konto usunięte

Temat: Manewr omijania

Mariusz G.:
Witold S.:
... zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi, czyli szczególnie temu, który rozpoczął manewr omijania by umożliwić mu zakończenie rozpoczętego manewru.

A możesz wytłuścić przepis nakazujący umożliwienie zakończenia manewru? Bo oznaczałby, że na drogach o wielu pasach i sporym natężeniu ruchu jak ktoś się zatrzyma (np. żeby wysadzić pasażera) praktycznie nie da się ruszyć, bo ciągle ktoś go omija którymś z sąsiednich pasów.
Bo, pierwszeństwa ustępuje - bez dwóch zdań. I ruszanie w tym nie przeszkadza (patrz już dwukrotnie przytoczona w tym wątku definicja ustępowania pierwszeństwa).


Mniemam, że to paradoks. A paradoks to takie coś jak sraczka, czyli i często i rzadko.
Witold S.

Witold S. ... połatany :)

Temat: Manewr omijania

Dla Mariusza filmik poglądowy ... szczególnie po pierwszej minucie

http://www.youtube.com/watch?v=1mP330avNZo

konto usunięte

Temat: Manewr omijania

Witold S.:
A możesz wytłuścić przepis nakazujący umożliwienie zakończenia manewru?
Wynika to z logiki art 17 p. 2

Nic takiego tu nie widzę.
Bo oznaczałby, że na drogach o wielu pasach i sporym natężeniu ruchu jak ktoś się zatrzyma (np. żeby wysadzić pasażera) praktycznie nie da się ruszyć, bo ciągle ktoś go omija którymś z sąsiednich pasów.
bzdury wymyślasz, rozmawiamy o konkretnym przypadku ...

Gdzie jednym pasem jedzie sobie pojazd a na sąsiednim stoi. Ta sama sytuacja. Żaden przepis nie nakazuje stojącemu czekać na to, aż na innym pasie pojazd zakończy manewr.
kolejna bzdura. Gdzie jest napisane, że nie wolno omijać stojącego przy krawężniku innego pojazdu?

Nie wiem. Gdzie tak przeczytałeś?

konto usunięte

Temat: Manewr omijania

Witold S.:
Dla Mariusza filmik poglądowy ... szczególnie po pierwszej minucie

No pięknie. A masz na filmiku na czym polega ustępowanie pierwszeństwa? Bo widzę, że przepis pisany jest za trudny do zrozumienia.
Witold S.

Witold S. ... połatany :)

Temat: Manewr omijania

Mariusz G.:
Witold S.:
Dla Mariusza filmik poglądowy ... szczególnie po pierwszej minucie

No pięknie. A masz na filmiku na czym polega ustępowanie pierwszeństwa? Bo widzę, że przepis pisany jest za trudny do zrozumienia.

Oczywiście, że mam. Ty tego nie widzisz???

Ustawodawca w tym przepisie zawarł wszystko, nie wziął jednak pod uwagę, że znajdą się tacy, którym trzeba wyszczególniać ...
2. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.

... no właśnie, a do tej pory myślałem, że potrafisz myśleć logicznie. Jak to się można oszukać ... :(

P.S. To jak, masz to prawo jazdy czy nie?Ten post został edytowany przez Autora dnia 19.07.14 o godzinie 06:26

konto usunięte

Temat: Manewr omijania

Witold S.:
2. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.

... no właśnie, a do tej pory myślałem, że potrafisz myśleć logicznie. Jak to się można oszukać ... :(

Przeczytaj jeszcze raz o jaki filmik prosiłem. Ułatwię - na czym polega ustępowanie? Bo to co podkreśliłeś nie jest odpowiedzią na moje pytanie.

Przeczytaj definicję ustępowania (art. 2 p. 23 PoD) i podkreśl, do którego zachowania zmusza autobus.Ten post został edytowany przez Autora dnia 19.07.14 o godzinie 07:33
Witold S.

Witold S. ... połatany :)

Temat: Manewr omijania

Mariusz G.:
Witold S.:
2. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.

... no właśnie, a do tej pory myślałem, że potrafisz myśleć logicznie. Jak to się można oszukać ... :(

Przeczytaj jeszcze raz o jaki filmik prosiłem. Ułatwię - na czym polega ustępowanie? Bo to co podkreśliłeś nie jest odpowiedzią na moje pytanie.

Przeczytaj definicję ustępowania (art. 2 p. 23 PoD) i podkreśl, do którego zachowania zmusza autobus.

Przykazanie 7-me mówi "Nie kradnij" ... ale o płaceniu podatków nic nie mówi, więc spokojnie można nie płacić ...

