Dominik Langner

Dominik Langner Kierownik budowy,
Siemens Energy sp. z
o. o.

Temat: Gmina, a lokale komunalne

Witam,

Opiszę problem.

Główny Najemca otrzymał kilka lat temu od Gminy lokal mieszkalny w złym stanie technicznym (np. bez łazienki), wyremontował je oraz zrobił centralne ogrzewanie (piec, instalacja, grzejniki). Wszystko na swój koszt. Ze względu na planowaną przeprowadzkę do innego miasta złożył wniosek o wykup przedmiotowego lokalu. Ponieważ rzeczoznawca majątkowy wycenił mieszkanie uwzględniając podniesiony remontem standard wyszło dosyć drogo. Dodając do tego kiepski stan techniczny budynku Główny Najemca zrezygnował z wykupu i napisał pismo do Burmistrza o zwrot poniesionych na remont kosztów (około połowy, bo tylko tyle potrafi udokumentować fakturami). Od Burmistrza otzrymał ustnie odmowę oraz deklarację, że Gmina postara się znaleźć kogoś, kto zwróci wnioskowaną kwotę. W międzyczasie do Głównego Najemcy zgłasza się "Główny Najemca 2" innego lokalu komunalnego w tej miejscowości zainteresowany zamianą mieszkań i chętny do zwrotu Głównemu Najemcy pełnych kosztów remontu. Po złożeniu w Gminie wniosku o zamianę przedmiotowych lokali Gmina przesyła oficjalną odmowę zwrotu kosztów argumentując (i słusznie) powyższe złożeniem wniosku o zamianę. Kilka dni później Zarządca lokali komunalnych w tej miejscowości informuje Głównego Najemcę, że jeśli się zamieni na w/w lokale mieszkalne, to będzie (Zarządca) żądać wyremontowania pzrejętego lokalu mieszkalnego (wykonanie tynków, zakup i montaż drzwi wewnętrznych). Nawet pomimo tego, że Główny Najemca nie ma zamiaru tam mieszkać, tylko w dniu zamiany ten lokal zdać Gminie. Nie muszę dodawać, że "Główny Najemca 2" otrzymał ten lokal w kiepskim stanie technicznym (a nawet gorszym, bo przez 2 miesiące pobytu tam już zainstalował na swój koszt bojler i rolety zewnętrzne i nie będzie żądał od Gminy zwrotu poniesionych kosztów) podpisując przy przejęciu deklarację, że akceptuje taki właśnie (domyślnie kiepski) stan techniczny lokalu.

Pytanie, czy Gmina/Zarządca działają zgodnie z przepisami prawa (jak dla mnie to zdecydowanie nie), a jeżeli nie, to:
1) przepisy których ustaw lub rozporządzeń naruszają?
2) które art. przepisów jak w p-kcie 1) naruszją?
3) kto jest tutaj Stroną dla Głównego Najemcy - Gmina, czy Zarządca budynków?
4) jaką przyjąć najlepszą strategię w tej sprawie (przy założeniu, że do zamiany lokali dochodzi) i jakie prawne argumenty za nią przemawiają?

Uprzejma prośba o pomoc, bo ja niestety na prawie komunalnym się nie znam zupełnie. Czy jest na tym Forum ktoś, kto się na tym prawie zna i potrafi poradzić?

Z góry pięknie dziękuję

Pozdrawiam
Dominik Langner

konto usunięte

Temat: Gmina, a lokale komunalne

po pierwsze to trzeba zacząć od tego czy najemca nr 1 dostawał pisemną zgodę od administracji komunalnej zgodę na dodatkowe doposażenie lokalu? Jesli tak to pewnie otrzymał informacje, że doposażenie lokalu robi na swój koszt bez mozliwości żądania zwrotu kosztów. proszę pamiętać, że właścicielem lokalu jest gmina a nie najemca i to gmina decyduje o tym co mozna na trwałe zmienić w jej lokalu.
Jesli to była samowola to tym bardziej nie widzę powodu z jakiego gmina miałaby zwracać jakiekolwiek koszty remontów.

