Paulina U.

Paulina U. Czerp z innych, ale
nie kopiuj ich -
Michel Quoist

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Witam i bardzo proszę o pomoc dla małej i dopiero zaczynającej na rynku firmie. Nie stać nas na poradę prawną.
Firma kupiła 2 maszyny od jednego sprzedawcy. Jedna maszyna została dostarczona z kompletem dokumentów tzn. gwarancją i instrukcją. Druga niestety bez tej dokumentacji. Sprzedawca cały czas unika przesłania tych dokumentów. Czy jest jakiś przepis na który można się powołać w piśmie do sprzedawcy. Wcześniej pisane maile i listy nie przynosiły żadnego efektu.
Będę bardzo wdzięczna za pomoc.Paulina Urbańska edytował(a) ten post dnia 05.07.10 o godzinie 15:45

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Paulina Urbańska:
Witam i bardzo proszę o pomoc dla małej i dopiero zaczynającej na rynku firmie. Nie stać nas na poradę prawną.
Firma kupiła 2 maszyny od jednego sprzedawcy. Jedna maszyna została dostarczona z kompletem dokumentów tzn. gwarancją i instrukcją. Druga niestety bez tej dokumentacji. Sprzedawca cały czas unika przesłania tych dokumentów. Czy jest jakiś przepis na który można się powołać w piśmie do sprzedawcy. Wcześniej pisane maile i listy nie przynosiły żadnego efektu.
Będę bardzo wdzięczna za pomoc.Paulina Urbańska edytował(a) ten post dnia 05.07.10 o godzinie 15:45
Gwarancja jest dobrowolnym zobowiazaniem producenta lub sprzedawcy. Nie ma obowiazku jej udzielania.
Paulina U.

Paulina U. Czerp z innych, ale
nie kopiuj ich -
Michel Quoist

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Ale przy zakupie zapowiedziane było, że zależy nam na maszynie fabrycznie nowej z gwarancją.
Jeszcze pytanie o instrukcję? To też jest dobrowolne?
Marcin G.

Marcin G. "Jeśli większość
ludzi wierzy, iż coś
jest prawdą,
ucieka...

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

---- :)MARCIN G. edytował(a) ten post dnia 05.07.10 o godzinie 18:18
Marcin G.

Marcin G. "Jeśli większość
ludzi wierzy, iż coś
jest prawdą,
ucieka...

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Paulina Urbańska:
Ale przy zakupie zapowiedziane było, że zależy nam na maszynie fabrycznie nowej z gwarancją.
Jeszcze pytanie o instrukcję? To też jest dobrowolne?
http://www.um.warszawa.pl/v_syrenka/konsumenci/kodeks-...

powinno pomóc/ towar niezgodny z zamówieniem o ile takowe było na piśmie.

i klika przydatnych informacji http://lex.pl/serwis/du/2000/0271.htm

Obowiązkiem sprzedającego jest poinformowanie Ciebie o tym w jakiej formie z jaką gwarancją z jakim wyposażeniem taka maszyna zostanie dostarczona.MARCIN G. edytował(a) ten post dnia 05.07.10 o godzinie 18:33
Marcin G.

Marcin G. "Jeśli większość
ludzi wierzy, iż coś
jest prawdą,
ucieka...

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Bartosz K.:
Paulina Urbańska:
Witam i bardzo proszę o pomoc dla małej i dopiero zaczynającej na rynku firmie. Nie stać nas na poradę prawną.
Firma kupiła 2 maszyny od jednego sprzedawcy. Jedna maszyna została dostarczona z kompletem dokumentów tzn. gwarancją i instrukcją. Druga niestety bez tej dokumentacji. Sprzedawca cały czas unika przesłania tych dokumentów. Czy jest jakiś przepis na który można się powołać w piśmie do sprzedawcy. Wcześniej pisane maile i listy nie przynosiły żadnego efektu.
Będę bardzo wdzięczna za pomoc.Paulina Urbańska edytował(a) ten post dnia 05.07.10 o godzinie 15:45
Gwarancja jest dobrowolnym zobowiazaniem producenta lub sprzedawcy. Nie ma obowiazku jej udzielania.

Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową, o czym gwarant powinien poinformować konsumenta w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli jest inaczej spokojnie można odstąpić od umowy.

konto usunięte

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

MARCIN G.:
i klika przydatnych informacji http://lex.pl/serwis/du/2000/0271.htm

Zupełnie nieprzydatnych dla firm - to jest to, co ktoś nie będący konsumentem może poczytać i pożałować, że go nie dotyczy.

