Temat: odszkodowanie od linii lotniczych
Witam mam pytanie odnośnie wypłaty odszkodowań od linii lotniczych. W tym roku leciałem do Tunezji linia EnterAir w Katowicach zostaliśmy poinformowani że samolot będzie opóźniony. Opóźnienie sięgało 6;30 min według regulaminu i tego co czytałem można się starać o odszkodowanie napisałem do linii i otrzymałem dzisiaj odp.Cytat:
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na Pana korespondencję e - mailową z dnia 6 maja 2014 roku, w imieniu całego zespołu Enter Air, najmocniej przepraszam Pana za wszelkie niedogodności, jakich doświadczył Pan podczas podróży z naszą linią lotniczą. Zapewniam, że naszymi priorytetami są bezpieczeństwo i zadowolenie naszych Pasażerów. Dokładamy zatem wszelkich starań, aby nasze rejsy odbywały się planowo, czasem jednak, tak jak wszystkie linie lotnicze, stajemy w obliczu okoliczności, które nam to uniemożliwiają.
Uprzejmie wyjaśniam, iż rejs ENT2141 z Katowic do Enfidhy w dniu 24 kwietnia 2014 roku był opóźniony z powodu nagłej usterki technicznej samolotu, uniemożliwiającej bezpieczne wykonanie operacji lotniczej i konieczności podstawienia nowego samolotu do wykonania przedmiotowego rejsu. Chciałabym podkreślić, iż przedmiotowa usterka miała charakter nagły, nie eksploatacyjny, zatem przewoźnik, dbając o regularne serwisowanie wszystkich samolotów należących do floty Enter Air, nie miał żadnych możliwości, aby przewidzieć wystąpienie uszkodzenia.
Pragnę poinformować, iż w myśl rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004r., ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91, Motyw (14) preambuły tegoż rozporządzenia stanowi:
„Podobnie jak w konwencji montrealskiej, zobowiązania przewoźników lotniczych powinny być ograniczone lub ich odpowiedzialność wyłączona w przypadku gdy zdarzenie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Okoliczności te mogą, w szczególności, zaistnieć w przypadku destabilizacji politycznej, warunków meteorologicznych uniemożliwiających dany lot, zagrożenia bezpieczeństwa, nieoczekiwanych wad mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu oraz strajków mających wpływ na działalność przewoźnika”.
oraz art. 5 ust. 3.:
„Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty przewidzianej w art. 7, jeżeli może dowieść, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków”.
W żadnym punkcie rozporządzenie nie przewiduje wypłaty zryczałtowanego odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu. Obowiązki przewoźnika w takiej sytuacji określa art. 6: „1. Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidywać, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowego startu:
(...)
b) o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów,
(…)
pasażerowie otrzymują od obsługującego przewoźnika lotniczego:
i) pomoc określoną w art. 9 ust. 1 lit. a) i art. 9 ust. 2;”
W przedmiotowej sprawie Enter Air zapewnił Pasażerom pomoc określoną powyższym artykułem, wywiązując się tym samym z ciążących na nim obowiązków.
W związku z przytoczonym wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawach połączonych C-402/07 i C-432/07 Sturgeon i inni, chciałabym zwrócić uwagę na fakt, iż rozporządzenie 261/2004 wyraźnie określa obowiązki przewoźnika w przypadku opóźnienia lotu. W żadnym punkcie rozporządzenia nie widnieje zapis o obowiązku wypłaty zryczałtowanego odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu. Główną zasadą wykładni prawa jest założenie racjonalności ustawodawcy – trudno jest więc przyjąć, że ustawodawca „zapomniał” ująć obowiązek przewoźnika do zapłaty odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu, chociaż miał projekt w zamyśle. Przyjęcie takiej koncepcji byłoby sprzeczne z podstawowymi założeniami polskiego systemu prawnego, gdyż w rzeczywistości oznaczałoby to, że treść ustawy nie jest istotna, a sens mają jedynie jej interpretacje dokonane przez organy sądowe. Orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w żaden sposób nie są w świetle art. 91 ust. 2 Konstytucji RP źródłem obowiązującego prawa w Polsce.
Mając powyższe na uwadze jest mi niezmiernie przykro poinformować Pana o naszej odmowie wypłaty odszkodowania, jako że opóźnienie było spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których przewoźnik nie mógł przewidzieć ani uniknąć. Raz jeszcze przepraszam Pana za niedogodności z tego wynikające oraz wyrażam nadzieję, iż będziemy mieli przyjemność gościć Pana na pokładach naszych samolotów w przyszłości.
Z wyrazami szacunku,
Według mnie jeżeli byłby samolot odpowiednio serwisowany to nie wynikła by usterka i czy jest jakas szansa na odwołanie się od tego ?