Przy zamianach lokali nigdy nie spotkałem się z tym, że właściciel czyli gmina narzuca wykonanie jakichś wymian czy remontów - w końcu osoby zamieniające się decydują się akurat na taki standard jaki jest obecnie w danym lokalu.

Co do szczegółowych przepisów - proponuje postudiować ustawę o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cuwilnego (Dz.U. z 2001r Nr 71, poz. 733 z póxniejszymi zmoanami)

konto usunięte

Temat: Gmina, a lokale komunalne

odnośnie pytania dotyczącego - kto jest stroną dla najemcy. To administracja budynków komunalnych jest reprezentantem gminy na podstaie stosonych pełnomocnict udzielonych przez prezydenta lub burmistrza gminy. Tak napradę podmiot administrujący zasdobem komunalnym to prane przedłużenie ramienia gminy.
Dominik Langner

Dominik Langner Kierownik budowy,
Siemens Energy sp. z
o. o.

Temat: Gmina, a lokale komunalne

Wojciech Kołaczyk:
po pierwsze to trzeba zacząć od tego czy najemca nr 1 dostawał pisemną zgodę od administracji komunalnej zgodę na dodatkowe doposażenie lokalu? Jesli tak to pewnie otrzymał informacje, że doposażenie lokalu robi na swój koszt bez mozliwości żądania zwrotu kosztów. proszę pamiętać, że właścicielem lokalu jest gmina a nie najemca i to gmina decyduje o tym co mozna na trwałe zmienić w jej lokalu.

Najemca Nr 1 nie dostał pisemnej zgody, tylko został poproszony o pokrycie kosztów wykonania łazienki i czegoś tam jeszcze przez poprzedniego najemcę. Ponieważ pierwszy najemca nie zapłacił, to jego poprzednik wyprowadzając się zdemontował wszystko, co wcześniej wykonał, między innymi łazienkę, bez której przecież nie da się mieszkać. Dlatego był zmuszony wykonać ją ponownie na swój koszt oraz centralne ogrzewanie bez którego raczej też jest ciężko przetrwać (brak ogrzewania i ciepłej wody).
Jesli to była samowola to tym bardziej nie widzę powodu z jakiego gmina miałaby zwracać jakiekolwiek koszty remontów.

Ta Gmina oczekuje, że w/w koszty pokryje kolejny najemca. I dlatego vice Burmistrz Miasta jest zadowolony z tego, że Najemca nr 2 zgadza się pokryć koszty prac wykonanych przez Najemcę Nr 1 i prawdopodobnie zgodzi się na zamianę tych lokali.
Przy zamianach lokali nigdy nie spotkałem się z tym, że właściciel czyli gmina narzuca wykonanie jakichś wymian czy remontów - w końcu osoby zamieniające się decydują się akurat na taki standard jaki jest obecnie w danym lokalu.

Tak, ale zwracam uwagę, że Najemca Pierwszy po zamianie lokali nie zamierza tam przebywać (wyprowadza się), tylko tego samego dnia zdać mieszkanie do Zarządcy do zasiedlenia przez potrzebującą lokum rodzinę. Taki stan akceptuje (przynajmniej deklaruje ustnie) vice Burmistrz, natomiast Zarządca moim zdaniem bezzasadnie sugeruje wykonanie remontu, pod groźbą nie przejęcia lokalu od Najemcy 1.
Co do szczegółowych przepisów - proponuje postudiować ustawę o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cuwilnego (Dz.U. z 2001r Nr 71, poz. 733 z póxniejszymi zmoanami)

Dziękuję za ten odnośnik - poczytam ;-)Dominik Langner edytował(a) ten post dnia 12.03.10 o godzinie 15:11
Dominik Langner

Dominik Langner Kierownik budowy,
Siemens Energy sp. z
o. o.

Temat: Gmina, a lokale komunalne

Wojciech Kołaczyk:
odnośnie pytania dotyczącego - kto jest stroną dla najemcy. To administracja budynków komunalnych jest reprezentantem gminy na podstaie stosonych pełnomocnict udzielonych przez prezydenta lub burmistrza gminy. Tak napradę podmiot administrujący zasdobem komunalnym to prane przedłużenie ramienia gminy.

