Temat: Świadectwo pracy - nie uwzględniony urlop
Odpowiadając na Pani zapytanie, w pierwszej kolejności wyjaśniam, że świadectwo pracy jest dokumentem zawierającym informacje, które mają wpływ na nabycie uprawnień pracowniczych u kolejnego pracodawcy oraz nabycie uprawnień z ubezpieczeń społecznych. Każdy pracodawca ma bezwzględny obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy w razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Powinien to zrobić niezwłocznie lub najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia zakończenia stosunku pracy. Dalej wyjaśnić należy, że przepisy prawa pracy nie regulują sytuacji, w jaki sposób powinien postąpić pracodawca, gdy popełni błąd w treści świadectwa pracy, a pracownik nie zwróci się o jego sprostowanie. Natomiast Pani wystosowała prośbę o sprostowanie, w związku z tym pracodawca zobowiązany jest wydać Pani nowe świadectwo pracy z faktyczną datą jego wystawienia. Nowe świadectwo pracy nie powinno zawierać adnotacji typu „sprostowanie” lub „korekta”, gdyż wydaje się jedynie 2 dokumenty dotyczące zakończenia stosunku pracy: świadectwo pracy i odpis świadectwa pracy. Ponadto w pracodawca powinien Panią poprosić o zwrot uprzednio wydanego świadectwa pracy. Jego zwrot zależy jednak jedynie od Pani dobrej woli, gdyż żaden przepis prawa nie zobowiązuje pracownika do zwrotu lub zniszczenia nieaktualnego świadectwa pracy. W rezultacie pracownik może posiadać dwa świadectwa, którymi może się posługiwać.
Co należy podkreślić - wydanie przez pracodawcę świadectwa pracy zawierającego błędne informacje i niedokładności narusza zasadę rzetelnego i pełnego podawania w świadectwie pracy informacji wymaganych przez prawo.
Jeśli chodzi o ekwiwalent za urlop – pracodawca jest zobowiązany sprostować Pani świadectwo pracy i zawrzeć w nim prawdziwe informacje dotyczące ilości dni Pani urlopu. Dalej wyjaśniam, że prawo do ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy jest wyjątkiem od prawa pracownika do wykorzystania urlopu w naturze. Pracodawca nie może wypłacić pracownikowi ekwiwalentu za urlop, jednocześnie zwalniając się z obowiązku jego udzielenia. Jest to możliwe tylko w sytuacji (w jakiej teraz Pani się znajduje), gdy niewykorzystanie urlopu jest spowodowane wygaśnięciem umowy o pracę lub jej rozwiązaniem, a strony nie planują podpisania kolejnego stosunku pracy. Co istotnie - prawo do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop nie jest zależne ani od sposobu, ani od przyczyn ustania stosunku pracy. Musi Pani wiedzieć, że wypłata ekwiwalentu ciąży na pracodawcy, który zatrudniał pracownika przed ustaniem zatrudnienia i jest to obowiązkiem pracodawcy, a nie uprawnieniem. Nadto, ekwiwalent pieniężny należny pracownikowi za niewykorzystany urlop wypoczynkowy podlega ochronie w takim samym zakresie, jak wynagrodzenie za pracę.
Sugeruję zatem się nie poddawać i dążyć do sprostowania świadectwa pracy i uzyskania ekwiwalentu, gdyż ma Pani do tego pełne prawo.