Zdaj najpierw egzamin na prawo jazdy, a potem pogadamy.
Miłego weekendu :)

konto usunięte

Temat: Manewr omijania

Witold S.:
Przykazanie 7-me mówi "Nie kradnij" ... ale o płaceniu podatków nic nie mówi, więc spokojnie można nie płacić ...

Nie rozumiem. Dla Ciebie niepłacenie podatków jest kradzieżą? Dla mnie zabieranie 3/4 pieniędzy, które człowiek wypracuje jest kradzieżą. Więc niepłacenie jest obroną przed złodziejami.

No, ale prawo ludzkie jest inne, niż boskie.

Ale co to ma wspólnego z autobusem?
Zdaj najpierw egzamin na prawo jazdy, a potem pogadamy.

Zrobione.Ten post został edytowany przez Autora dnia 19.07.14 o godzinie 20:19
Witold S.

Witold S. ... połatany :)

Temat: Manewr omijania

Mariusz G.:
Witold S.:
Przykazanie 7-me mówi "Nie kradnij" ... ale o płaceniu podatków nic nie mówi, więc spokojnie można nie płacić ...

Nie rozumiem. Dla Ciebie niepłacenie podatków jest kradzieżą? Dla mnie zabieranie 3/4 pieniędzy, które człowiek wypracuje jest kradzieżą. Więc niepłacenie jest obroną przed złodziejami.

No, ale prawo ludzkie jest inne, niż boskie.

Ale co to ma wspólnego z autobusem?
…jest takie dziwne słowo "analogia"
Zdaj najpierw egzamin na prawo jazdy, a potem pogadamy.

Zrobione.

Temat: Manewr omijania

Mariusz G.:
Dla mnie zabieranie 3/4 pieniędzy, które człowiek wypracuje jest kradzieżą.


No to może zgłosić do sądu tę kradzież?
Tylko jaka podstawa prawna....

:-)
Sylwia Zaręba

Sylwia Zaręba radca prawny,
Kancelaria Radcy
Prawnego Sylwia
Zaręba

Temat: Manewr omijania

Sylwia Z.:
Lech M.:
Jerzy A.:
Pomimo, że autobus ma pierwszeństwo przy wyjeździe z zatoki,

Nie ma, to dość popularny "mit".
Ta sama zasada dotyczy pojazdów uprzywilejowanych.

Ta sama, to znaczy też nie mają pierwszeństwa.

Kierowca musi umożliwić kierującemu autobusem włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar wjechania z zatoki na jezdnię. Więc w zasadzie można powiedzieć, że kierowca autobusu ma pierwszeństwo od momentu kiedy zasygnalizuje manewr wyjazdu z zatoki, ale oczywiście zanim wjedzie na jednię powinien się upewnić czy ten manewr będzie bezpieczny.
Przynajmniej dotychczas tak rozumiałam przepis art. 18 PRD, ale może się mylę.
Prd
Art. 18.
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Z uwagi na burzliwą dyskusję, postanowiłam odświeżyć swoją wiedzę z zakresu p.r.d. (najwyższy czas, bo od zdania egzaminu minęło kilkanaście lat). Przejrzałam całą ustawę.
Panie Lechu ma Pan rację, przepisy nie wprowadzają dla kierowcy pierwszeństwa w rozumieniu p.r.d. Bo zgodnie z ustawą ustąpienie pierwszeństwa to „powstrzymanie się od ruchu, jeśli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego - do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku”. Z analizy ustawy wynika, że jeżeli ustawodawca wprowadza prawo pierwszeństwa dla uczestnika ruchu, to raczej wprost nakazuje innemu uczestnikowi „ustąpić pierwszeństwa”.
Przepis art. 18 cyt. przeze mnie ( jest jeszcze 18a dot. autobusu szkolnego) wprawdzie zobowiązuje kierowcę do zwolnienia, a nawet zatrzymania się i umożliwienia kierowcy autobusu wyjeżdżającemu z zatoki i sygnalizującemu ten manewr wjazd na jezdnię, to jednak nie stanowi o pierwszeństwie w rozumieniu p.r.d. Nie stawi wprost, że kierowca musi ustąpić pierwszeństwa kierowcy autobusu. Nadto na kierowcę autobusu nakłada obowiązek upewnienia się czy wjazd na jezdnię nie spowoduje zagrożenia dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
W komentarzach do art. 18 prd wskazuje się, że „kierowca autobusu przed wjazdem na jezdnię musi się upewnić, że kierowcy mu ustępują”. Więc można powiedzieć, że kierowcy muszą „ustąpić”, ale tylko w tym znaczeniu, że mają umożliwić wjazd na jezdnię kierowcy autobusu, ale nie jest to ustąpienie pierwszeństwa w rozumieniu p.r.d. W niektórych komentarzach spotkałam się z opinią, że jest to „prawo swobodnego wykonywania niektórych manewrów” :-) Niewątpliwie przepis ten ma na celu ułatwienie kierowcy autobusu wjazd na jezdnię z zatoki, ale też nakłada na niego określone obowiązki przed wjazdem na jezdnię.
Natomiast kierujący pojazdem zgodnie z art. 18 p.r.d. przed ominięciem autobusu stojącego na przystanku powinien rozważyć, czy zdąży taki manewr wykonać przed jego odjazdem. W przypadku wątpliwości powinien zatrzymać pojazd za autobusem i cierpliwie poczekać, oczywiście jeżeli kierujący pojazdem chce kontynuować jazdę prawym pasem ruchu.
Kiedy zdawałam na prawo jazdy, z teorii zapamiętałam, że taki autobus ma pierwszeństwo, bo musimy mu umożliwić wjazd na jezdnię ( tak mówił wykładowca). Nie zwróciłam wówczas uwagi, że to nie jest pierwszeństwo w rozumieniu p.r.d. i tak błędnie zostało to już w mojej pamięci. Choć intencje wykładowcy były dobre, bo chodziło mu o to, żeby przepuścić włączający się do ruchu autobus i zawszę się do tego stosuję.Ten post został edytowany przez Autora dnia 21.07.14 o godzinie 20:13
Witold S.