I nie mylmy gwaranta ze sprzedawcą. Gwarant to strona umowy gwarancyjnej. Umowa taka nie jest obowiązkowa a gwarantem może być importer, producent czy zupełnie trzecia firma (zajmująca się np. wyłącznie serwisem). Gwarancja może być - ale nie jest obowiązkowa. I często w gwarancji stoi, że dotyczy tylko sprzętu używanego w gospodarstwie domowym do celów niekomercyjnych. Ale tu jest spora dowolność ustalania zasad.

Przedsiębiorcy pozostaje to, co jest KC odnośnie rękojmi.
Marcin G.

Marcin G. "Jeśli większość
ludzi wierzy, iż coś
jest prawdą,
ucieka...

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

masz racje Mariusz... mój błąd :) zadałbym Pauli lekturę na wieczór totalnie niepotrzebnie :)

Wszystko zależy jaką umowę podpisali lub jakie złożyli zamówienie i do tego powinno się odnosić.

Ja bym zrobił protokół odbioru zamówionego sprzętu, stwierdził niezgodność z zamówieniem, powołał się jak wspomniałeś Mariusz na rękojmię, wysłał kopie poleconym ze zwrotnym powiedzeniem i czekać spokojnie na odpowiedź.
Michał B.

Michał B. IT, multimedia,www

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Każda maszyna w zakładzie pracy powinna mieć tzw. DTR-kę (dokumentacja techniczno-rozruchowa?). Domagaj się jej od sprzedawcy, bo za jej brak kontrola PIP wręcza mandat.

konto usunięte

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Michał Becht:
Każda maszyna w zakładzie pracy powinna mieć tzw. DTR-kę (dokumentacja techniczno-rozruchowa?). Domagaj się jej od sprzedawcy, bo za jej brak kontrola PIP wręcza mandat.

Możesz podać podstawę prawną zmuszającą sprzedawcę (a nie zakład pracy) do tworzenia takiej dokumentacji? Prawdę mówiąc jeszcze nie widziałem czegoś takiego dołączonego do sprzętu (o ile nie masz na myśli zwykłej instrukcji obsługi).

I skąd tu zakład pracy? Jak na razie mowa o małej firmie (co najczęściej oznacza brak pracowników - i nic PIP do takiej firmy).

konto usunięte

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Mariusz G.:
Możesz podać podstawę prawną zmuszającą sprzedawcę (a nie zakład pracy) do tworzenia takiej dokumentacji? Prawdę mówiąc jeszcze nie widziałem czegoś takiego dołączonego do sprzętu (o ile nie masz na myśli zwykłej instrukcji obsługi).

DTRka to raczej fatamorgana autora :)

Ale instrukcja w języku polskim to już jest konkret:
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/30333,brak_polsk...

Inna sprawa, że może być beznadziejnej jakości, a zalicza się w ogóle sam fakt, że dołączono jakiś bełkot po polsku.

konto usunięte

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Krzysztof Pułapa:
DTRka to raczej fatamorgana autora :)

Ale instrukcja w języku polskim to już jest konkret:
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/30333,brak_polsk...

Znowu mowa o konsumencie. To nie dotyczy firm.
Marcin G.

Marcin G. "Jeśli większość
ludzi wierzy, iż coś
jest prawdą,
ucieka...

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Paula z tego co wiem prosiła o pomoc tzw. rozwiązanie. Jak dla mnie to sprawa może mieć następującą treść, sprzedawca posiadał na stanie taką maszynę, mogła to być ze zwrotu lub innego źródła.

Rozwiązanie konkretne... Protokół, pismo, itp. itd. + kilka podstaw prawnych zgrabnie ubranych w słowa o wymaganych dokumentach należących do maszyny.
Zebrać wszelkie dokumenty dotyczące tej transakcji ( maile, dokumenty, zapytania ofertowe, oferty, faxy ) i przesłać kopie ładnie do Pana/i sprzedawcy oczywiście poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem. Pamiętać trzeba że ta druga strona ma świadomość tego że coś jest nie tak.

(DTR-kę - jeżeli jest to ogólnodostępna maszyna to się ściągnie z neta czy inna droga to nie problem ) tu pewnie zależny Pauli na gwarancji oraz zasady, aby się nia dać już na samym początku dać zrobic w .......

