Piotr Aleszczyk

Piotr Aleszczyk Działalność
gospodarcza

Temat: Nieprawidłowa faktura za rejestrację w serwisie

Witam

Poruszyłem ten temat wczoraj na innej grupie, jednak niestety bez odpowiedzi. Czy mógłby ktoś obeznany wyjaśnić opisaną sytuację, będę wdzięczny za komentarze.

Osoba szuka artykułu na pewien temat. Znajduję strony firmy X gdzie umieszczona jest informacja, że treść jest dostępna tylko dla *zarejestrowanych* użytkowników - standardowa praktyka. Następnie klika link "Zarejestruj" i pojawia się niestandardowy formularz zatytułowany Rejestracja: Dane imię, nazwisko, adres, NIP oraz informacja oraz informacja o abonamencie miesięcznym w określonej kwocie (który może oczywiście obowiązywać ale osoba traktuje, że abonament obowiązuje od momentu zakupu a nie o kliknięcia przycisku "Teraz wyślij" na stronie zatytułowanej "Rejestracja").

Dana osoba rozumie formularz jako pierwszy krok w zarejestrowaniu danych aby móc zakupić artykuł (np via SMS), podaje swoje imię i nazwisko, dowolny adres i dowolny NIP. Zaskoczeniem okazuję się mail który przychodzi na skrzynkę: dostęp do wszystkich artykułów jest aktywny, zaskoczenie tym większe, że nigdzie nie doszło do płatności.

Okazuję się, że za kilka miesięcy przychodzi mail z firmy windykacyjnej o zaległej fakturze która została wysłana na zły adres pocztowy oraz posiada zły NIP.

Osoba nie chciała skorzystać z tego abonamentu. Jeśli chodzi o argument czytania wszystkiego / całego regulaminu to osoba wątpi w słuszność tego argumentu ponieważ była na stronie "Rejestracja" z linkiem "Teraz wyślij" i strona nie wymagała podpisu elektronicznego bądź nie została sporządzona umowa pisemna podpisana odręcznie.

Czy możecie doradzić, czy dana osoba jest zobowiązana do zapłacenia faktury wystawionej na zły adres i zły NIP w poniższych przypadkach:

1. po odebraniu maila rejestracyjnego przeczytała go uważnie i nie skorzystała z oferty i ani razu się nie zalogowała (Osoba nie pamięta czy tak było). Znalazłem w internecie, że wymagane jest potwierdzenie zgody na ofertę np przez link aktywacyjny lub przez chociaż jednokrotne logowanie.

2. po odebraniu maila rejestracyjnego zalogowała się szybko aby usunąć konto - podobno zalogowanie oznacza potwierdzenie oferty.

Pozdrawiam
Krzysztof Piotr Żyliński

Krzysztof Piotr Żyliński
www.rekuperacja-inve
nter.pl

Temat: Nieprawidłowa faktura za rejestrację w serwisie

Piotr Aleszczyk:
Zaskoczeniem okazuję się mail który przychodzi na skrzynkę: dostęp do wszystkich artykułów jest aktywny, zaskoczenie tym większe, że nigdzie nie doszło do płatności.

Ten mail był tylko informacyjny - tzn "dostęp do wszystkich artykułów jest aktywny" czy był tam również podany link, który należało odpalić żeby potwierdzić rejestracje ?

To dość ważne, bo klikniecie takiego linku jest dowodem na to, że rejestracji dokonał właściciel danego e-maila, a następnie świadomie kliknął, potwierdzając rejestrację.

Jeśli takiego potwierdzenia nie było, to zapomnij o całej sprawie i wyślij ich na drzewo - takiej pseudorejestracji mógł dokonać każdy, podając po prostu Twój mail.
Osoba nie chciała skorzystać z tego abonamentu. Jeśli chodzi o argument czytania wszystkiego / całego regulaminu to osoba wątpi w słuszność tego argumentu ponieważ była na stronie "Rejestracja" z linkiem "Teraz wyślij" i strona nie wymagała podpisu elektronicznego bądź nie została sporządzona umowa pisemna podpisana odręcznie.

Umowa wcale nie musi być podpisana, nawet umowy ustne są prawnie wiążące.

1. po odebraniu maila rejestracyjnego przeczytała go uważnie i nie skorzystała z oferty i ani razu się nie zalogowała (Osoba nie pamięta czy tak było). Znalazłem w internecie, że wymagane jest potwierdzenie zgody na ofertę np przez link aktywacyjny lub przez chociaż jednokrotne logowanie.

O to właśnie pytam - kliknęła w link ?
Piotr Aleszczyk

Piotr Aleszczyk Działalność
gospodarcza

Temat: Nieprawidłowa faktura za rejestrację w serwisie

Ten mail był tylko informacyjny - tzn "dostęp do wszystkich artykułów jest aktywny" czy był tam również podany link, który należało odpalić żeby potwierdzić rejestracje ?

