konto usunięte

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

zakupiłem na allegro wiatrak (model 1760f) jednakże w przesyłce otrzymałem inny, tańszy model z oznaczeniem 1760e. Sprzedający tłumaczy mi jednak, że nigdy nie handlował otrzymanym przeze mnie modelem i że to mój problem że nie sprawdziłem w obecności kuriera czy otrzymałem odpowiedni model. A ja po prostu paczki nie otwierałem bo z zewnątrz była nienaruszona.

Bardzo proszę o poradę co w tej sytuacji robić.
Robert D.

Robert D. bankowiec

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

Można reklamować rzecz kupioną od osoby fizycznej (która nie jest przedsiębiorcą) w internecie. Zasady składania reklamacji w takich przypadkach określają przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi za wady (art. 556–576). Nie stosuje się natomiast ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Dlatego kupując rzecz od osoby fizycznej, warto pamiętać o dwóch znaczących różnicach działających na naszą niekorzyść w porównaniu z zakupami u przedsiębiorcy (którego przepisy traktują jak profesjonalistę).

Zgodnie z art. 563 § 1 Kodeksu cywilnego kupujący straci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne, jeśli nie zawiadomi o nich sprzedawcy w ciągu miesiąca od ich wykrycia. Gdybyśmy kupowali u profesjonalisty, to wtedy termin na zgłoszenie dostrzeżonej wady jest dłuższy – wynosi dwa miesiące.

Ponadto, gdy kupujemy od osoby fizycznej, to zgodnie z art. 568 § 1 Kodeksu cywilnego uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy wygasają już z upływem roku od wydania towaru kupującemu. Po roku od otrzymania towaru można podnieść zarzut z tytułu rękojmi tylko wówczas, gdy przed upływem ustawowego terminu zawiadomiło się sprzedawcę o wadzie. Kupując u profesjonalisty, jesteśmy chronieni przepisami o odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru z umową przez dwa lata.

Gdy rzecz nabywamy przez internet od profesjonalisty, to przysługuje nam prawo 10 dni na zastanowienie się, czy chcemy odstąpić od umowy. Czas do namysłu dla konsumenta, czy nie zrezygnować z dokonanej transakcji, nie jest jednak przewidziany wtedy, gdy sprzedawca nie jest profesjonalistą.

Tak wynika z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 z późn. zm.). Kupując od osoby fizycznej (nieprofesjonalisty), nie możemy więc co do zasady odstąpić od umowy w terminie 10 dni. Możemy jedynie wcześniej umówić się z taką osobą, że zwrócimy jej towar, z którego nie będziemy zadowoleni. Sprzedawca nie ma jednak obowiązku godzić się na takie rozwiązanie.
Robert D.

Robert D. bankowiec

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

Wiele umów na odległość zawiera się za pośrednictwem internetu na podstawie ofert umieszczonych w sieci, to należy konsumentowi podać informację, do kiedy taka oferta (lub cena) są wiążące.

Dla klienta istotne są też informacje o ewentualnych reklamacjach, jak również o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia (bądź od momentu otrzymania towaru). Klienta należy poinformować też o przypadkach, w których nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni bez podania przyczyn. Przypadki te określa art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).

Prawo do odstąpienia w ciągu 10 dni od umowy kupna towaru uzależnione jest od dwóch warunków.

Po pierwsze – sprzedający musi być przedsiębiorcą, a kupujący konsumentem.
Po drugie – zakup nie został dokonany w drodze licytacji, kto zapłaci więcej, ale poprzez np. opcję „kup teraz”.

Jeśli któryś z tych dwóch warunków nie jest spełniony, to zawarte w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 z późn. zm.) ustawowe prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni nie obowiązuje.

Pierwszy warunek wynika z definicji umowy zawieranej na odległość, która tak właśnie precyzuje obie strony transakcji. Jeśli stronami są dwie osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, albo dwaj przedsiębiorcy bądź przedsiębiorca kupuje coś od zwykłego Kowalskiego, to umowy te nie są traktowane – w rozumieniu ustawy – jako zawierane na odległość.

Drugi warunek – brak licytacji – wynika z art. 16 ust. 1 pkt 10 ustawy. Przepis ten przewiduje, że regulacji dotyczących umów na odległość nie stosuje się do sprzedaży z licytacji.

Brak spełnienia któregokolwiek z ustawowych warunków nie wyklucza możliwości, że sprzedawca dobrowolnie zobowiąże się, że będzie honorował odstąpienie konsumenta od umowy. Wszystko wtedy zależy od umowy pomiędzy stronami.
Robert D.

Robert D. bankowiec

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

Brak skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy nie oznacza utraty uprawnień konsumenta z tytułu niezgodności towaru z umową. Określa je ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Towar jest niezgodny z umową, jeśli:

nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju produkt jest zwykle używany (np. zakupione płytki mrozoodporne okazują się nieodporne na niskie temperatury).
gdy nie ma odpowiednich właściwości, a także cech, o jakich zapewniał sprzedawca lub producent (podczas indywidualnego uzgadniania właściwości towaru lub w składanych publicznie oświadczeniach – w reklamie lub oznakowaniu towaru), np. zakupiony proszek nie usuwa uporczywych plam, mimo że w reklamie zostały podane takie zapewnienia.
gdy towar został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony. Mamy do czynienia z niezgodnością z umową, jeśli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę albo przez kupującego według otrzymanej instrukcji.

W razie niezgodności towaru z umową (ustawa dokładnie określa, co rozumieć pod tym pojęciem) konsument może najpierw żądać albo wymiany towaru na nowy, niewadliwy, albo jego nieodpłatnej naprawy. Wybór należy do kupującego. Sprzedawca nie może więc np. odmówić nam wymiany towaru na wolny od wad. Z odmową możemy się spotkać jedynie wtedy, gdy sprzedawca np. nie dysponuje zapasem danych rzeczy i nie może zamówić towaru z hurtowni lub magazynu albo byłoby to zbyt kosztowne.

