Temat: Skuteczne doręczenie awizo?
Za D. Korczyńska (facebook):
http://www.facebook.com/note.php?note_id=249422305149144
Szczecin, dnia 08.03.2012 r.
Pan
Marcin Zydorowicz
Wojewoda Zachodniopomorski
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Ul. Wały Chrobrego 4
70-502 Szczecin
Zwracam się z uprzejmą o weryfikację zapisów tzw. uchwał intencyjnych dotyczących zamiaru likwidacji przedszkoli publicznych: tj.
- XVI/440/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 80 w Szczecinie ul. Łokietka 16, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/439/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 79 w Szczecinie ul. Krzemienna 42a, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/438/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 77 w Szczecinie ul. Hoża 8-10, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/436/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 74 w Szczecinie ul. 26-go Kwietnia 3, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/435/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 73 w Szczecinie ul. Ceglana 4, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/434/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 72 w Szczecinie ul. Felczaka 14, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/433/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 67 w Szczecinie ul. Cegielskiego 9, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/432/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 66 w Szczecinie ul. Czesława 7, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/431/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 65 w Szczecinie ul. J. Ch. Paska 34, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/430/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 64 w Szczecinie ul. Księcia Barnima III Wielkiego 26, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/429/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 62 w Szczecinie ul. Jasna 74, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/428/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 61 w Szczecinie ul. Maciejowicka 26, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/427/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 60 w Szczecinie ul. Romera 5, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/426/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 59 w Szczecinie ul. Księżnej Zofii 3, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/425/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 58 w Szczecinie ul. Benesza 26, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/424/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 54 w Szczecinie ul. Jaracza 3, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/423/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 53 w Szczecinie ul. Dunikowskiego 44, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/422/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 52 w Szczecinie ul. Milczańska 44, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/421/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 51 w Szczecinie ul. Krzywa 59, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/420/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 50 w Szczecinie ul. Franciszka Gila 13,15, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/419/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 49 w Szczecinie ul. Marmurowa 7, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/418/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 48 w Szczecinie ul. 9 -go Maja 13, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/417/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 46 w Szczecinie ul. Zawadzkiego 128, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/416/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 45 w Szczecinie ul. Bol. Czwójdzińskiego 9, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/415/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 44 w Szczecinie ul. Ruska 16, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/414/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 43 w Szczecinie ul. Emilii Gierczak 33, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/413/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 41 w Szczecinie ul. Malczewskiego 24, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/412/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 38 w Szczecinie ul. Włościańska 5, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/411/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 37 w Szczecinie ul. Jagiellońska 61, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/410/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 35 w Szczecinie ul. Jaracza 5a, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/409/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 33 w Szczecinie ul. Piotra Ściegiennego 62/65, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/408/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 32 w Szczecinie ul. Farna 2, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/407/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 31 w Szczecinie ul. Monte Cassino 17, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/406/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 30 w Szczecinie ul. Piotra Skargi 18, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/405/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 29 w Szczecinie ul. Ks. Kardynała S. Wyszyńskiego 6, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/404/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 27 w Szczecinie ul. H. Pobożnego 6/8, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/403/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 23 w Szczecinie ul. Ofiar Oświęcimia 12, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/402/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 20 w Szczecinie ul. Wieniawskiego 17, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/401/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 18 w Szczecinie ul. Unisławy 15 a, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/400/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 14 w Szczecinie ul. Bandurskiego 56, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/399/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 13 w Szczecinie ul. Jodłowa 11, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/398/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 11 w Szczecinie Osiedle Kasztanowe 54, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/397/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 10 w Szczecinie ul. Wołogoska 5, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/396/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 9 w Szczecinie ul. K. Napierskiego 13, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/395/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 8 w Szczecinie ul. Różowa 24, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/394/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 5 w Szczecinie ul. Tomaszowska 6, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/393/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 4 w Szczecinie ul. Ogińskiego 9, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/392/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 3 w Szczecinie ul. Potulicka 62, z powodu zmian organizacyjnych
- XVI/391/12 - w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego Nr 1 w Szczecinie ul. Grażyny 7, z powodu zmian organizacyjnych
pod względem zgodności zapisów w/w dokumentu z obowiązującymi aktami prawnymi oraz orzecznictwem sądów administracyjnych w przedmiotowej sprawie. Powyższa prośba wynika z wątpliwości prawnych związanych z następującymi kwestiami:
Niezgodność z art. 59 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808
z późn. zm.) – Zgodnie z zapisami w/w przepisu „Szkoła publiczna, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, a także odpowiednio o tym samym lub zbliżonym profilu kształcenia ogólnozawodowego albo kształcącej w tym samym lub zbliżonym zawodzie. Organ prowadzący jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów, właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu.”