To dość ważne, bo klikniecie takiego linku jest dowodem na to, że rejestracji dokonał właściciel danego e-maila, a następnie świadomie kliknął, potwierdzając rejestrację.

Jeśli takiego potwierdzenia nie było, to zapomnij o całej sprawie i wyślij ich na drzewo - takiej pseudorejestracji mógł dokonać każdy, podając po prostu Twój mail.

Dzięki.

Nie było w mailu linka aktywacyjnego. Były podane dane do logowania (użytkownik i hasło). Osoba nie pamięta czy wpisała te dane do logowania. Albo je pominęła i wtedy jak piszesz sytuacja jest czysta. Albo zalogowała się aby usunąć konto - założyła, że bez linku aktywacyjnego konto jest aktywne i trzeba je jak najszybciej usunąć.

Czy istotne jest, że faktura zawiera nieprawidłowe dane adresowe i NIP?
Osoba nie chciała skorzystać z tego abonamentu. Jeśli chodzi o argument czytania wszystkiego / całego regulaminu to osoba wątpi w słuszność tego argumentu ponieważ była na stronie "Rejestracja" z linkiem "Teraz wyślij" i strona nie wymagała podpisu elektronicznego bądź nie została sporządzona umowa pisemna podpisana odręcznie.

Umowa wcale nie musi być podpisana, nawet umowy ustne są prawnie wiążące.


Ale z formularza nie wynikało że umowa jest zawierana już na tym kroku.
Krzysztof Piotr Żyliński

Krzysztof Piotr Żyliński
www.rekuperacja-inve
nter.pl

Temat: Nieprawidłowa faktura za rejestrację w serwisie

Piotr Aleszczyk:
Czy istotne jest, że faktura zawiera nieprawidłowe dane adresowe i NIP?

W kwestii księgowej - to jest błędna f-ra która nie pozwoli Ci się rozliczyć z US, więc jest do poprawy.
Ale w całym zagadnieniu nie chodzi tylko o fakturę - to jest kwestia czysto techniczna (w sklepie też możesz podać bzdurne dane, bzdurny NIP itd a f-rę otrzymasz. Tyle że wtedy kasę musisz zapłacić tak czy tak)

Tu chodzi o to, czy masz obowiązek zapłacenia za tą usługę.
Moim zdaniem, jeśli faktycznie nie było weryfikacji konta mailowego, to jesteś czysty.

Każdy kto zna Twój adres @ mógł przecież wejść na stronę, podać dowolne ID, hasło i Twój @, a następnie na zarejestrowane dane zalogować się i usunąć konto. Identyfikacja jest sprawą kluczową.

Taki przykład : Jak zamawiałem w telewizji N dodatkowe usługi, to podczas rozmowy tel zostałem zidentyfikowany (dane, nr umowy, pesel itd). Wówczas wystarczyło że potwierdziłem chęć zmiany usług (a rozmowy są nagrywane) i za parę minut miałem to o co prosiłem. Nikt nie wymagał podpisu na umowie ani żadnych ceregieli, ale mieli pewność że ja to ja.

Jeśli w Twoim przypadku firma nie mogła mieć takiej pewności, to jak na wstępie - na drzewo.

Osoba nie chciała skorzystać z tego abonamentu. Jeśli chodzi o argument czytania wszystkiego / całego regulaminu to osoba wątpi w słuszność tego argumentu ponieważ była na stronie "Rejestracja" z linkiem "Teraz wyślij" i strona nie wymagała podpisu elektronicznego bądź nie została sporządzona umowa pisemna podpisana odręcznie.

Umowa wcale nie musi być podpisana, nawet umowy ustne są prawnie wiążące.


Ale z formularza nie wynikało że umowa jest zawierana już na tym kroku.

Trzeba czytać regulaminy przed ich zaakceptowaniem.
ignorantia iuris nocet, dura lex sed lex ;)
Piotr Aleszczyk

Piotr Aleszczyk Działalność
gospodarcza

Temat: Nieprawidłowa faktura za rejestrację w serwisie

Krzysztof "Kiju" Żyliński:
W kwestii księgowej - to jest błędna f-ra która nie pozwoli Ci się rozliczyć z US, więc jest do poprawy.
Ale w całym zagadnieniu nie chodzi tylko o fakturę - to jest kwestia czysto techniczna (w sklepie też możesz podać bzdurne dane, bzdurny NIP itd a f-rę otrzymasz. Tyle że wtedy kasę musisz zapłacić tak czy tak)

Tu nie ma przypadku zapłaty od razu pieniędzy jaki jest w sklepie. Jeżeli w sklepie coś kupujesz, podajesz dane i nie płacisz od razu. Sklep wysyła fakturę do *zapłaty* na zły adres.
Hm, widziałem informacje, że faktura z błędnym NIPem jest nieważna. Czy windykacja takiej błędnej faktury jest resetowana po wystawieniu poprawnej faktury i czas liczony na zapłatę jest od nowa?