W sumie gorzka nauka... przykre trochę, ale także sam się uczyłem na własnych błędach...

tu podstawa prawna co do DTR i instrukcji obsługi :

Sprawy dotyczące Dokumentacji Techniczno-Ruchowej reguluje dyrektywą maszynową 98/37/WE (Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn i elementów bezpieczeństwa, Dz. U. Nr 259, poz. 2170 z dnia 20 grudnia 2005roku). W tym rozporządzeniu a dokładniej §50 ust.2 jest napisane:
" Instrukcja powinna być sporządzona przez producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela w jednym z jezyków państw członkowskich Unii Europejskiej. Maszyny oddawane do eksploatacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powinny być wyposażone w instrukcję oryginalną producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela.... "

§ 50. 1. Do maszyn powinna być dołączona instrukcja zawierająca co najmniej:

1) informacje zamieszczone w oznaczeniu maszyny, o których mowa w § 48 ust. 1, z wyłączeniem numeru fabrycznego;

2) informacje ułatwiające konserwację maszyny, takie jak: adres importera, serwisu;

3) przewidywane zastosowanie maszyny, o którym mowa w § 9 ust. 1 i 2;

4) informacje o stanowisku lub stanowiskach roboczych, które może zajmować operator;

5) instrukcje dotyczące bezpiecznego przekazywania do eksploatacji, użytkowania, przemieszczania maszyny z podaniem jej masy i masy części maszyny, jeżeli mają one być transportowane osobno, montażu i jej demontażu, regulacji, konserwacji, obsługi i napraw;

Co do rękojmia :

KC art. 556-576 ale to zależy jak się umówiłaś ze sprzedawcą. Dlatego ważne są dokumenty powiązane z tą transakcją.MARCIN G. edytował(a) ten post dnia 05.07.10 o godzinie 20:08
Michał B.

Michał B. IT, multimedia,www

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Powinien być zrobiony protokół zdawczo-odbiorczy przy przyjmowaniu maszyny. W nim opisane, co kupujący otrzymał przy przekazaniu urządzenia.

Mariusz, przepraszam. Ja ciągle myślę kategoriami średniej firmy.Michał Becht edytował(a) ten post dnia 05.07.10 o godzinie 20:20

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

MARCIN G.:
Bartosz K.:
Paulina Urbańska:
Witam i bardzo proszę o pomoc dla małej i dopiero zaczynającej na rynku firmie. Nie stać nas na poradę prawną.
Firma kupiła 2 maszyny od jednego sprzedawcy. Jedna maszyna została dostarczona z kompletem dokumentów tzn. gwarancją i instrukcją. Druga niestety bez tej dokumentacji. Sprzedawca cały czas unika przesłania tych dokumentów. Czy jest jakiś przepis na który można się powołać w piśmie do sprzedawcy. Wcześniej pisane maile i listy nie przynosiły żadnego efektu.
Będę bardzo wdzięczna za pomoc.Paulina Urbańska edytował(a) ten post dnia 05.07.10 o godzinie 15:45
Gwarancja jest dobrowolnym zobowiazaniem producenta lub sprzedawcy. Nie ma obowiazku jej udzielania.

Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową, o czym gwarant powinien poinformować konsumenta w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli jest inaczej spokojnie można odstąpić od umowy.


j.w. - nie o konsumencie mowa ;)
Paulina U.

Paulina U. Czerp z innych, ale
nie kopiuj ich -
Michel Quoist

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Dziękuje za pomoc.
Niestety nie ma protokołu zdawczo-odbiorczego. Pierwsza maszyna była dostarczona wcześniej, natychmiast po złożeniu zamówienia, z kompletem dokumentów (gwarancja, dokumentacja techniczna i faktura) i nie było żadnego problemu. Na drugą trzeba było czekać, bo musiała przyjechać z Czech od producenta.
Sprzedający przywiózł ją i powiedział, że niestety zapomniał całej teczki z dokumentami i obiecał przesłać pocztą. OK, błąd, że uwierzyliśmy człowiekowi na słowo. Z dokumentacji dotarła tylko faktura. Oczywiście została opłacona w terminie. W sprawie pozostałych dokumentów od stycznia wysyłam maile z prośbą (żądaniem) przesłaniem reszty. Chcemy teraz wysłać ostateczne wezwanie do uzupełniania braków. Naszym zdaniem maszyna nie działa w sposób to końca prawidłowy, ale też bez instrukcji trudno to stwierdzić. Znajomy, który jest serwisantem tego typu maszyn powiedział, że maszyna jest "przerobiona" i korzystanie z niej może być niebezpieczne. Oczywiście unieruchomienie sprzętu powoduje realne straty dla firmy.
Tak naprawdę to zależy nam teraz na odstąpieniu od umowy i zwrocie kosztów poniesionych w związku z zakupem.