Zgodnie z licznym orzecznictwem sądowym[1], informacja o zamiarze likwidacji szkoły
lub przedszkola winna być imiennie adresowana do każdego z rodziców i musi doń dotrzeć. Okoliczności tej nie można domniemywać. Zawiadomienie zatem musi być bezwzględnie skuteczne. Wobec braku uregulowań w Ustawie o systemie oświaty dotyczących doręczeń, należy stosować normy zawarte w Kodeksie Postępowania Administracyjnego. W świetle w/w orzeczeń sądów administracyjnych, w przypadku zawiadomień o zamiarze likwidacji placówki, wysyłanych za pośrednictwem poczty, zawiadomienie takie musi być dokonane
za potwierdzeniem odbioru. Zgodnie z Rozdziałem 8 art. 44 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, pisma nadane pocztą i niedostarczone do adresata przechowywane
są przez pocztę przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej, przy czym przy pierwszej próbie doręczenia pisma pozostawia się zawiadomienie o pozostawieniu pisma
wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie 7 dni licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w miejscu określonym w art. 44 § 1 (placówce pocztowej), a w przypadku nieodebrania przedmiotowego pisma w tym terminie pozostawia się kolejne zawiadomienie o możliwości odebrania przesyłki w terminie nie dłuższym niż 14 dni od pierwszego zawiadomienia. Dopiero w przypadku nieodebrania w w/w terminie 14 dni przedmiotowego pisma, zgodnie z § 4 w/w artykułu KPA doręczenie uznaje się za dokonane z upływem ostatniego dnia w/w okresu 14 dni. W przypadku moim oraz mojego męża, Tomasza Korczyńskiego, zawiadomienie o zamiarze likwidacji przedszkola publicznego nr 9 zostało dostarczone w dniu 5 marca 2012 r. Należy zatem wskazać, iż dopiero 5 marca dowiedzieliśmy się o planach likwidacji przedszkola, do którego uczęszcza nasza córka.
Z uwagi na fakt, iż zgodnie z art. 59 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty zawiadomienie takie winno do nas dotrzeć w terminie 6 miesięcy przed planowaną likwidacją, a zatem
do 29 lutego 2012 r., należy uznać, iż skarżona uchwała została obarczona rażącą wadą prawną. Organ odpowiedzialny za powiadamianie rodziców nie dotrzymał bowiem ustawowego terminu zawiadomienia w przypadku mojej osoby oraz mojego męża, Tomasza Korczyńskiego, co stanowi obrazę prawa materialnego dokonaną przez organ wyznaczony
do dokonania powiadomienia. Jednocześnie należy zauważyć, iż Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 07 października 2009 r. (sygn. akt I OSK 374/09) stwierdził, że: „analiza powyższego przepisu (art. 59 ust. 1 ustawy) prowadzi
do jednoznacznego wniosku o jego bezwzględnym charakterze co do powinności organu zawiadomienia wszystkich rodziców o zamiarze likwidacji szkoły i nie przewiduje się
w tej kwestii żadnych ustępstw”. Sąd ten stwierdził też, że do unicestwienia bytu prawnego uchwały o likwidacji szkoły wystarczy, aby tylko jeden z rodziców nie został zawiadomiony
o zamiarze likwidacji szkoły na 6 miesięcy przed terminem jej likwidacji”. Takie samo stanowisko odnośnie skutków zaniechania powiadomienia w ustawowym terminie
o zamiarze likwidacji szkoły chociażby jednego rodzica zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny z siedzibą w Lublinie w wyroku z dnia 30 sierpnia 2011 r. (sygn. akt III SA/Lu 381/11). Uwzględniając powyższe Rada Miasta Szczecin podjęła w dniu 20 lutego 2012 r. wskazane powyżej uchwały intencyjne w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkoli Publicznych
w Szczecinie, jednak organ prowadzący, to jest Miasto Szczecin, nie dopełnił procedury zawiadomienia wszystkich rodziców w ustawowym terminie, to jest do 29 lutego 2012 r.
o zamiarze likwidacji przedszkola.