Witold S. ... połatany :)

Temat: Manewr omijania

Sylwia Z.:
Choć intencje wykładowcy było dobre, bo chodziło mu o to, żeby przepuścić włączający się do ruchu autobus i zawszę się do tego stosuję.

... i słusznie, bo to nie tylko przepisy, ale i kultura jazdy.
Z drugiej zaś strony raczej chciałoby się mieć pewność, że jeżeli już pojęliśmy manewr to nie trafi nam się kierowca pokroju Mariusza i pozwoli go bezpiecznie zakończyć.

Kiedyś miałem przygodę z kierowcą autobusu przegubowego na Grochowskiej w Warszawie.
będąc prawie w jego połowie zobaczyłem zapalające się kierunkowskazy i jednocześnie gwałtowny skręt czoła autobusu na pas jezdni po którym jechałem. Tylko dzięki przytomności umysłu kierowców jadących lewym pasem którzy zrobili mi miejsce i refleksowi udało się uniknąć zdarzenia drogowego.
Zdenerwowałem się strasznie, zatrzymałem autobus by zapytać kierowcę dlaczego dopuszcza się takiego zachowania i mając nadzieje, że powie "sorry, nie zauważyłem" ten zaśmiał mi się prosto w nos ze słowami "a co to migających światełek się nie zauważyło?" a więc zrobił to z pełną premedytacją.
Nie musiał zajeżdżać mi drogi bo przystanek jest nie w zatoce ale w pasie postojowym pustym wtedy na całej długości.
Wkurzony do granic jego bezczelnością odnalazłem numer do nadzoru ruchu MZA, zgłosiłem sprawę, i numer autobusu. Pan powiedział, że wysyła załogę na pętlę więc i ja tam podjechałem. Panowie przejrzeli zapis monitoringu autobusu i ... pan kierowca nie miał już głupkowatego uśmiechu na twarzy tylko zaczął się tłumaczyć nadganianiem rozkładu. Zostałem przez panów przeproszony w imieniu kierowcy i dalej nie wnikałem w rozwój sytuacji, ale pewnie miło się dla kierowcy nie skończyło.
Adam S.

Adam S. projektant, Eden
Technology

Temat: Manewr omijania

Sylwia Z.:
Natomiast kierujący pojazdem zgodnie z art. 18 p.r.d. przed ominięciem autobusu stojącego na przystanku powinien rozważyć, czy zdąży taki manewr wykonać przed jego odjazdem. W przypadku wątpliwości powinien zatrzymać pojazd za autobusem i cierpliwie poczekać,

To trochę dziwna interpretacja prawa, bo nie jestem jasnowidzem i skąd mam wiedzieć czy autobus stojący na przystanku ruszy za 3 sekundy, może za 5 min. lub za 20 min. A to chyba łatwo udowodnić przed sądem że się nie jest wróżką.

Następna dyskusja:

Proxy Server dla omijania o...




Wyślij zaproszenie do