Katarzyna S.

Katarzyna S. Z pasją w życiu oraz
w pracy

Temat: Muzyka w filmie reklamowym

Uprzejmie proszę o pomoc. Na potrzeby reklamowe naszej firmy nakręciliśmy krótki filmik reklamujący jedną z dyscyplin. Chcemy zmontować film reklamowy z podkładem muzycznym i tu włąśnie pojawia się problem. Czy umieszczając film na stronie z ok 2 min podkładem muzycznym (znana zgraniczna piosenka) jest to działanie bezprawne?
Jeśli tak, jak ze strony prawnej należy do tego się zbarać?:-)

Z góry serdecznie dziękuje za pomoc
kasia

Temat: Muzyka w filmie reklamowym

Katarzyna S.:
Uprzejmie proszę o pomoc. Na potrzeby reklamowe naszej firmy nakręciliśmy krótki filmik reklamujący jedną z dyscyplin. Chcemy zmontować film reklamowy z podkładem muzycznym i tu włąśnie pojawia się problem. Czy umieszczając film na stronie z ok 2 min podkładem muzycznym (znana zgraniczna piosenka) jest to działanie bezprawne?
Jeśli tak, jak ze strony prawnej należy do tego się zbarać?:-)

jak rozumiem jesteście twórcami filmu, ale nie jesteście twórcami muzyki?

art. 29. 1. ustawy prawo aturskie
1. Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości.
2. Wolno w celach dydaktycznych i naukowych zamieszczać rozpowszechnione drobne utwory lub fragmenty większych utworów w podręcznikach i wypisach.
2[1]. Wolno w celach dydaktycznych i naukowych zamieszczać rozpowszechnione drobne utwory lub fragmenty większych utworów w antologiach.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 i 21, twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia.

wyrok Sądu Najwyższego z 2004.11.23 konkretyzuje trochę treść ustępu 1 "Przytoczenie cudzego utworu nawet w całości jest dozwolone, jeżeli następuje w celu określonym w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (jedn. tekst: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.), przy czym przytaczany utwór musi pozostawać w takiej proporcji do wkładu twórczości własnej, aby nie było wątpliwości co do tego, że powstało własne dzieło".

jednak zawsze korzystanie z cudzego utworu naraża Was na ataki prawników. proponowałbym raczej uzyskać zgodę autora na jego wykorzystanie

konto usunięte

Temat: Muzyka w filmie reklamowym

Tomasz L.:
jednak zawsze korzystanie z cudzego utworu naraża Was na ataki prawników. proponowałbym raczej uzyskać zgodę autora na jego wykorzystanie

Mogą skorzystać z utworu na licencji Creative:

Attribution oznacza:
Pozwalasz innym kopiować, rozpowszechniać, wyświetlać i wykonywać twoje zastrzeżone dzieło - i prace pochodne - ale tylko jeśli będą podawać autora.

Noncommercial icon Noncommercial oznacza:
Pozwalasz innym kopiować, rozpowszechniać, wyświetlać i wykonywać twoje dzieło - i prace pochodne - ale tylko w celach niekomercyjnych.

No Derivative Works icon No Derivative Works oznacza:
Pozwalasz innym kopiować, rozpowszechniać, wyświetlać i wykonywać dokładne kopie twojego dzieła, nie pozwalasz na prace pochodne.

Share Alike iconShare Alike oznacza:
Pozwalasz innym rozpowszechniać prace pochodne tylko na identycznej licencji co twoje dzieło.

konto usunięte

Temat: Muzyka w filmie reklamowym

Krzysztof P.:
Tomasz L.:
jednak zawsze korzystanie z cudzego utworu naraża Was na ataki prawników. proponowałbym raczej uzyskać zgodę autora na jego wykorzystanie
Mogą skorzystać z utworu na licencji Creative:
O tym czy można wykorzystać utwór i w jaki sposób decyduje zawsze ten kto ma do tego utworu prawa. W przypadku komercyjnego filmu reklamowego Nie ma praktycznie szans by zastosować wspomniane przez Tomasza przepisy. Trudno byłoby raczej dowieść, że film reklamowy ma wartość dydaktyczną czy naukową.

konto usunięte

Temat: Muzyka w filmie reklamowym

Jeśli to twórca zagraniczny ma prawa do utworu, to nie obejdzie się bez kontaktu z ZAIKS-em, który to zawiaduje takimi prawami na terenie Polski.

konto usunięte

Temat: Muzyka w filmie reklamowym

Łukasz Cieślak:
Jeśli to twórca zagraniczny ma prawa do utworu, to nie obejdzie się bez kontaktu z ZAIKS-em, który to zawiaduje takimi prawami na terenie Polski.

Tu polemizowałbym.
Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie by z artystą (lub jego wydawcą)porozumieć się bezpośrednio. Wszystko zależy oczywiście od rachunku ekonomicznego (Zagraniczni twórcy nie mają obowiązku korzystania z pośrednictwa ZAIKS).

konto usunięte

Temat: Muzyka w filmie reklamowym

Nie mają obowiązku, ale Zaiks jest niemalże monopolistą. I paradoksalnie łatwiej to załatwić z nimi niż z jakimś twórcą z zagranicyŁukasz Cieślak edytował(a) ten post dnia 01.07.08 o godzinie 20:35
Przemek K.

Przemek K. Radca prawny

Temat: Muzyka w filmie reklamowym

Sam spotkałem się ze sprawą użycia pewnego utworu na płycie cd z piosenkami "świątecznymi". Firma zleciła wykonanie płyty jakiemuś podwykonawcy, który nie opłacił tantiem ZAIKSowi. Powództwo ZAIKS było skierowane także przeciwko temu zleceniodawcy i trzeba było płacić...
Odpowiedź: trzeba płacić i sprawdź komu

Następna dyskusja:

Rola w filmie i brak umowy.




Wyślij zaproszenie do