Brak informacji dotyczącej przyczyn likwidacji Przedszkola Publicznego nr 9 w przesłanej informacji dotyczącej zamiaru likwidacji w/w placówki – zgodnie z w/w orzecznictwem sądów administracyjnych[2] zawiadomienie o likwidacji placówki winno zawierać zarówno informację o przewidywanej likwidacji określonej szkoły (tu: przedszkola) w określonym ściśle terminie, jak i przyczynach likwidacji. W przesłanym do nas piśmie mowa jest jedynie o zamiarze likwidacji placówki, nie uzasadniono zaś w żaden sposób konieczności dokonania tego faktu. Należy zatem uznać, iż przedmiotowe zawiadomienie również obarczone jest wadą prawną. W konsekwencji powyższego, należy uznać za nieważną z prawem skarżoną uchwałę.
Nieprawidłowości przy realizacji procesu powiadamiania rodziców o zamiarze likwidacji przedszkoli – zgodnie z wykładnią zawartą w literaturze (patrz: Mariusz Pilich „Ustawa
o systemie oświaty. Komentarz”, Wolters Kluwer, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa, 2006) zawiadomienie o likwidacji szkoły (tu: przedszkola) stanowi czynności o charakterze materialno – technicznym. „
Organ prowadzący szkołę (rada gminy) może delegować przeprowadzenie czynności na organ wykonawczy, czyli wójta (prezydenta). Jest to
w praktyce często stosowane. Intencją ustanowienia przepisu art. 59 ust. 1 w istniejącym kształcie było wskazanie, iż całość kompetencji przypada w udziale radzie gminy. Ciąży na niej - jako organie stanowiącym - prawny obowiązek zorganizowania czynności materialno - technicznych, o których mowa wyżej. Zaś dyrektor szkoły nie jest organem wykonawczym rady gminy jest natomiast organem szkoły, czyli podmiotu uchwały, której ona dotyczy. Należy stwierdzić ponadto, że polecenie wykonania wymienionej czynności materialno - technicznej przez dyrektora byłoby działaniem przygotowawczym (należy domniemać niekorzystnym) do likwidacji szkoły, którą kieruje (której jest organem)”[3] w praktyce często stosowane. Intencją ustanowienia przepisu art. 59 ust. 1 w istniejącym kształcie było wskazanie, iż całość kompetencji przypada w udziale radzie gminy. Ciąży na niej - jako organie stanowiącym - prawny obowiązek zorganizowania czynności materialno - technicznych, o których mowa wyżej. Zaś dyrektor szkoły nie jest organem wykonawczym rady gminy jest natomiast organem szkoły, czyli podmiotu uchwały, której ona dotyczy. Należy stwierdzić ponadto, że polecenie wykonania wymienionej czynności materialno - technicznej przez dyrektora byłoby działaniem przygotowawczym (należy domniemać niekorzystnym) do likwidacji szkoły, którą kieruje (której jest organem)”[3] w praktyce często stosowane. Intencją ustanowienia przepisu art. 59 ust. 1 w istniejącym kształcie było wskazanie, iż całość kompetencji przypada w udziale radzie gminy. Ciąży na niej - jako organie stanowiącym - prawny obowiązek zorganizowania czynności materialno - technicznych, o których mowa wyżej. Zaś dyrektor szkoły nie jest organem wykonawczym rady gminy jest natomiast organem szkoły, czyli podmiotu uchwały, której ona dotyczy. Należy stwierdzić ponadto, że polecenie wykonania wymienionej czynności materialno - technicznej przez dyrektora byłoby działaniem przygotowawczym (należy domniemać niekorzystnym) do likwidacji szkoły, którą kieruje (której jest organem)”[3]. Mając na uwadze fakt, iż czynności związane z technicznym informowaniem rodziców o zamiarze likwidacji szkół i przedszkoli (w tym przedszkola publicznego nr 9 w Szczecinie) zostały scedowane
w dniach 21 – 24 lutego 2012 r. na dyrektorów owych placówek, należy stwierdzić,
iż działania te zostały przeprowadzone niezgodnie z wykładnią wskazywaną powszechnie
w literaturze fachowej. Dyrektorzy bowiem zostali zmuszeni do wykonywania obowiązków, które zostały scedowane bezpośrednio na organ wykonawczy, czyli prezydenta miasta, działając jednocześnie wbrew swoim interesom.
