Temat: zalanie mieszkania

Dzień dobry,
Mieszkam w 4 piętrowym bloku, mieszkanie jest spółdzielczo-własnościowe. Zamieszkuję parter.
Prawdopodobnie na głównym pionie jest pęknięta rura kanalizacyjna (wg opinii hydraulików, których przysłała spółdzielnia) i zalewa nam łazienkę. Różna jest intensywność wycieku - ale sprawa ciągnie się 1,5 roku. Spółdzielnia - zgodnie z opinią hydraulików - chce abyśmy my i sąsiad z 1 piętra udostępnili dojście do pionu . Sąsiad z góry nie reaguje na pisma a spółdzielnia nic z tym nie robi. Sąsiad nie chce demolki w swojej łazience a my wciąż jesteśmy zalewani. Być może problem jest po jego stronie, być może przeciek jest w stropie między mieszkaniami. Jakie kroki prawne możemy podjąć przy dalszej opieszałości spółdzielni i lekceważeniu sprawy przez sąsiada?

Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam

konto usunięte

Temat: zalanie mieszkania

Odpowiedzialność za szkody zależy od tego, czy uszkodzony jest tzw. pion czy poziom. Jeśli okaże się, że - zgodnie z opinią hydraulików - chodzi o pion, to za szkody odpowiada właściciel lub administrator budynku, czyli w tym przypadku spółdzielnia. Należałoby przede wszystkim przeczytać regulamin spółdzielni i tam poszukać praw i obowiązków zarówno samej spółdzielni jak i poszczególnych lokatorów - i w korespondencji ze spółdzielnią powoływać się na konkretne punkty tego regulaminu.

Andrzej Sawa

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

Temat: zalanie mieszkania

Bardzo dziękuję za odpowiedzi:)
Kasia W.

Kasia W. Project Manager,
analityk; spec od
rozwiązań
niemożliwych

Temat: zalanie mieszkania

Marzena K.:
Jakie kroki prawne możemy podjąć przy dalszej opieszałości spółdzielni i lekceważeniu sprawy przez sąsiada?
Proponuję zacząć od zgłoszenia (pisemnego!) sprawy do Rady Nadzorczej Spółdzielni, a jak nie poskutkuje - to Krajowa Rada Spółdzielcza lub związek rewizyjny - jeśli spółdzielnia jest w nim zrzeszona.

konto usunięte

Temat: zalanie mieszkania

USTAWA
z dnia 15 grudnia 2000 r.
o spółdzielniach mieszkaniowych
(tekst jednolity)

Art. 6(1). 1. W razie awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody osoba korzystająca z lokalu jest obowiązana niezwłocznie udostępnić lokal w celu usunięcia awarii. Jeżeli osoba ta jest nieobecna lub odmawia udostępnienia lokalu, spółdzielnia ma prawo wejść do lokalu w obecności funkcjonariusza Policji, a gdy wymaga to pomocy straży pożarnej - także przy jej udziale.
2. Jeżeli otwarcie lokalu nastąpiło pod nieobecność pełnoletniej osoby z niego korzystającej, spółdzielnia jest obowiązana zabezpieczyć lokal i znajdujące się w nim rzeczy, do czasu przybycia tej osoby; z czynności tych sporządza się protokół.
3. Po wcześniejszym uzgodnieniu terminu osoba korzystająca z lokalu powinna także udostępnić spółdzielni lokal w celu:
1) dokonania okresowego, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach również doraźnego przeglądu stanu wyposażenia technicznego lokalu oraz ustalenia zakresu niezbędnych prac i ich wykonania;
2) zastępczego wykonania przez spółdzielnię prac obciążających członka spółdzielni albo osobę niebędącą członkiem spółdzielni, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, albo właściciela lokalu niebędącego członkiem spółdzielni.

Realizacji danych uprawnień spółdzielnia może dochodzić w drodze procesu cywilnego; przy czym prawo wejścia do lokalu celem usunięcia awarii lub jej zapobieżenia może realizować w trybie określonym w art. 6(1)ust. 1 bez tytułu sądowego. Osobę używającą lokal obciąża obowiązek naprawienia szkód poniesionych przez spółdzielnię (i innych lokatorów) wskutek uniemożliwienia spółdzielni wykonania określonych robót w celu zapobieżenia ewentualnym szkodom.



Wyślij zaproszenie do