Temat: Niezgodność towaru z umową w przypadku samochodu?

Nurtuje mnie pewna kwestia, wg ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, sprzedawca zobowiązany jest do naprawy lub wymiany wadliwej rzeczy, w przypadku samochodu jak mniemam może nie wymieniać bo wymagałoby to nadmiernych kosztów, ale co jeśli naprawiana usterka ciągle powraca?
Gdzieś kiedyś słyszałam, że przy trzeciej nieskutecznej naprawie towar powinien zostać wymieniony, natomiast nigdzie nie mogę znaleźć potwierdzenia 'prawnego' tej teorii.
Czy jest jakaś limitowana liczba 'napraw' czy w zasadzie można jeździć do serwisu raz w tygodniu..?
(oczywiście mowa tu o nowym samochodzie kupionym przez osobę fizyczną)Magdalena B. edytował(a) ten post dnia 01.08.11 o godzinie 10:15

Temat: Niezgodność towaru z umową w przypadku samochodu?

znane mi są przypadki wymiany samochodu ale bez dobrych układów, dobrej woli importera lub własnego zacięcia się raczej nie obędzie

Temat: Niezgodność towaru z umową w przypadku samochodu?

hej! dokładnie tak jak mówiesz a co do 3 napraw to takie "utarte stare" warunki reklamacyjne nie ma czegoś takiego jak 3 naprawy możesz jeździć co tydzień do serwisu chyba ze serwis będzie cie miał dosyć i coś zrobi w tym temacie oczywiście gwarancja przedłuża się o czas naprawy !
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Niezgodność towaru z umową w przypadku samochodu?

Samochód to taki sam towar, jak każdy inny, i jeżeli wady nie dadzą się naprawić, to mnożna odstąpić od umowy lub żądać wymiany.

Temat: Niezgodność towaru z umową w przypadku samochodu?

teoretycznie tak ale to nie jest 5 złotych i trzeba sie nastawić na walkę z prawnikami importera
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Niezgodność towaru z umową w przypadku samochodu?

Wszystko zależy od rodzaju wady, a mianowicie czy jest ona istotna czy nie.

Jest też ważne czy cały czas psuje się ten sam element? Kolejną sprawą jest czy była już składana reklamacja w ramach ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnegom z dnia 27 lipca 2002r. Jeśli tak to jakie było stanowisko sprzedawcy i jakie podjął kroki? Jeżeli przeprowadzał już jakieś naprawy w ramach reżimu niezgodności towaru z umową i nadal towar wykazuje tę samą wadę to należy uznać, że naprawa była nie skuteczna i można za żądać odstapienia od umowy. No i jeszcze jedna ważna sprawa kiedy wada została stwierdzona i cz sprzedawca został zawiadomiony o jej wykryciu we właściwym terminie (vide art. 9 ust.1 u.s.k.)

Poza tym art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, mówi między innymi o nadmierności kosztów (naprawa do wymiany), ale wspomina również o niedogodności na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia jego roszczenia. O ile sprawę oceny kosztów ustawodawca pozostawił w rękach sprzedawcy, o tyle kwestia oceny niedogodności leży już po stronie konsumenta.
Czyli innymi słowy jeśli konument za żądał od sprzedawcy wymiany, a ten zablokował to roszczenie ze względu na zachwianie stosunku ekonomicznego i zaproponował w to miejsce naprawę, to jeszcze należy wziąć pod uwagę ewentualny czas jej wykonania. A więc jeśli samochód jest niezbędny dla klienta bo np. konieczne są wizyty u lekarza 3x w tygodniu, a naprawa miałaby potrwać np. miesiąc to należałby jednak przyjąć, że jest to znaczna niedogodność dla konsumenta.

Niestety, przy takich sporach może okazać się konieczna pomoc ze strony Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta.

Pozdrawiam
Błażej Sarzalski

Błażej Sarzalski radca prawny, bloger
prawniczy

Temat: Niezgodność towaru z umową w przypadku samochodu?

Magdalena B.:
Nurtuje mnie pewna kwestia, wg ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, sprzedawca zobowiązany jest do naprawy lub wymiany wadliwej rzeczy, w przypadku samochodu jak mniemam może nie wymieniać bo wymagałoby to nadmiernych kosztów, ale co jeśli naprawiana usterka ciągle powraca?

Powinien wymienić. Jeżeli nie, możesz odstąpić od umowy. Naprawdę nie widzę powodu dla którego wymiana samochodu na wolny od wad pociągałaby dla importera nadmierne koszty. Nadmierne w stosunku do czego - ten przepis jest trochę wadliwy, bo nie mówi w stosunku do czego te koszty są nadmierne... wg mnie w stosunku do wartości samej rzeczy.

Inna sprawa, że jestem przekonany, że ten samochód da się naprawić, tylko pewnie nie tam, gdzie dotychczas go naprawiają. Jeżeli jednak ktoś by stwierdził, że on jest obiektywnie nienaprawialny to możesz też odstąpić od umowy.
Gdzieś kiedyś słyszałam, że przy trzeciej nieskutecznej naprawie

Nie musi być nawet jednej naprawy nieskutecznej. Jeżeli w chwili oddania do naprawy nie istnieje obiektywna możliwość naprawy to już można żądać wydania rzeczy wolnej od wad.

por. art. 8 ust. 1 i ust. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej

konto usunięte

Temat: Niezgodność towaru z umową w przypadku samochodu?

To powinno być na zasadzie że odstepujesz od umowy i od razu idziesz do komornika żeby ściągnał kasę - gdyby to działało w ten sposób może byłby jakiś sens.
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Niezgodność towaru z umową w przypadku samochodu?

Błażej Sarzalski:
Magdalena B.:
Nurtuje mnie pewna kwestia, wg ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, sprzedawca zobowiązany jest do naprawy lub wymiany wadliwej rzeczy, w przypadku samochodu jak mniemam może nie wymieniać bo wymagałoby to nadmiernych kosztów, ale co jeśli naprawiana usterka ciągle powraca?

Powinien wymienić. Jeżeli nie, możesz odstąpić od umowy. Naprawdę nie widzę powodu dla którego wymiana samochodu na wolny od wad pociągałaby dla importera nadmierne koszty. Nadmierne w stosunku do czego - ten przepis jest trochę wadliwy, bo nie mówi w stosunku do czego te koszty są nadmierne... wg mnie w stosunku do wartości samej rzeczy.

Inna sprawa, że jestem przekonany, że ten samochód da się naprawić, tylko pewnie nie tam, gdzie dotychczas go naprawiają. Jeżeli jednak ktoś by stwierdził, że on jest obiektywnie nienaprawialny to możesz też odstąpić od umowy.
Gdzieś kiedyś słyszałam, że przy trzeciej nieskutecznej naprawie

Nie musi być nawet jednej naprawy nieskutecznej. Jeżeli w chwili oddania do naprawy nie istnieje obiektywna możliwość naprawy to już można żądać wydania rzeczy wolnej od wad.

por. art. 8 ust. 1 i ust. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej


Nadmierne koszty są oceniane na podstawie obiektywnej oceny, której podstawowym kryterium jest niewspółmierność kosztów tzn. znacznie wyższych od kosztów innego środka. Ponadto należy mieć na uwadze rodzaj i stopień stwierdzonej nizezgodności bo od tego również zależy sposób zaspokojenia roszczenia konsumenta.

Następna dyskusja:

Bateria w zegarku a niezgod...




Wyślij zaproszenie do