Naruszenie przez przedmiotową uchwałę art. 16 ust. 1 Konstytucji RP - zgodnie z treścią
w/w artykułu gmina to ogół (wspólnota) mieszkańców, nie można więc samodzielności
czy też autonomii gminy utożsamiać tylko i wyłącznie z samodzielnością jej organów. Trybunał Konstytucyjny w utrwalonej linii orzeczniczej wskazuje, że zasada samodzielności samorządu nie ma charakteru absolutnego. Organ ten wskazywał w licznych orzeczeniach,
że nie stanowi naruszenia zasady samodzielności ograniczenie nałożone ustawą, zwłaszcza jeżeli znajduje ono uzasadnienie w konstytucyjnie chronionych celach czy wartościach. Przypomnieć jedynie należy, iż jednostki samorządu terytorialnego wykonują swoje zadania, poprzez uczestniczenie w sprawowaniu władzy publicznej w granicach i w zakresie przyznanej im przez ustawodawcę oraz chronionej prawem samodzielności. Tym samym należy wskazać, że samodzielność jednostek samorządu terytorialnego może podlegać ograniczeniom wynikającym z ustaw. Według orzecznictwa Trybunału swoboda regulacyjna prawodawcy podlega ograniczeniom zarówno formalno-proceduralnym, jak i materialnym. Należy zatem zwrócić szczególną uwagę na tenże aspekt działalności organów samorządu terytorialnego, który polega na przypisaniu sobie przez jego organy bezprawnych cech władczych na swoim terenie, mimo że suwerenem na poziomie samorządu terytorialnego jest tylko i wyłącznie wspólnota mieszkańców. Raz jeszcze należy podkreślić, iż organy samorządu terytorialnego są jedynie przedstawicielami w/w wspólnoty, zatem tym samym nie mogą autorytatywnie podejmować decyzji – wbrew woli tegoż suwerena, czyli mieszkańców. Organy gminy podejmując jakiekolwiek działania zmierzające do reorganizacji sieci placówek oświatowych nie powinny pomijać stanowiska społeczności lokalnej, w tym także licznych protestów przeciwko przekształceniu szkół, tak jak to jest w przedmiotowej sprawie (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 03.04.2006 r., I Sa/Wa 1450/05). Zatem wszelkie kwestie związane z likwidacją czy przekształceniem szkół powinny być poprzedzone procedurą konsultacji społecznych, tak, aby umożliwić miejscowej społeczności wypowiedzenie się w tej sprawie, zgodnie z art. 5 a ustawy o samorządzie gminnym, stanowiącym, iż w wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych
dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy. Tymczasem, mimo licznie słanych pism do Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Szczecina
przez przedstawicieli Rad Rodziców poszczególnych przedszkoli, a także licznych sygnałów braku zgody na przedstawione zmiany w systemie organizacji oraz zarządzania placówkami przedszkolnymi w Szczecinie[4], zgłaszanych zarówno radnym Rady Miasta Szczecina,
jak i w/w Wydziałowi Oświaty, uchwały dotycząca zamiaru likwidacji przedszkoli publicznych zostały przyjęte bez prowadzenia jakichkolwiek rozmów z rodzicami. Do dnia dzisiejszego Wydział Oświaty nie przedstawił żadnych wyliczeń, danych ekonomicznych oraz argumentów prawnych uzasadniających tak rewolucyjne, restrykcyjne zmiany. Przedstawiane
nam informacje są sprzeczne i niejasne, rodzice nie wiedzą bowiem, czy zgłaszając dziecko
w czasie tegorocznej rekrutacji do przedszkola, zostanie ono przyjęte ponownie do swojej grupy czy też zostanie „przesunięte” do innego oddziału lub filii ze względu na zadeklarowane godziny. Rodzice nie wiedzą również, kto i w jaki sposób będzie kierować konkretnymi placówkami (jak będzie przebiegał proces zarządzania administracyjnego, finansowego