Tu chodzi o to, czy masz obowiązek zapłacenia za tą usługę.
Moim zdaniem, jeśli faktycznie nie było weryfikacji konta mailowego, to jesteś czysty.

Super. Jak zweryfikować czy było logowanie i czy było zarejestrowanie korzystanie z artykułów serwisu. Czego można zażądać i w jakiej formie aby zweryfikować czy było logowanie. Czy dopóki nie przedstawią dowodów logowania sprawa jest zawieszona?

Każdy kto zna Twój adres @ mógł przecież wejść na stronę, podać dowolne ID, hasło i Twój @, a następnie na zarejestrowane dane zalogować się i usunąć konto. Identyfikacja jest sprawą kluczową.

Tak, jest to ważne w przypadku gdy ktoś obcy się podszywa. W przypadku niepodszywania nie było wyraźnego kroku zakupu i pierwszą reakcją jest usunięcie konta. Do tego trzeba się zalogować i logowanie nie może być potwierdzeniem chęci skorzystania z usługi - czy nie musi być dodatkowy krok weryfikacyjny - link potwierdzający, pytanie po pierwszym logowaniu ?

Taki przykład : Jak zamawiałem w telewizji N dodatkowe usługi, to podczas rozmowy tel zostałem zidentyfikowany (dane, nr umowy, pesel itd). Wówczas wystarczyło że potwierdziłem chęć zmiany usług (a rozmowy są nagrywane) i za parę minut miałem to o co prosiłem. Nikt nie wymagał podpisu na umowie ani żadnych ceregieli, ale mieli pewność że ja to ja.

Uważam, że Twój przykład ma istotne różnice. Po pierwsze wcześniej wcześniej podpisałeś pisemną umowę z Telewizją N. Po drugie w przypadku weryfikacji negatywnej nie dostaniesz usługi, czyli analogicznie w przypadku podania nieprawidłowych danych podczas rejestracji również nie powinno się dostać usługi.

Jeśli w Twoim przypadku firma nie mogła mieć takiej pewności, to jak na wstępie - na drzewo.

Taki jest cel ;)
Trzeba czytać regulaminy przed ich zaakceptowaniem.
ignorantia iuris nocet, dura lex sed lex ;)

Regulaminy muszą spełniać pewne kryteria a ten się nazywał "Rejestracja" / "Teraz wyślij".
Dzięki za informacje.
Krzysztof Piotr Żyliński

Krzysztof Piotr Żyliński
www.rekuperacja-inve
nter.pl

Temat: Nieprawidłowa faktura za rejestrację w serwisie

Piotr Aleszczyk:
Tu nie ma przypadku zapłaty od razu pieniędzy jaki jest w sklepie. Jeżeli w sklepie coś kupujesz, podajesz dane i nie płacisz od razu. Sklep wysyła fakturę do *zapłaty* na zły adres.
Hm, widziałem informacje, że faktura z błędnym NIPem jest nieważna. Czy windykacja takiej błędnej faktury jest resetowana po wystawieniu poprawnej faktury i czas liczony na zapłatę jest od nowa?

Jeszcze raz...
Faktura dobra czy też błędna jest tutaj rzeczą wtórną.
Jeśli skorzystałeś z usługi (lub firma ma dowody, że to zrobiłeś, choćby właśnie przez potwierdzenie swojego adresu email) to jesteś zobowiązany do zapłaty zgodnie z ich regulaminem. Możesz jednocześnie prosić o poprawienie faktury.

Z "podatkowego" punktu widzenia jeśli zapłacisz, to zarówno VAT jak i dochodowy odprowadza firma wystawiająca f-rę. Jeśli więc f-ra będzie błędna, ale pieniądze wpłyną na ich konto, podatki zostaną opłacone i wszystko jest OK.
Problem będziesz miał Ty - z taką f-rą nic nie zrobisz tzn nie wciągniesz jej w koszty.

Nie możesz też mieć do nich pretensji za złe wystawienie f-ry - sam podałeś takie dane.

Przykład - tankuje na stacji, proszę o f-rę, podaję głupoty.
Stacja zapłaci podatki więc jest czysta, a jedyny problem mam ja, bo f-ra jest dla mnie śmieciem.


Tu chodzi o to, czy masz obowiązek zapłacenia za tą usługę.
Moim zdaniem, jeśli faktycznie nie było weryfikacji konta mailowego, to jesteś czysty.