Gdy sprzedawca w odpowiednim czasie (nie ma sztywnego terminu, zależy on raczej od właściwości nabywanego towaru, bo tylko na odpowiedź na reklamację jest maksymalnie 14 dni) nie dokona naprawy albo wymiany bądź okażą się one niemożliwe, to wtedy kupujący może skorzystać z innych uprawnień. Można żądać obniżenia ceny, a nawet odstąpienia od umowy, choć ta ostatnia możliwość nie dotyczy tych przypadków, gdy stwierdzona wada jest nieistotna. Sprzedawca jednak nie odpowiada za taką niezgodność, o której kupujący wiedział w momencie transakcji, albo – oceniając rozsądnie – powinien był wiedzieć.

to powinno całkowicie wyjaśnić Ci Twoje prawa :)

konto usunięte

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

mają napisane przy aukcji że wystawiają faktury vat więc wnioskuję, że te szczególne przepisy będą mieć zastosowanie. mój problem jednak polega na tym że nie wiem co teraz zrobić w praktyce. co napisać, gdzie wysłać, w jakim terminie do kogo itd.
Ania Z.

Ania Z. leworęczny nie
znaczy lewy :)

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

napisać do allegro, że sprzedawca jest nieuczciwy.
a płaciłeś kartą czy przelewem?

konto usunięte

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

płaciłem z płacę z allegro.
Michał B.

Michał B. IT, multimedia,www

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

Piotr Łapiński:
płaciłem z płacę z allegro.
to nie ma znaczenia.
Jeśli kupiłeś od firmy powinieneś mieć paragon lub fakturę. Na niej wyszczególnione co kupiłeś (model) i od kogo. Nie zgadza się z tym co było w paczce, to problem sprzedającego, nie twój! Teraz pytanie, czy masz paragon lub inny dokument zakupu przysłany od sprzedającego?Michał B. edytował(a) ten post dnia 07.06.11 o godzinie 19:03
Michał B.

Michał B. IT, multimedia,www

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

Ania Z.:
napisać do allegro, że sprzedawca jest nieuczciwy.
a płaciłeś kartą czy przelewem?
znajac podejście allegro, to się po prostu wypną pisząc, że to ich nie dotyczy. Oni tylko udostępniają portal. Natomiast po zakończeniu transakcji można w komentarzach napisać jak to wszystko się skończyło

konto usunięte

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

Ja zawsze robię i polecam robić print screen oferty - zobacz, może jeszcze oferta "wisi" w sieci

Po za tym ja już tez zwracałam sprzęt z Allegro - aparat cyfrowy i tez robili "schody" ale pamiętaj że masz wszystkie wiadomości potwierdzające transakcje i w nich informacje o produkcie - może na poczcie masz wiadomość z oferta i numerem który myślałeś ze kupujesz.?

Po za tym oczywiście napisz wiadomość do Allegro i zapytaj o rade i o rozwiązania jakie ci proponują.
Tak btw to oni mają chyba wszystkie oferty w archiwum - przynajmniej powinni jakiś czas trzymać

PS.Ale najpierw poszukaj oferty i zrób PS :)
Ania Z.

Ania Z. leworęczny nie
znaczy lewy :)

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

to nie ma znaczenia.

no właśnie trochę ma, bo jak się płaci kartą, to można wtedy kwestionować w banku. nie znam szczegółów. mogę poszukać, ale skoro było płacone nie kartą, to nie ma to znaczenia w tym przypadku.
problem z paragonem domyślam się, że jest taki, że na nim jest napisane "wiatrak" a nie wiatrak 1370f cz e, czy jaki tam był model.
ale allegro jak najbardziej powinno mieć dostęp do starej aukcji. zresztą wydaje mi się, że ta aukcja nie powinna być już w archiwum, skoro to rzecz świeża... sprawdź w komentarzach sprzedającego - może nie Ty jeden kupiłeś na tej aukcji, to wtedy będziesz miał dostęp do tej aukcji i będziesz miał czarno na białym, kto ma rację. poszukaj w swojej historii odwiedzanych stron w Twojej przeglądarce.... chyba, że wszystko od razu czyścisz...

konto usunięte

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

oczywiście wszystkie wiadomości i print screeny mam już porobione. problem w tym że sprzedawca nie wyszczególnił modelu w paragonie. no ale zgadza się cena z tą w aukcji myślę że to wystarczający dowód
Robert D.

Robert D. bankowiec

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

Po pierwsze, wszystko pisz teraz pisemnie i wysyłaj poleconym za zwrotką. Jeśli to sprzedawca prowadzący działalność gospodarczą, to masz 10 dni na wysłanie (ważne) listownie oświadczenie o rezygnacji z kupna i odesłanie zakupionego produktu.

Zawsze możesz zgłosić się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumenckiego., który udzieli Ci darmowej porady telefonicznie, mailowo lub przy wizycie osobistej
Ania Z.

Ania Z. leworęczny nie
znaczy lewy :)

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

skoro masz print screen, to masz napisane, jaki model powinieneś mieć. masz paragon z kwotą, to powinien Ci to przyjąć.
ewentualnie jakieś odciski palców ściągnąć, gdyby dalej szedł w zaparte, że to nie jego towar? ;)

konto usunięte

Temat: Allegro - towar niezgodny z opisem

ok dzięki wam bardzo za pomoc. sprzedający zdecydował się pójść na ugodę. pozdrawiam serdecznie

Następna dyskusja:

Allegro - towar niezgodny z...




Wyślij zaproszenie do