Temat: Plus Gsm - rozwiązanie umowy za błędnie naliczone opłaty
Anna W.:
Witam, należałoby w tym przypadku podrążyć zapisy zawartej umowy oraz regulamin.
Zgodnie z regulaminem obowiązującym od 01.07.2009r.
par.15 cytuję:
ust. 13. Spory pomiędzy Konsumentem a POLKOMTEL dotyczące niewykonania lub nienależytego wykonania usługi, niedotrzymania
z winy POLKOMTEL terminu rozpoczęcia świadczenia usług lub nieprawidłowego obliczenia należności z tytułu świadczenia usług mogą zostać zakończone polubownie w drodze postępowania mediacyjnego lub postępowania przed sądem polubownym, po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego.
ust. 14. Prawo dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym, przysługuje po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego.
Jeżeli w umowie ani regulaminie błędne obliczenie należności za świadczone usługi telekomunikacyjne nie jest podstawą do wypowiedzenia umowy, skutkującą jednocześnie brakiem roszczeń odszkodowawczych po stronie dostawcy usług, to dałbym sobie spokój, pociągnął umowę do końca i zakończył wówczas współpracę. Przede wszystkim wypowiedzenie w takich okolicznościach będzie normalnym wypowiedzeniem, a ponadto będą abonenta ścigać o karę umowną (wysokość przyznanej ulgi).
Natomiast co do dochodzenia roszczeń w postępowaniu polubownym, mediacyjnym lub sądowym PO WYCZERPANIU drogi postępowania reklamacyjnego to jest to totalna bzdura. Kwestie roszczeń i postępowania reklamacyjnego są uregulowane w ustawie Prawo telekomunikacyjne i rozporządzeniu dotyczącym trybu postępowania reklamacyjnego. Dla chcących zgłębić tę wiedzę polecam lekturę art. 104-110 Pt. Rozporządzenie, jako akt wykonawczy do ustawy nie może wykraczać poza delegację ustawową, a tym samym nie reguluje kwestii możliwości korzystania z uprawnień przewidzianych w art. 104 Pt i jego zbiegu z postępowaniem reklamacyjnym.
I teraz najważniejsze:
"Art. 104.
1. Do odpowiedzialności przedsiębiorców telekomunikacyjnych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi telekomunikacyjnej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz art. 107 ust. 1."
"Art. 107.
1. Prawo dochodzenia w postępowaniu sądowym lub w postępowaniach, o których mowa w art. 109 i art. 110, roszczeń określonych w ustawie, wynikających ze stosunków z przedsiębiorcami wyznaczonymi, przysługuje użytkownikowi końcowemu po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego.
2. Drogę postępowania reklamacyjnego w przypadku, o którym mowa w ust. 1, uważa się za wyczerpaną, jeżeli przedsiębiorca wyznaczony nie zapłacił dochodzonej należności w terminie 30 dni od dnia, w którym reklamacja usługi telekomunikacyjnej została uznana."
Jak więc widać prawo dochodzenia roszczeń z tytuły niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej przysługuje po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego ale TYLKO I WYŁĄCZNIE w przypadku usługi powszechnej. Operatorzy publicznych sieci telekomunikacyjnych będący jednocześnie dostawcami usług - za jedynym wyjątkiem TP S.A. - nie świadczą usługi powszechnej ani poszczególnych usług wchodzących w jej skład. Nie powinni więc ograniczać w regulaminach uprawnień abonentów wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Jednocześnie postanowienia umowne, sprzeczne z tymi przepisami, są dotknięte wadą określoną w art. 58 k.c. Takie postanowienia umowne zawarte w regulaminie nie ograniczają zatem w żadnym zakresie uprawnień użytkowników końcowych (bo chodzi tu nie tylko o abonentów) do dochodzenia roszczeń na drodze postępowania przed sądem polubownym przy Prezesie UKE, postępowaniu mediacyjnym ani w postępowaniu przed sądem powszechnym - i to bez wcześniejszego wykorzystania drogi postępowania reklamacyjnego.
Łukasz Ł. edytował(a) ten post dnia 25.11.09 o godzinie 22:17