Dziękuję za wyjaśnienie. Moje zaniepokojenie budzi fakt, że vice Burmistrz nie widzi tu żadnego problemu, a Zarządca tak. Dodatkowo vice Burmistrz prosił (to jest bardzo dziwne), aby nie informować z wyprzedzeniem Zarządcy o zamianie lokali. Najemca Pierwszy to zrobił i stąd wyszło, że jest jakaś rozbieżność stanowisk pomiędzy Burmistrzem, a Zarządcą. Tak, czy siak bardzo mi Pan pomógł. Jak rozumiem Zarządca nie ma prawa domagać się jakiegokolwiek remontu przy odbieraniu lokalu od Najemcy 1, jeżeli przekazując ten lokal wcześniej Najemcy 2 nie zastrzegł sobie na piśmie wykonania wyspecyfikowanych prac w przedmiotowym lokalu.

Pięknie dziękuję za profesjonalne porady, ustawę doczytam, a oczywiście gdyby miał Pan jeszcze jakieś przemyślenia w temacie, to z góry dziękuję.

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Gmina, a lokale komunalne

nie ma problemu - myslę, że nie było to zbyt pofesjonalne wyjasnienie z mojej strony, gdyż nie nzam zasad jakie panują w tej gminie.
Tak naprawdę obowiązek utrzymania lokalu w stanie używalności należy do właściciela a w stanie niepogorszonym do najemcy. Ale nadal mnie dziwi zmuszanie najemcy do jakichś remontów przy okazji zamiany. Może ktoś próbuje załatwić remont rękoma najemcy, żeby potem oddać komuś zwolniony lokal w lepszym stanie niż był - a to tylko luźne dywagacje.
jak pisałem wczesniej - nie znam dokładnej sytuacji

pozdrawiam

Wojtek
Dominik Langner

Dominik Langner Kierownik budowy,
Siemens Energy sp. z
o. o.

Temat: Gmina, a lokale komunalne

Wojciech Kołaczyk:
nie ma problemu - myslę, że nie było to zbyt pofesjonalne wyjasnienie z mojej strony, gdyż nie nzam zasad jakie panują w tej gminie.
Tak naprawdę obowiązek utrzymania lokalu w stanie używalności należy do właściciela a w stanie niepogorszonym do najemcy. Ale nadal mnie dziwi zmuszanie najemcy do jakichś remontów przy okazji zamiany. Może ktoś próbuje załatwić remont rękoma najemcy, żeby potem oddać komuś zwolniony lokal w lepszym stanie niż był - a to tylko luźne dywagacje.
jak pisałem wczesniej - nie znam dokładnej sytuacji

pozdrawiam

Wojtek

Mam dokładnie takie same przemyślenia i podejrzenia. Zarządca przydziela pilnie potrzebującym lokale w fatalnym stanie technicznym zmuszając Najemcę do podpisania zgody na zamieszkanie tam bez uwag, a później oczekuje przy przejęciu lokalu wyższego standardu. Moje pytanie było właśnie takie, czy jest to zgodne z prawem, a jeżeli nie, to którymi art. i jakich aktów prawnych się podeprzeć. Jak rozumiem odpowiedzi znajdę w ustawie, którą Pan przytoczył.

Pozdrawiam
Dominik

konto usunięte

Temat: Gmina, a lokale komunalne

nie ma prawa - tak naprawdę to dokładne zapisy są w umowie najmu lokalu - jesli tam jest takie zobowiązanie przyjęte przez obydwie strony no to trudno.
Generlnie nie mozna wymuszać na kimś czegoś do czego nie ma obowiązku.
Lokal ma być zdany w stanie co najmniej nie pogorszonym, bo na najemcy ciąży obowiązek dbania o lokal w zakresie bieżącego utrzymania.
Dominik Langner

Dominik Langner Kierownik budowy,
Siemens Energy sp. z
o. o.

Temat: Gmina, a lokale komunalne

Panie Wojtku,
Dziękuję pięknie za porady. To już mniej więcej wiem jaka jest sytuacja i jak problem rozwiązać.
Pozdrawiam
Dominik



Wyślij zaproszenie do