Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Case: niezgodność towaru z umową - wada jednego towaru...

Witam,

Sytuacja:

Zakupiony przez konsumenta towar okazuje się być wadliwy. Wada zostaje potwierdzona w wyniku czego reklamacja zostaje uznana. Niestety na skutek wady towaru dochodzi do uszkodzenia innego produktu, nie zakupionego u sprzedawcy. Niemniej jednak w związku z wadą pierwszego towaru kupujący żąda naprawy uszkodzonego nie z jego winy urządzenia.
Jakie przepisy będą miały zastosowanie w takiej sytuacji? Na jakiej podstawie reklamujący może dochodzić swoich roszczeń od sprzedawcy?
Dariusz Kuciński

Dariusz Kuciński broker
ubezpieczeniowy

Temat: Case: niezgodność towaru z umową - wada jednego towaru...

Według mnie jeśli szkoda przekracza równowartość 500 Euro to mogą mieć zastosowanie przepisy k.c. o odpowiedzialności za produkt niebezpieczny art. 449 ze znaczkiem 1-11.
Dochodzący odszkodowania od producenta musi udowodnić istnienie szkody, związek pomiędzy szkodą a produktem oraz niebezpieczny charakter produktu. To, czy produkt jest niebezpieczny, ocenia się na podstawie definicji zawartej w art. 4491 Kodeksu cywilnego biorąc pod uwagę takie czynniki jak: sposób prezentowania produktu na rynku i podane konsumentowi o nim informacje. Zasadniczym kryterium oceny są jednak oczekiwania "przeciętnego konsumenta".
Fakt, że produkt jest niebezpieczny może wynikać z jego wadliwości (wady konstrukcyjnej i produkcyjnej) lub faktu, że konsument nie miał dostatecznych wiadomości jego użytkowaniu.

Z tym, że używanie niektórych produktów wiąże się z możliwością wystąpienia usterek i ewentualnych szkód. Jeśli są one przewidywalne przy uwzględnieniu normalnego użycia danego produktu to wypadki takie nie stanowią podstawy do zastosowania przepisów o odpowiedzialności cywilnej za produkt niebezpieczny. Roszczenia dotyczące produktów innych niż niebezpieczne pewnie mogłby być rozpatrywane na podstawie zasad ogólnych kodeksu cywilnego dotyczących czynów niedozwolonych lub roszczeń o wykonanie lub prawidłowe wykonanie umowy.
Pozdrawiam, D.K.
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Case: niezgodność towaru z umową - wada jednego towaru...

Dziękuję za odpowiedź.

Zakładając, że szkoda nie przekracza 500 euro to wydaje mi się że w rachubę mogę wchodzić przepisy o skutkach niewykonania zobowiązań, ale pewności nie mam.

Może żeby było jaśniej naszkicuje przykładową sytuację.
Klient zakupuje torbę do notebooka, czy np. etui do apartu fotograficznego. Klient użytkuje towar zgodnie z przeznaczeniem czyli wykorzystuje go do przenoszenia przykładowego laptopa etc. Dochodzi do uszkodzenia zaczepu i urwania się torby, a w efekcie do uszkodzenia mechanicznego produktu przenoszonego. Wada torby zostaje potwierdzona. Reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową zostaje uznana. Klient domaga się naprawy powstałego uszkodzenia laptopa. Jaka będzie podstawa jego roszczeń? Czy sprzedawca ma szansę na uwolnienie się od odpowiedzialności?
Dariusz Kuciński

Dariusz Kuciński broker
ubezpieczeniowy

Temat: Case: niezgodność towaru z umową - wada jednego towaru...

Jeśli producent przyznaje się do winy to podstawą jest art. 415. Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Case: niezgodność towaru z umową - wada jednego towaru...

Dariusz Kuciński:
Jeśli producent przyznaje się do winy to podstawą jest art. 415. Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.

To rzeczywiście wydaje się być właściwa podstawa prawna dla takiego roszczenia.

Jeszcze dodatkowe aspekty dotyczące takiej sprawy,
Czy sprzedawca miałby szansę na uwolnienie się od takiej odpowiedzialności i czy miałby możliwość przerzucenia ją na np. producenta? Czy może dopiero po zaspokojeniu potrzeb klienta ( poprzez wykonanie naprawy) sprzedawca mógłby dochodzić zwrotu poniesionych kosztów za naprawę np. od dostawy lub producenta (powiedzmy na podstawie art. 471 k.c.) ?
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Case: niezgodność towaru z umową - wada jednego towaru...

Marcin Urbańczyk:
Jeszcze dodatkowe aspekty dotyczące takiej sprawy,
Czy sprzedawca miałby szansę na uwolnienie się od takiej odpowiedzialności i czy miałby możliwość przerzucenia ją na np. producenta?

Nie (podstawy z pamięci nie podam).
Czy może dopiero po zaspokojeniu potrzeb klienta ( poprzez wykonanie naprawy) sprzedawca mógłby dochodzić zwrotu poniesionych kosztów za naprawę np. od dostawy lub producenta (powiedzmy na podstawie art. 471 k.c.) ?

Dobrze myślisz.
Marcin Urbańczyk

Marcin Urbańczyk Kierownik
Elektromarketu

Temat: Case: niezgodność towaru z umową - wada jednego towaru...

Dziękuję za odpowiedź. Temat do zamknięcia.



Wyślij zaproszenie do