biologicznie zakaźnymi albo przy pracach szczególnie brudzących.
Jeśli już ta jadalnia u Pani jest (czy też kuchnia-wydawalnia posiłków czyli wg załącznika typ II jadalni :) ) wówczas nie powinna być mniejsza niż 8 m2. Z kolei ten typ II jadalni jaki wydaje się Pani posiadać powinna składać się z dwóch części:
1) jadalni właściwej odpowiadającej wymaganiom jadalni typu I (a więc do spożywania posiłków własnych) oraz
2) pomieszczeń do przygotowywania, wydawania napojów i zmywania naczyń stołowych.

W pomieszczeniu jadalni należy zapewnić przynajmniej 2-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny.

Zatem odrębnego "pokoju socjalnego" organizować Pani nie musi.

To chyba wszystko w temacie.Ten post został edytowany przez Autora dnia 30.07.13 o godzinie 23:15



Wyślij zaproszenie do