Temat: BARDZO PILNE!! Pod jakimi warunkami faktura stanowi...
Piotr Szkutnicki:
Witam,
bardzo zależy mi na szybkiej odpowiedzi.
jak wiadomo, faktura nie musi mieć podpisu odbiorcy ani wystawcy. Czy faktura bez podpisu wystawcy może stanowić podstawę gwarancji na prace, na które opiewa?
Czy osobne oświadczenie wykonawcy (nie na fakturze), że "faktura jest gwarancją" (dosłownie w takim brzmieniu, bez powoływania żadnych danych faktury, jak numer, data, etc.) może być uznane za tożsamość faktury z gwarancją?
Proszę o dołączenie do odpowiedzi podstawy prawnej.
Z góry serdecznie dziękuję.
Witam,
Zakładam że jest Pan konsumentem i chodzi Panu o relacje przedsiębiorca-konsument, a nie przedsiębiorca-przedsiębiorca.
Niezależnie od tego, aby można było mówić o uprawnieniu z tytułu gwarancji konieczne jest istnienie jakiegoś dokumentu stwierdzającego to uprawnienie, najlepiej dokumentu gwarancyjnego (karty gwarancyjnej).
Podstawa prawna to - w wypadku umów zawieranych z konsumentami - art. 13 ust. 1 Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (...).
W świetle tego przepisu "Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta."
W ustępie 4 jest sprecyzowane, co taka gwarancja powinna zawierać:
"W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową."
W Pana przypadku, informacja umieszczona na jakimś dokumencie, że sprzedawca udziela gwarancji to trochę mało. Przydałoby się przynajmniej określenie terminu, na jaki gwarancja została udzielona.
Oświadczenie woli gwaranta zostało jednak złożone i nie można przesądzać, że taka "gwarancja" jest nieważna, czy bezskuteczna. Zwłaszcza w wypadku konsumentów mając na względzie prokonsumecką wykładnie oświadczeń woli i przepisów prawa, myślę że można spróbować coś z tego wyciągnąć.
Proszę jednak pamiętać, że niezależnie od gwarancji przysługuje Panu uprawnienie z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, które trwa przez okres 2 lat od dnia zakupu rzeczy. W przeciągu pół roku istnieje domniemanie, że wada rzeczy istniała w niej od chwili jej sprzedaży, co jest warunkiem odpowiedzialności przedsiębiorcy na tej podstawie. W związku z powyższym najbardziej skuteczna realizacja tego uprawnienia możliwa jest właśnie przez pierwsze pół roku.
Pozdrawiam,
Tomek Święch
Tomasz Święch edytował(a) ten post dnia 04.09.09 o godzinie 10:09