Super. Jak zweryfikować czy było logowanie i czy było zarejestrowanie korzystanie z artykułów serwisu. Czego można zażądać i w jakiej formie aby zweryfikować czy było logowanie. Czy dopóki nie przedstawią dowodów logowania sprawa jest zawieszona?


Zweryfikować możesz tylko przy współpracy z firmą z której serwisu chciałeś skorzystać. Od biedy możesz do nich napisać i się wyprzeć - powiedzieć że nic takiego nie miało miejsca, a skoro twierdza że jest inaczej niech Ci wyślą dowód.
Tylko że teraz, jak oddali już f-rę do windykacji, prawdopodobnie będą mieli to w nosie.

Z kolei korzystanie bądź niekorzystanie z artykułów jest absolutnie nieistotne. Ważne jest, że _była_taka_możliwość_
Dla zobrazowania - podłączasz sobie kablówkę. Operatora absolutnie nie interesuje fakt, czy z niej korzystasz czy nie. Możesz nawet nie posiadać telewizora - ale _masz_możliwość_ oglądania telewizji, i za to płacisz.

Każdy kto zna Twój adres @ mógł przecież wejść na stronę, podać dowolne ID, hasło i Twój @, a następnie na zarejestrowane dane zalogować się i usunąć konto. Identyfikacja jest sprawą kluczową.

Tak, jest to ważne w przypadku gdy ktoś obcy się podszywa. W przypadku niepodszywania nie było wyraźnego kroku zakupu i pierwszą reakcją jest usunięcie konta. Do tego trzeba się zalogować i logowanie nie może być potwierdzeniem chęci skorzystania z usługi - czy nie musi być dodatkowy krok weryfikacyjny - link potwierdzający, pytanie po pierwszym logowaniu ?


Tutaj to musisz sam rozstrzygnąć, czytając regulamin. Co dla Ciebie nie jest "wyraźnym krokiem zakupu" dla kogoś innego może być.

Nie ma żadnego przepisu (a przynajmniej ja się z takowym nie spotkałem) mówiącego jak należy przeprowadzać transakcje w internecie.

Jeśli strona sprzedająca napisze w regulaminie, że potwierdzeniem zawarcia transakcji jest wysłanie uśmiechniętej buźki przez GG, to takie ich prawo.
I dopóki obie strony będą działały uczciwie problemów nie będzie.

Taki przykład : Jak zamawiałem w telewizji N dodatkowe usługi, to podczas rozmowy tel zostałem zidentyfikowany (dane, nr umowy, pesel itd). Wówczas wystarczyło że potwierdziłem chęć zmiany usług (a rozmowy są nagrywane) i za parę minut miałem to o co prosiłem. Nikt nie wymagał podpisu na umowie ani żadnych ceregieli, ale mieli pewność że ja to ja.

Uważam, że Twój przykład ma istotne różnice. Po pierwsze wcześniej wcześniej podpisałeś pisemną umowę z Telewizją N. Po drugie w przypadku weryfikacji negatywnej nie dostaniesz usługi, czyli analogicznie w przypadku podania nieprawidłowych danych podczas rejestracji również nie powinno się dostać usługi.

No to właśnie o tym mówię.
N-ka mnie zweryfikowała i może żądać zapłaty - bo ma dowód że ja to ja.
Skoro Ciebie nie zidentyfikowano, możesz iść w zaparte że nie Ty zamawiałeś tą usługę - wtedy oni będą musieli Ci to udowodnić.

To jest kwestia Twojej etyki : możesz twierdzić że ktoś się podszył, i prawdopodobnie wygrasz.

Ale nie możesz powoływać się na żadne zaniedbania proceduralne - firma _nie_ma_obowiązku_ identyfikowania cię - to jest tylko dla ich dobra właśnie żeby nie było takich sytuacji. Skoro nie identyfikują, to znaczy że wieżą w ludzką uczciwość :)
Jeśli w Twoim przypadku firma nie mogła mieć takiej pewności, to jak na wstępie - na drzewo.

Taki jest cel ;)
Trzeba czytać regulaminy przed ich zaakceptowaniem.
ignorantia iuris nocet, dura lex sed lex ;)

Regulaminy muszą spełniać pewne kryteria a ten się nazywał "Rejestracja" / "Teraz wyślij".

Jakie kryteria ???
Regulaminy _nie_mogą_być_sprzeczne_ z dokumentami znajdującymi się wyżej w hierarchii aktów prawnych. Koniec i kropka.

Dzięki za informacje.Krzysztof "Kiju" Żyliński edytował(a) ten post dnia 14.01.11 o godzinie 13:50

Następna dyskusja:

Niezapłacona faktura




Wyślij zaproszenie do