konto usunięte

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

MARCIN G.:
Sprawy dotyczące Dokumentacji Techniczno-Ruchowej reguluje dyrektywą maszynową 98/37/WE (Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn i elementów bezpieczeństwa, Dz. U. Nr 259, poz. 2170 z dnia 20 grudnia 2005roku).

ZONK

Data uchylenia: 2009-12-29

Jest nowsze rozporządzenie. Ale ma taką masę wyjątków (§ 2.), że Twoje stwierdzenie Każda maszyna w zakładzie pracy powinna mieć tzw. DTR-kę jest duuużo na wyrost.
Marcin G.

Marcin G. "Jeśli większość
ludzi wierzy, iż coś
jest prawdą,
ucieka...

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Oczywiście, jeżeli posiadacie maszynę u siebie... pozostaje jeszcze jedna rzecz. Zwrócić się do producenta maszyny tak obejdziecie sprzedawce i tam zgłoście awarię lub reklamację, jeżeli jest nowa a przynajmniej taka miała się u was pojawić to producent zareaguje momentalnie. ( przynajmniej powinien )
Na żądanie, producent po podaniu nr seryjnego powinien podać wszelkie informacje związane z nią, tak też robiłem jak ściągałem maszyny do Polski.
Jeżeli producent potwierdzi wasze przypuszczenia że maszyna była modyfikowania to już posiadacie niezbity dowód na odstąpienie od umowy.
Marcin G.

Marcin G. "Jeśli większość
ludzi wierzy, iż coś
jest prawdą,
ucieka...

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

Mariusz G.:
MARCIN G.:
Sprawy dotyczące Dokumentacji Techniczno-Ruchowej reguluje dyrektywą maszynową 98/37/WE (Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn i elementów bezpieczeństwa, Dz. U. Nr 259, poz. 2170 z dnia 20 grudnia 2005roku).

ZONK

Data uchylenia: 2009-12-29

Jest nowsze rozporządzenie. Ale ma taką masę wyjątków (§ 2.), że Twoje stwierdzenie Każda maszyna w zakładzie pracy powinna mieć tzw. DTR-kę jest duuużo na wyrost.


Mariusz zgadza się, ale zakładam jak przedstawiła Paula mała firma nie zakupiła maszyn do celów jądrowych, wojskowych, górniczych urządzeń wyciągowych, itp. itd. :)
Dla mnie jest przypadek prosty jedna maszyna od producenta przyszła ze wszystkim co było potrzebne do jej uruchomienia i obsługi, druga nie = coś jest nie tak i trzeba działać aby te straty zniwelować.

konto usunięte

Temat: Maszyna dla firmy a brak instrukcji i gwarancji

MARCIN G.:
Mariusz zgadza się, ale zakładam jak przedstawiła Paula mała firma nie zakupiła maszyn do celów jądrowych, wojskowych, górniczych urządzeń wyciągowych, itp. itd. :)

Pisząc, że stwierdzenie jest na wyrost miałem na myśli, że w niewielu firmach pojawiają się takie urządzenia. Większość ma wszystkie łapiące się w wyłączeniu z § 2 p 11)

11) sprz´tu elektrycznego i elektronicznego w stop-
niu, w jakim jest on obj´ty przepisami dotyczàcy-
mi zasadniczych wymagaƒ dla sprz´tu elektrycz-
nego przewidzianego do stosowania w okreÊlo-
nych granicach napi´cia:
a) urzàdzeƒ gospodarstwa domowego przezna-
czonych do u˝ytku domowego,
b) sprz´tu audiowizualnego,
c) sprz´tu informatycznego,
d) maszyn biurowych powszechnego u˝ytku,
e) aparatury rozdzielczej i aparatury sterowniczej
niskiego napi´cia,
f) silników elektrycznych;
Mariusz G. edytował(a) ten post dnia 05.07.10 o godzinie 22:55

Następna dyskusja:

Brak odzewu od firmy ubezpi...




Wyślij zaproszenie do