i kadrowego). Nie uzyskali również żadnych informacji na temat sposobu funkcjonowania rad rodziców w nowym systemie organizacyjnym. Nie wiadomo również, jaka będzie skala
i konkretna liczba zwolnień nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkoli,
co znacząco przekładać się będzie na poziom zapewnienia bezpieczeństwa oraz edukacji
i wychowania naszych dzieci. Biorąc pod uwagę fakt, iż informacje te są szczególnie istotne dla wszystkich rodziców dzieci uczęszczających do przedszkoli publicznych miasta Szczecina, rodzice alarmowali już przed podjęciem tzw. uchwał intencyjnych, iż brakuje nam wystarczającej wiedzy na temat przebiegu tzw. restrukturyzacji przedszkoli i niezbędne
jest zorganizowanie odpowiednich spotkań z rodzicami celem przedstawienia szczegółowych założeń i wyjaśnienia licznych wątpliwości i obaw rodziców. Wskazywano wielokrotnie,
iż proponowane rozwiązania mogą być nieskuteczne i co ważniejsze – niepożądane z punktu widzenia rodziców, pod względem organizacyjnym i prawnym. Uchwały dot. likwidacji przedszkoli zostały jednak przyjęte na posiedzeniu Rady Miasta Szczecina w dniu 20 lutego 2012 r. bez przeprowadzenia uprzednio jakichkolwiek konsultacji i uwzględnienia woli społeczności przedszkolnej. Co więcej, wszelkie ewentualne działania podejmowane do tej pory przez rodziców w celu wyrażenia sprzeciwu i protestu wobec proponowanych zmian, przedstawiciel organu wykonawczego, Zastępca Prezydenta Miasta Pan Krzysztof Soska nazwał „świadomą akcją grupy osób, które postanowiły skomplikować życie prezydentowi” oraz „wąskiej grupy, która ma w tym jakiś interes”[5]. Oświadczenia takie, wygłaszane publicznie, wyraźnie wskazują, iż przedstawiciele administracji publicznej nie traktują woli wspólnoty mieszkańców - rodziców dzieci przedszkolnych, jako suwerena, uzurpując sobie prawo do autorytatywnego podejmowania decyzji wbrew woli mieszkańców zainteresowanych sprawą. Należy zatem uznać, iż skarżona uchwała narusza art. 16 ust. 1 Konstytucji RP.
Reasumując, zwracam się z prośbą o weryfikację zgodności zapisów Uchwały Nr XVI/369/12 Rady Miasta Szczecina z dnia 20 lutego 2012 r. w sprawie zamiaru likwidacji Przedszkola Publicznego
Nr 9 w Szczecinie ul. K. Napierskiego 13, a także pozostałych uchwał dotyczących likwidacji wszystkich przedszkoli publicznych w Szczecinie wskazanych na wstępie pisma (z uwagi
na ich tożsamą treść), w oparciu o argumenty przedstawione w niniejszym piśmie oraz o uchylenie przedmiotowych Uchwał w całości.
Z poważaniem,
[1] - wyrok NSA z 3 kwietnia 2007 r. I OSK 66/07
- wyrok NSA z 27 października 2009 r. I OSK 871/09
- wyrok NSA z 22 stycznia 2010 r. I OSK 1340/09
[2] J.w.
[3]
http://www.oswiata.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/obowiaz...
[4] Vide m.in.: - Kronika Obraz Dnia, wydanie z 22. 02 2012 r. oraz 27.02.2012 r.
- „Prezydencie! Zostaliśmy oszukani (list otwarty)”, Gazeta Wyborcza z dnia 29.02.2012 r.
- „Ruch oporu także w przedszkolach”, Polskie Radio Szczecin, 24.02.2012 r.
- „Przedszkola listy piszą”, Kurier Szczeciński, 22.02.2012 r.
- Protest przeciwko zmianom w przedszkolach, wydarzenie otwarte na portalu Facebook
http://www.facebook.com/events/106771022755154/
-
http://www.facebook.com/pages/Rodzice-Dzieci-Przedszko...
-
http://www.likwidacjaprzedszkoli.pl/
[5] „Soska: Nie boję się o szkolne uchwały. Spełniliśmy wymogi”, Gazeta Wyborcza, 01.03.2012 r.
Jerzy B. edytował(a) ten post dnia 14.03.12 o godzinie 23:28