Temat: Niezgodność towaru z umową w przypadku samochodu?
Wszystko zależy od rodzaju wady, a mianowicie czy jest ona istotna czy nie.
Jest też ważne czy cały czas psuje się ten sam element? Kolejną sprawą jest czy była już składana reklamacja w ramach ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnegom z dnia 27 lipca 2002r. Jeśli tak to jakie było stanowisko sprzedawcy i jakie podjął kroki? Jeżeli przeprowadzał już jakieś naprawy w ramach reżimu niezgodności towaru z umową i nadal towar wykazuje tę samą wadę to należy uznać, że naprawa była nie skuteczna i można za żądać odstapienia od umowy. No i jeszcze jedna ważna sprawa kiedy wada została stwierdzona i cz sprzedawca został zawiadomiony o jej wykryciu we właściwym terminie (vide art. 9 ust.1 u.s.k.)
Poza tym art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, mówi między innymi o nadmierności kosztów (naprawa do wymiany), ale wspomina również o niedogodności na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia jego roszczenia. O ile sprawę oceny kosztów ustawodawca pozostawił w rękach sprzedawcy, o tyle kwestia oceny niedogodności leży już po stronie konsumenta.
Czyli innymi słowy jeśli konument za żądał od sprzedawcy wymiany, a ten zablokował to roszczenie ze względu na zachwianie stosunku ekonomicznego i zaproponował w to miejsce naprawę, to jeszcze należy wziąć pod uwagę ewentualny czas jej wykonania. A więc jeśli samochód jest niezbędny dla klienta bo np. konieczne są wizyty u lekarza 3x w tygodniu, a naprawa miałaby potrwać np. miesiąc to należałby jednak przyjąć, że jest to znaczna niedogodność dla konsumenta.
Niestety, przy takich sporach może okazać się konieczna pomoc ze strony Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta.
Pozdrawiam