Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Nie zajęcie w terminie stanowiska przez sprzedawcę, a nie...

Witam,

Nurtuje mnie pewna wątpliwość. Mamy taką sytuację:

Klient składa sprzedawcy reklamację z reżimu niezgodności towaru z umową. W takcie procesu reklamacji produkt zostaje poddany weryfikacji i okazuje się, że jest on sprawny. Niemniej jednak sprzedawca nie przekazał kupującemu swojego stanowiska w ustawowym terminie. Czy w związku z tym faktem klient będzie mieć możliwość skutecznego egzekwowania swojego żądania, czy nie?

Według mnie nie, bo mimo nie przekazania klientowi stanowiska przez sprzedawcę w terminie, sama reklamacja z gruntu jest bezpodstawna, bo towar jest sprawny technicznie.

Jak Państwo sądzą, czy takie stanowisko jest słuszne i da się obronić?
Szymon Ptok

Szymon Ptok Radca
prawny/Energetyka/
Ciepłownictwo

Temat: Nie zajęcie w terminie stanowiska przez sprzedawcę, a nie...

Brak odpowiedzi w terminie 14 dni oznacza, iż sprzedawca uznał reklamacje. Można sobie „gdybać” co do słuszności ustalenia takiego właśnie terminu, niemniej jest tak jak napisałem w pierwszym zdaniu.

konto usunięte

Temat: Nie zajęcie w terminie stanowiska przez sprzedawcę, a nie...

Skoro produkt sprawny, to oddaje się go klientowi "po naprawie" (przeglądzie) itp. Reklamacja uznana, produkt zgodny z umową ;)

konto usunięte

Temat: Nie zajęcie w terminie stanowiska przez sprzedawcę, a nie...

Lech Malinowski:
Skoro produkt sprawny, to oddaje się go klientowi "po naprawie" (przeglądzie) itp. Reklamacja uznana, produkt zgodny z umową ;)

Nie oddaje się. Bo sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądania kupującego. Jeśli klient zażyczył sobie wymiany towaru na nowy, to towar musi w tym wypadku być nowy, a nie po naprawie.

PS. Zdażają się naprawdę takie sytuację, że sprzęt okazuje się wadliwy, a np w serwisie jest wszystko w porządku i dana wada nie wystepuje :DJacek Kustra edytował(a) ten post dnia 20.04.12 o godzinie 14:42

konto usunięte

Temat: Nie zajęcie w terminie stanowiska przez sprzedawcę, a nie...

Nie wiemy, czego żądał klient.

Poza tym Marcin użył niepoprawnego skrótu. Napisał, że produkt jest sprawny, a zatem zgody z umową. Takie rozumowanie jest błędne. Produkt może być bowiem sprawny, a jednocześnie niezgodny z umową.
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Nie zajęcie w terminie stanowiska przez sprzedawcę, a nie...

Proszę jednak zauważyć, że ustawa w swojej treści odnosi się do faktu stwierdzenia, a więc istnienia i występowania, niezgodności towaru z umową a nie jego braku. Gdyby jednak przyjmować, że faktycznie mimo braku wady w towarze konsument składa reklamację i na skutek błędu sprzedawcy otrzymuje nowy towar, to czy to nie byłoby bezpodstawne wzbogacenie, czy też nienależne świadczenie (tu ewentualnie przepraszam za pomyłkę jeśli są to tożsame ze sobą określenia)?

konto usunięte

Temat: Nie zajęcie w terminie stanowiska przez sprzedawcę, a nie...

Gdzie tu wzbogacenie? Klient ma nadal taki sam jeden towar. A nawet jeśli byłoby to wzbogacenie - to nie bezpodstawne, bo podstawą byłaby ustawa.Lech Malinowski edytował(a) ten post dnia 20.04.12 o godzinie 15:01

konto usunięte

Temat: Nie zajęcie w terminie stanowiska przez sprzedawcę, a nie...

Marcin Urbańczyk:
Proszę jednak zauważyć, że ustawa w swojej treści odnosi się do faktu stwierdzenia, a więc istnienia i występowania, niezgodności towaru z umową a nie jego braku.

A skąd 100% pewność że dana niezgodność towaru z umową nie występuje?
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Nie zajęcie w terminie stanowiska przez sprzedawcę, a nie...

Lech Malinowski:
Gdzie tu wzbogacenie? Klient ma nadal taki sam jeden towar. A nawet jeśli byłoby to wzbogacenie - to nie bezpodstawne, bo podstawą byłaby ustawa.

Nie jestem prawnikiem więc dpuszczałem, że mogę popełnić błąd, o czym od razu napisałem w poście.
Dziękuję zatem za wyprowadzenie mnie z błędu. A co z nienależnym świadczeniem? Czy to samo co bezpodstawnym wzbogaceniem?

Z wcześniejszego Twojego postu:
Poza tym Marcin użył niepoprawnego skrótu. Napisał, że produkt jest sprawny, a zatem zgody z umową. Takie rozumowanie jest błędne. Produkt może być bowiem sprawny, a jednocześnie niezgodny z umową.

Słowem wyjaśnienia: tak, rzeczywiście użyłem tu skrótu myślowego. Niemniej jednak chodziło mi faktycznie o fizyczną wadę towaru, która powoduje że towar, wg. klienta nie funkcjonuje prawidłowo (nie działa w pewnym zakresie).
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Nie zajęcie w terminie stanowiska przez sprzedawcę, a nie...

Jacek Kustra:
Marcin Urbańczyk:
Proszę jednak zauważyć, że ustawa w swojej treści odnosi się do faktu stwierdzenia, a więc istnienia i występowania, niezgodności towaru z umową a nie jego braku.

A skąd 100% pewność że dana niezgodność towaru z umową nie występuje?

Bo towar został sprawdzony i nie wykazuje wady w zakresie w którym klient twierdzi, że produkt nie działa.

konto usunięte

Temat: Nie zajęcie w terminie stanowiska przez sprzedawcę, a nie...

Ustawa jest (aż za nadto) prosta - skoro sprzedawca uznał, że towar jest niezgodny z umową (a uznał, bo nie odpowiedział w terminie), to ma spełnić żądanie klienta.
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Nie zajęcie w terminie stanowiska przez sprzedawcę, a nie...

Temat do zamknięcia.
Dziękuję wszystkim za wypowiedzi.



Wyślij zaproszenie do