Temat: Odpowiedzialność finansowa pracownika
Tak jak powiedział Pan Krzysztof - nie można uregulować w umowie sytuacji pracownika mniej korzystnie niż przewidują to przepisy prawa pracy.
Z pewnością mniej korzystnym uregulowaniem byłoby zastrzeżenie kary umownej (ryczałtu) w wypadku popełnienia błędu przez racownika.
Przedstawione przez Panią Martę postanowienia umowne, które regulują odpowiedzialność finansową za błędy w kosztorysach są mniej korzystne dla pracownika.
Żeby można było dochodzić odszkodowania, musi powstać szkoda w majątku pracodawcy, a działanie pracownika musi być zawinione. Między powstałą szkodą a działaniem pracownika musi istnieć związek przyczynowy.
Pracodawca jest obowiązany wykazać okoliczności uzasadniające odpowiedzialność pracownika oraz wysokość powstałej szkody.
Ponadto odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.
Klauzule przedstawione przez Panią Martę, "odrywają" odpowiedzialność pracownika od jego winy oraz nawet od faktu powstania samej szkody - są więc mniej korzystne dla pracownika, w konsekwencji nieważne.